کد خبر: ۲۹۲۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به تازگی 18 کانون بیماری تب برفکی در این استان با دو میلیون راس دام سبک و سنگین مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید محمدمهدی احمدی» اظهار کرد: در سال 94 به دلیل محدودیت های موجود از جمله کمبود واکسن تب برفکی در کشور، این بیماری در اغلب استان ها شایع شده بود و از طریق حمل و نقل دام نیز به این استان رسیده است.

وی افزود: با همه کمبودها این اداره کل سال گذشته 567 هزار و 924 رأس دام سبک و 110 هزار و 718 رأس دام سنگین را علیه تب برفکی مایه کوبی کرد.

وی گفت: آمار مایه کوبی گوسفندی در روزهای سپری شده از سال 95 نیز 161 هزار و 681 رأس و مایه کوبی گاوی در کانون های بیماری هم 805 رأس بوده است و این عملیات همچنان ادامه دارد.

وی گفت: سال گذشته 62 کانون بیماری تب برفکی در استان مشاهده و مبارزه شده بود.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود با توجه به تمهیدات فنی و قرنطینه ای انجام گرفته و گرم شدن تدریجی هوا این بیماری در این استان فروکش کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تب برفکی یکی از بیماری های بسیار واگیر دامی است که همه زوج سمان از جمله نشخوارکنندگان اهلی را مبتلا می کند و با افت شدید تولید و بروز خسارات اقتصادی قابل توجه در صنعت دامپروری و تلف شدن دام های جوان همراه است.

وی اظهار کرد: رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در اماکن نگهداری و پرورش دام و حمل و نقل دام ها، به همراه انجام به موقع مایه کوبی، از جمله اصول مهم پیشگیری از رخداد این بیماری محسوب می شود.

احمدی افزود: در یک ماه اخیر، گروه های دامپزشکی خراسان شمالی برای مایه کوبی رایگان دام های عشایر این استان که هم اکنون در استان گلستان مستقر هستند، راهی این منطقه شدند و در چند روز گذشته سه گروه به منظور واکسیناسیون دام های عشایر به شهرستان مراوه تپه استان گلستان اعزام شد که در نتیجه 47 هزار رأس دام سبک عشایر منطقه علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی اظهار کرد: در همین راستا هشت گروه واکسیناسیون نیز در روزهای اخیر به این منطقه اعزام شدند تا عملیات مایه کوبی دام ها علیه بیمری های تب برفکی، آبله و شاربن را انجام دهند.

وی افزود: خراسان شمالی با دارابودن حدود 2 میلیون و صد هزار رأس دام سبک و نزدیک به 60 هزار رأس دام سنگین، قطب دامپروری دام سبک محسوب می شود.

وی از دامداران و عشایر خواست تا کانون های بروز بیماری را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی استان برای بازدید و نمونه برداری و برنامه ریزی واکسیناسیون گله و دامداری های اطراف اطلاع دهند.

وی اظهار کرد: ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دام های آلوده و اطراف آن با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب، جداسازی دام های بیمار از سالم و نگهداری جداگانه آن ها، دفن بهداشتی لاشه دام های تلف شده و جدا سازی دام های بیمار به خصوص دام های دارای علایم زخم دهانی و لنگش پا نیز باید مورد توجه دامداران قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه بره های تازه متولد شده از طریق خوردن شیر مادران آلوده بیمار می شوند، باید از شیر میش های سالم به آن ها داده شود.

وی اظهار کرد: درمان حمایتی برای دام های دارای علایم شدید زخم های دهانی و یا عفونت سم و زیر نظر دامپزشک مجرب انجام گیرد.

وی افزود: مایه کوبی دام های حساس عشایری با اولویت بره ها قبل از اقدام به کوچ ضروری است.

تب برفکی ازجمله بیماری های مهم صنعت دامپروری به شمار می آید که با توجه به واگیری شدید و عوارض متعاقب آن نظیر کاهش وزن دام، افت تولید شیر و گوشت و نیز مرگ و میر دام های جوان و ضعیف، می تواند خسارات جدی اقتصادی به بهره برداران این صنعت وارد کند.

ایمن سازی جمعیت دامی کشور علیه این بیماری هر سال در یک نوبت برای دام های سبک و دو نوبت برای جمعیت دام سنگین انجام می گیرد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
0
مگه تحت کنترل نبود؟
نظر شما
ادامه