کد خبر: ۲۹۲۳۹
خبرگزاری فارس: کاهش 60 درصدی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در قم
 

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: تب مالت و سل از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که سال گذشته بیماری «تب مالت» در بین دام‌ها با 57 درصد و بیماری «سل» نیز با 64 درصد کاهش مواجه شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدمهدی رفیعی محمدی» ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل دامپزشکی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: در هفته سلامت قرار داریم و این نهاد ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد، زیرا تامین و عرضه مواد مغذی و فرآورده‌های دامی شامل گوشت، مرغ و تخم مرغ از مزرعه تا سفره بر عهده دامپزشکی است.

وی یکی از موضوعاتی که بیش از پیش نگرانی به دنبال دارد را بیماری‌های مشترک دام و انسان دانست و بیان کرد: در این راستا تلاش شده پیشگیری‌های لازم صورت گیرد تا شاهد بروز و گسترش بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نباشیم.

رفیعی با بیان اینکه سلامت محوری از مهم‌ترین اولویت‌های ما در انجام امور مختلف است، گفت: به همین دلیل دامپزشکی قم در ارزیابی‌های استانی و ملی رتبه برتر را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: ردیابی گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت از جمله برنامه‌هایی است که همواره برای حفظ سلامت جامعه انجام می‌شود. همچنین انجام قرنطینه به صورت سیار در طول چند سال گذشته از دیگر برنامه‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری براثر مصرف فرآورده‌های دامی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما خبر داد و گفت: در این تفاهم‌نامه به مباحث سلامت و آموزش توجه شد،‌ تا با رویکرد برنامه‌های آموزشی مانع از بروز بیماری‌ها شویم.

رفیعی با تاکید بر اینکه پیشگیری‌ها از سوی دامپزشکی در کاهش بیماری‌های مشترک تاثیرگذار است، عنوان کرد: تب مالت و سل از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که سال گذشته بیماری «تب مالت» در بین دام‌ها با 57 درصد و بیماری «سل» نیز با 64 درصد کاهش مواجه شد.

وی، شعار محوری که از سوی رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال به عنوان الگوی راهبردی معرفی شده است را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ تیم کارشناسان دامپزشکی برای تدوین نقش این نهاد در تحقق اقتصاد مقاومتی را بررسی می‌کنند تا بتوانیم شعار رهبری را در دامپزشکی محقق کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه دامپزشکی در امور تجاری دست ندارد، افزود: این نهاد با پشتیبانی صحیح از تولیدات دامی و فرآورده‌های دامی و آموزش صحیح، میزان بروز بیماری‌های دامی در طول سال را کاهش می‌دهد که این اقدامات می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

وی یکی از اقداماتی که برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها در دام و طیور تاثیرگذار است را تایید صادراتی تمام فرآورده‌های دامی ذکر کرد.

رفیعی همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان قم از بودجه سفر رهبری به قم خبر داد و خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه به تشخیص بیماری‌های دامی بیش از پیش کمک کرده است.
 
 
نظر شما
ادامه