کد خبر: ۲۹۱۳۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
«دکتر همایون مهروانی» افزود: همین موضوع باعث شده که بعضی‌ها تصور کنند واکسن‌های داخلی بی‌کیفیت بوده و نسبت "آب هندوانه" به آنها بدهند ...
 
 

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:

بعد از سه ماه هنوز آثار بیماری تب برفکی در کشور از بین نرفته و هر روز زوایای جدیدی از چرایی گسترش این بیماری در دامداری‌ها نمایان می‌شود.

قائم‌مقام مؤسسه رازی و معاونت تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک درباره انتشار تب برفکی به ایانا گفت: مدت‌ها پیش از انتشار بیماری، یکی از دو سویه جدید ویروس مربوطه توسط مؤسسه رازی شناسایی شد.

 «دکتر همایون مهروانی» با بیان اینکه باید مجوز ساخت واکسن از طرف سازمان دامپزشکی به مؤسسه ابلاغ شود، افزود: متأسفانه سازمان دامپزشکی در پاسخ به مؤسسه تعلل کرد و زمانی متوجه ورود ویروس به دامداری‌ها شد که دیگر کار از کار گذشته بود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای سویه دوم، هم سازمان و هم مؤسسه به سرعت وارد عمل شدند و تا جایی که توانستند در مهار تب برفکی کوشیدند.

به گفته مهروانی، ویروس همیشه از محققان جلوتر حرکت می‌کند و مانند موجودی باهوش، خود را تغییر می‌دهد؛ به طوری که از سال 1969 تاکنون حداقل 10 سویه جدید با زیرمجموعه‌های متنوع شناسایی شده که هرکدام واکسن مربوط به خود را دارند.

به اعتقاد وی، کار واکسن پیشگیری از بیماری است؛ زمانی که ویروس منتشر می‌شود، دیگر واکسیناسیون توجیهی ندارد و نمی‌توان برای مهار بیماری از آن استفاده کرد، بنابراین باید بسیار زودتر از انتشار آن، وارد عمل شد. همین موضوع باعث شده که بعضی‌ها تصور کنند واکسن‌های داخلی بی‌کیفیت بوده و نسبت "آب هندوانه" به آنها بدهند.

قائم‌مقام مؤسسه رازی و معاونت تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک ادامه داد: اگر چنین است، چرا برای خرید آن از مؤسسه مرتب پیگیری می‌کنند و چرا هنوز تقاضا برای آن وجود دارد؟ مطمئناً اگر واکسن‌های فرانسوی را هم به وقت خود مصرف نکنند، آنها هم حکم آب هندوانه را پیدا می‌کنند!

مهروانی تصریح کرد: البته قبول می‌کنم که مؤسسه هم به دلایل مختلف، برای ساخت واکسن مشکل داشت و چند ماه این امر مهم به تعویق افتاد و باعث شد مقدار تولید آن در مقاطعی، کمتر از نیاز داخلی باشد، اما باید پذیرفت که سازمان هم در ازای خرید واکسن از مؤسسه، پول کمی پرداخت کرده و بدهکاری زیادی دارد.

وی با اشاره به لزوم همکاری تنگاتنگ مؤسسه رازی و سازمان دامپزشکی در مهار و کنترل بیماری تب برفکی، یادآور شد: دامپزشکی باید مرتباً نمونه‌های مختلف را در سراسر کشور چک کند؛ زیرا اگرچه هیچ وقت نمی‌توان جلوتر از ویروس حرکت کرد، اما حداقل با این عمل، سایه به سایه آن را دنبال می‌کنیم.

مهروانی تأکید کرد: برای وارد کردن ویروس جدید در واکسن، دستور کتبی از سازمان دامپزشکی الزامی است؛ بنابراین ضروری است که مسوولان این سازمان در زمان مناسب و بدون فوت وقت، دستور ساخت را به مؤسسه ابلاغ کنند تا برای سال‌های آتی شاهد خسارت‌های سنگین در این زمینه نباشیم.
 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
1
2
جالبه وقتي ريس سابق بخش تب برفكي قاءم مقام موسسه شد اين مشكل حاد شده است
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
0
جناب آقای دکتر
من موافق تمام مطالب شما هستم. واقعا حق دارید. اگر حمایت از شما نشود دیگر چه انتظاری می توان داشت
واقعا جای تاسف است که اجازه واردت ویروس برای تولید واکسن داده نشود آنهم برای تنها موسسه تولید واکسن کشور که می توانست جلوی خسارات میلیاردی را بگیرد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
3
لطفا به این جمله ها خوب توجه نمایید (مدت‌ها پیش از انتشار بیماری، یکی از دو سویه جدید ویروس مربوطه توسط مؤسسه رازی شناسایی شد.)
(باید مجوز ساخت واکسن از طرف سازمان دامپزشکی به مؤسسه ابلاغ شود، افزود: متأسفانه سازمان دامپزشکی در پاسخ به مؤسسه تعلل کرد و زمانی متوجه ورود ویروس به دامداری‌ها شد که دیگر کار از کار گذشته بود.)
(البته قبول می‌کنم !که مؤسسه هم به دلایل مختلف، برای ساخت واکسن مشکل داشت و چند ماه این امر مهم به تعویق افتاد و باعث شد مقدار تولید آن در مقاطعی، کمتر از نیاز داخلی باشد، اما باید پذیرفت که سازمان هم در ازای خرید واکسن از مؤسسه، پول کمی پرداخت کرده و بدهکاری زیادی دارد.)
جناب مهرووانی من امید وارم سازمان جواب این توضیحات شما را بدهد ، فعلا که بازار فرا کنی و انداختن تقصیر هاگردن دیگران شایع است ، مگر به قول دکتر حق بین نماینده موسسه در کمیته ای که برای سویه های واکسن تصمیم میگیرد عضو نیست ؟البته رئیس سازمان هم باید پاسخگوی این مطلب باشد. آنچه مشخص است یک بی نظمی شدید و یک سری مباحث پشت پرده مثل بحث شراکت عده ای از موسسه ای ها با با شرکت روناک وجود داشته و عدم توانائی گرفتن بودجه توسط رئیس سازمان ، و تعللی که آنرا قبول دارید صورت گرفته سبب شده که مردم به خاک سیاه بنشینند .
سوالی که هست رئیس سازمان و رئیس رازی مگر وزیر رئیسشان نبوده نمی توانستند یک جلسه سر زمستان بگذارند و مسائل را حل کنند که کار به اینجا نرسد ، کوتاهی از وزارتخانه نیست ؟ وزارتخانه وشخص وزیر که لام تا کام در مورد این فاجعه حرف نمیزند !سازمان که به قول شما پول نداشته و دیر جنبیده و رازی هم در بدترین زمان و شرائط که تا کنون سابقه نداشته است به خاطر مشارکت ظاهرا جمعی از حضرات در پروژه روناک واکسن سازی را تعطیل و همه عوامل را به مهاباد فرستاده از چند ماه قبل !تا بعد از مرگ سهراب داروی بیهوشی رازی برسد( می شد این کار را در شش ماهه اول سال انجام داد نه در اوج بیماری یک خواب 14 ساله را به بیداری تبدیل کرد ). و نهایتا اینکه میگوئید اگر واکسن رازی بد است چرا تقاضا دارد اگر من هم بگذارم آتش به جان دامداری های کشور به علت تعلل من بیفتد و همه بگویند واکسن میخواهیم مطمئن باش آگر آب هندوانه هم داخل شیشه کنم دامپزشکی بدون کنترل برای عطش مصنوعی ایجاد شده و خوابانیدن جو نارآرامی و اعتراض دامدار همان را برایتان یک شبه آب می کند و می فروشد ، اصلا خود دامدار میگوید شاید آبی باشد روی آتش ما و آن را شیشه ای 500000 تومان می خرد تا شاید مالش را نجان دهددرحالیکه اگر گله درگیر شده باشد واکسیناسیون اثری نخواهد داشت . ب هر حال داستان این تب برفکی مثل داستان داستان پیل مولوی است که میگوید :پیل اندر خانه تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی اندر آن ظلمت همی شد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود اندر آن تاریکی‌اش کف می‌بسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد گفت همچون ناودان است این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید آن برو چون بادبیزن شد پدید
آن یکی بر پشت او بنهاد دست گفت خود این پیل چون تختی بدست
همچنین هر یک به جزوی که رسید فهم آن می‌کرد هرجا می‌شنید
از نظر که، گفتشان شد مختلف آن یکی دالش لقب داد این الف
در کف هریک اگر شمعی بدی اختلاف از گفتشان بیرون شدی
چشم حس همچون کف دست‌است و بس نیست کف را بر همه او دست‌رس
چشم دریا دیگرست و کف دگر کف بهل وز دیده دریا نگر
جنبش کف‌ها ز دریا روز و شب کف همی بینی و دریا نی عجب
ما چو کشتی‌ها به هم برمی‌زنیم تیره چشمیم و در آب روشنیم
ای تو در کشتی تن رفته به خواب آب را دیدی نگر در آب آب
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
1
جناب دکتر بخش تب برفکی شما 5 ماه یعنی از مهر تعطیل بوده است ، 6 ماه اول سال هم نیم بند کار کردید که فاز بهار و تابستان هم کم تولید بودید ، چه فرقی برای شما داشت که سازمان به شما بگوید چه ساب تایپی در واکسن استفاده کن و یا استفاده نکن ؟؟!! وقتی اصل داستان تعطیل بوده است ، چه تعللی از طرف سازمان صورت گرفته ، لطفا پاسخ دهید.
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
0
كيفيت واكسن هاي موسسه رازي بسيار پايين است و دلايل آن فراوان كه در اين قسمت نمي توان توضيح داد ولي مي توان به اين ضرب المثل در اينجا اشاره كرد كه هيچ بقالي نميگه ماست من ترشه !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
0
ببینید این داستان رازی و عدم تامین واکسن و تعطیلی در فصل سرد را اسمش را تعلل نمی شود گذاشت اسم این ............ است ،مثل اینکه این مسئله را خیلی ساده گرفته اید ، چیزی نشده سازمان تعلل کرده و ما هم مشکل داشتیم ، انشائالله پاسخ را باید اعلام کنید و خطا کاران باید جواب این فاجعه را بدهند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
0
(موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی توان تولید 40 میلیون دز ( واحد اندازه گیری واکسن ) واکسن نوع مونو والان و 20 میلیون دز واکسن تتراوالان باسویه o-india را دارد) این گفته دکتر مهرووانی در سال 1389 می باشد چرا موسسه ای با این ظرفیت در اپیدمی 1394 غایب و تعطیل بود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
0
وزیر کجاست ؟
چرا سکوت .
چرا شنیدن ......................
دلم برای بره ها که ببر به قلبشان زده
تپیده و رمیده است
به کوه بره ها ی بی نفس
سکوت ما گناه ماست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
0
شنیدم چون وزیر گفته رازی را تعطیل کنید رئیس رازی کار را تعطیل کرده و نمیدانسته چه مصیبتی پیش میآید، دستور مدیریتی و غیر کارشناسی بوده ، .............. نیز انجام داده ، لطفا اطلاعاتی دارید بنویسید . من نمیدانم آیا در رازی کسی نیست مطلبی بنویسد ؟ این موضوع باید پیگیری شود لطفا همکاری کنید ، سکوت ما یعنی آینده ای بد تر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
(دامداران صنعتی ما به تولیدات موسسه رازی اعتماد ندارند.) این گفته عزیزاللهی است مدیر عامل اتحادیه دامداران ، جناب مهرووانی با ز هم بگوئید ماست ما شیرین است .
یک دامپزشک بخش خصوصی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
متاسفانه عملکرد موسسه رازی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. افرادی مثل دکتر میرشمسی برای بنا نهادن موسسه ای قدرتمند تلاش بسیار کردند که قابل تقدیر است. اما گردانندگان کنونی موسسه رازی همه تلاش آنها را نقش بر آب کردند.
عدم عرضه واکسن به بازار در مقاطع حساس رویه ی چند سال اخیر رازی است.
واکسن تب برفکی که داستان خاص خودش را دارد اما در مورد واکسن های دیگر هم وضع بهتر نیست. مثلا آنتروتوکسمی
بیشترین مصرف آنتروتوکسمی در شروع فصل بهار یعنی در ماه های اسفند و فروردین است. دقیقا در همین مقطع زمانی موسسه ارزی با کاهش عرضه این واکسن به بازار باعث بروز مشکلاتی برای دامداران می شود.
از طرف دیگر عملکرد نمایندگی های توزیع موسسه رازی نیز خود حکایتی دیگر است که نشانگر بی توجهی مسئولین ذی ربط یا خدای نکرده ....................... است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
0
((((ليكن توليد در موسسه به دلايلي كه قابل بررسي است متوقف مي شود كه خود همزمان با افزايش كانون هاي كشوري است و اين عدم توليد فقدان واكسن را براي كنترل كانون ها دامن مي زند از سوي ديگر ديده مي شود كه در حين گرفتاري كشور آقايان تعطيلات عيد را از نيمه اسفند 94 شروع و تا نيمه فروردين ادامه مي دهند كه تازه پس از بازگشت از تعطيلات نوروزي اقدام به filling و تعيين بچ و آزمايشQCمي كنند كه نهايت آن تحويل واكسن به سازمان در پايان فرودين خواهد بود )))) جناب مهرووانی تحویل بگبرید مطلب جدیدی است . لطفا توضیح دهید منتظریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
....................... بچه های رازی دارند می روند در فکر اینکه تولید کننده واکسن خودشان باشند .................................
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
رازی راضی است!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
با عرض ادب و احترام خدمت برادر گرامی جناب آقای دکتر مهروانی و سایر همکارانی که این چند خط مطالب را ملاحظه می فرمایند : اینکه دکتر مهروانی انسانی شریف و متخلق به اخلاق و آداب است لیکن در برخی از گوشه های بیانات خود از حدود خارج می شوند که آنهم ناشی از اعتقاد به نا آگاهی عموم است .آری برادر همه ما ایرانیان به موسسه رازی افتخار می کنیم اما دیرگاهی است که خواب غفلت مدیران و مسئولان آن مجموعه موجب عقب افتادن موسسه از خیل تولید کنندگان حتی در کشورهای همسایه شده است و تنها کاری از همکاران موسسه در این ایام دیده ایم صرفاً بیانات بی پایه ای است که سطور جراید را پر کند ، آری برادر تکنولوژی تولید در آن موسسه قدیمی است و تولیدات آن بعضاً بی کیفیت و بعضاً ناکافی است وشاهد آن واکسن های طیور موسسه و برخی از واکسن های دامی است اگر سازمان در راستای ارتقاء آن موسسه درخواست تغییر در کیفیت و یا حجم تولید محصولات شما را داشته است چرا باید به ناسزا متهم شود اگر نمی دانید بدانید که شما یک موسسه تولید کننده در کنار هزاران تولید کننده دیگر هستید که نحت نظارت سازمان دامپزشکی می باشید چرا باید این موضوع شما را بیازارد؟ عملکرد شما حتماً و قطعاً ایراد داشته است که به شما تذکر داده اند و حتماً و قطعاً دامداران در استفاده از محصولات شما جواب مناسب دریافت نکرده اند که حاضرند با صرف هزینه بیشتر از تولیدات سایر شرکت ها استفاده کنند چرا باید به شما بر بخورد ؟ مگر تولید کننده نیستید ؟ اینها الفبای بازار عرضه و تقاضاست این بین دامپزشکی چه تقصیر دارد؟ شاید اینجا با شان تحقیقاتی موسسه همخوانی ندارد ؟ موسسه تحقیقاتی تبدیل به کارخانه تولیدی شدهنه امکاناتش با تولید همخوانی دارد و نه دیگر طعم درآمد سیصد میلیاردی سالانه آن می گذارد تحقیقاتی در آن انجام شود . در موسسه چه خبر است که وقتی وزیر هم با تولید در آن مخالف است و می گوید تولید کار مردم است نه دولت کار را به مردم بسپارید و اشتغال ایجاد کنید و شما به پژوهش بپردازید باز همان آش است و همان کاسه !!!!! در مورد تب برفکی برای مقصر جلوه دادن سازمان چه بد خود زنی کردید!!!!! آری برادر شما برای وارد کردن سویه جدید که نمونه آنرا سازمان در اختیار شما قرار داده بود زحمت زیادی کشیدی و می بایست بارها آنرا کشت می دادید تا آدابته شود و این کار طاقت فرسای شما که بسیار ارزشمند بود زمانبر هم بود چون برای کشت های مکرر ویروس نیاز به صرف زمان است که در اختیار شما هم نیست و چه بد کار زیبای خود را برای به قول تازه رایج فرافکنی که همکاران به جا و نا بجا از آن استفاده می کنند قصور سازمان جلوه داده اید !!! موسسه شما جناب دکتر مهروانی عزیز R&D نداشت و با فشار سازمان در سال 94 سامان گرفت تا مطالعات شما از فیلد مستقیم شود از سوی دیگر ر رخداد تحت تیپ جدید مسلم است که شما پس از شیوع بیماری به ویروس دسترسی می یابید اینکه تقصیر سازمان نیست می دانید سازمان کجا اشتباه کرده ؟ آنجا که درب موسسه را بدلیل تولید بیکیفیت نبسته؟ آنزمان سازمان اشتباه کرد که وقتی بدون پروانه اقدام به تولید کردید بر اساس تمام قوانین دنیا و ایران درب موسسه را نبست .اشتباه آنجا رخ داد که موسسه سود خود را بر منافع دامداراتن کشور ترجیح داد و هر تولیدی را روانه بازار کرد حتی در لیبل ها و تاریخ تولید ...........کرد و ............................................. و دیگران باز متهم کرد .آری برادر بروید موسسه خودتان را اصلاح کنید . مردم نمی دانند شخص شما که علت تعطیلی نا بهنگام و طولانی خط تولید واکسن تب برفکی را می دانید سازمان دامپزشکی چه تقصیری دارد ؟ تعطیلات عیدانه شما از نیمه اسفند تا نیمه فروردین وعدم تحویل یک دز واکسن دراین مدت به سازمان را که خوب به خاطر دارید حتماً باز هم سازمان دامپزشکی مقصر است ؟ افزایش قیمت واکسن را بدون مجوز وبدهکار کردن سازمان را در مقایسه غیر فنی تولیدات خود با واکسن های جهانی را که بخاطر دارید نکند باز سازمان مقصر است خود را بدهکار کرده و از آنطرف پول هم نمی دهد ؟ راستی این واکسن شما که به اصرار سازمان تا حدی ببینید تاکید می کنم تا حدی اصلاح شده purity , potency , efficacy , ... آن چقدر است که اینهمه قیمتش از واکسن های وارداتی گرون تر شده ؟ آری بردر : آینه چون عیب تئ بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
..................................................... بحثی ...... را مطرح فرمودید که حقیقتا باعث نگرانی همه کارکنان و اعضای هیئت علمی خدوم موسسه شده است و بر این اساس نکته مهمتر اینکه موسسه یک شخصیت مستقل از مدیران دارد، مدیریت ها می آیند و میروند ولی موسسه شامل افراد بسیار باتوان، دلسوز و البته آشنا به وظائف حرفه ای خود و همیشه در کنار سازمان و دوشادوش به حل معضلات بهداشتی کمک کار هستند و این شخصیت همیشه پابرجا و جدای از مدیریت است. بهتر بود هرجا اسم موسسه را آوردید بجای آن مدیران موسسه را میگذاشتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
براوا ، خوب بود راستی موضوع تغییر لیبل ها ی واکسن ها توسط ........ در استان ......... چیه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
بعضی وقتها زحمت تغییر لیبل راهم نمی کشیدند و تلفنی میفرمودن که تاریخ انقضا را تا یکسال خودتون زیاد کنید مثلا در مورد مالئین سال گذشته !!!!!!.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
لطفا یک بار بخوانید :
1- مردم نمی دانند شخص شما که علت تعطیلی نا بهنگام و طولانی خط تولید واکسن تب برفکی را می دانید
2- تعطیلات عیدانه شما از نیمه اسفند تا نیمه فروردین وعدم تحویل یک دز واکسن دراین مدت به سازمان را که خوب به خاطر دارید
3- افزایش قیمت واکسن را .............. وبدهکار کردن سازمان را در مقایسه غیر فنی تولیدات خود با واکسن های جهانی را که بخاطر دارید
4- راستی این واکسن شما که به اصرار سازمان تا حدی ببینید تاکید می کنم تا حدی اصلاح شده purity , potency , efficacy , ... آن چقدر است که اینهمه قیمتش از واکسن های وارداتی گرون تر شده
5- موسسه شما جناب دکتر مهروانی عزیز R&D نداشت
6- بدون پروانه ...................
7- موسسه سود خود را بر منافع دامداراتن کشور ترجیح داد و هر تولیدی را روانه بازار کرد
8- موسسه تحقیقاتی تبدیل به کارخانه تولیدی شدهنه امکاناتش با تولید همخوانی دارد و نه دیگر طعم درآمد سیصد میلیاردی سالانه آن می گذارد تحقیقاتی در آن انجام شود ............................ وقتی وزیر هم با تولید در آن مخالف است و می گوید تولید کار مردم است نه دولت کار را به مردم بسپارید و اشتغال ایجاد کنید و شما به پژوهش بپردازید باز همان آش است و همان کاسه !!!!!
9- تکنولوژی تولید در آن موسسه قدیمی است و تولیدات آن بعضاً بی کیفیت و بعضاً ناکافی است
آقای مهرووانی لطفا جواب
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
من از عزیزانم و همکاران عزیزم در موسسه تقاضای عاجزانه دارم که لطف کرده مصاحبه نفرمایند و از حقوق موسسه اینگونه دفاع نکنند.
یک عضو هیئت علمی
نظر شما
ادامه