کد خبر: ۲۹۱۶۹

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، متاسفانه یک جفت سیاهگوش نر و ماده در منطقه صائین دره شهرستان آبیک قزوین بر اثر برق گرفتگی ازبین رفتند.

چند شب یک دکل چوبی که انتقال خطوط برق به یکی از روستاهای این شهرستان را بر عهده داشت بر اثر طوفان و وزش باد شدید، کج شده و سیم های برق روی زمین می افتند.

صبح روز بعد اهالی روستا موضوع را به اداره برق شهرستان اطلاع داده و نیروهای اداره برق پس از حضور در محل متجه لاشه دو حیوان در کنار دکل سقوط کرده شده و موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع می دهند.

با حضور کارشناسان محیط زیست قزوین در محل مشخص می شود که سیاهگوش ها در شب و هنگام عبور از این منطقه با کابل برق فشار قوی که روی زمین افتاده برخورد نموده و دچار سوختگی شدید شده اند.

جانوران تلف شده شامل یک سیاهگوش نر و یک سیاهگوش ماده و هر دو نیز بالغ بوده اند.

با توجه به اینکه وزن لاشه سیاهگوش ماده بیشتر از لاشه سیاهگوش نر بوده است احتمال آنکه سیاهگوش ماده باردار و دارای چند توله بوده بسیار زیاد است.

لاشه این دو گونه ارزشمند پس از بیومتری جهت کالبد گشایی و سایر بررسی های تخصصی به اداره محیط زیست منتقل شده است.

سیاهگوش یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران و بسیار نادر و کمیاب می باشد. موارد مشاهده سایر گربه سانان وحشی ایران ازجمله پلنگ و حتی یوزپلنگ به مراتب بیشتر از سیاهگوش است. بطوریکه در سال گذشته (۱۳۹۴) تنها یک مورد مستند از مشاهده سیاهگوش زنده در کشور گزارش گردید.

سیاهگوش جثه نسبتا درشتی دارد و از گربه وحشی بزرگتر است، بطوریکه گاهی توسط افراد محلی با پلنگ اشتباه گرفته می شود. سیاهگوش گاهی طعمه های بزرگی مثل گوسفند و بز را نیز شکار می کند.

از مشخصات بارز این گونه علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها می باشد.

جمعیت این گونه بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه ها در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

 
 
نظر شما
ادامه