کد خبر: ۲۹۲۴۶
 

رئيس اداره محيط زيست كيش از رها سازي يك ماده لاك پشت نابالغ پوزه عقابي از گونه هاي كمياب و در معرض انقراض در آبهاي نيلگون خليج فارس در كيش خبر داد و افزود: طبق قانون، نگهداري حيات وحش نيازمند مجوز است و در غير اين صورت، تخلف محسوب مي شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مريم محمدي» در مورد رهاسازي اين گونه ناياب و در معرض انقراض به آبهاي خليج فارس اظهار داشت: اين لاك پشت نابالغ به مدت چهار سال توسط شخصي كه ادعا مي كند اين گونه جانور را از فردي متخلف خريداري كرده و براي كمك به زنده ماندن، آن را در آكواريومي در تهران نگهداري كرده بود، در آبهاي كيش رها شد.

وي تاكيد كرد: طبق قانون، نگهداري حيات وحش نيازمند مجوز است و در غير اين صورت تخلف محسوب مي شود.

محمدي از شهروندان خواست در صورت مشاهده و يا يافتن گونه هاي جانوري در معرض انقراض و كمياب اداره محيط زيست را در جريان بگذارند تا بتوان برنامه هاي رها سازي آنها به طبيعت را به درستي انجام داد.

رئيس اداره محيط زيست كيش با بيان اينكه نگهداري اين گونه ها به صورت شخصي و در فضاي محدود همچون آكواريوم براي اين جانوران مشكل ساز خواهد بود افزود : اين روند چرخه زندگي طبيعي آنها را دچار مشكل مي سازد، تغذيه مصنوعي اين جانوران نسبت به روند طبيعي داراي نواقص است.

وي اضافه كرد: ممكن است در جريان نگهداري در فضاي محدود جانور بميرد و در صورت زنده ماندن به طور قطع دچار مشكلات فيزيولوژيكي خواهد شد، تغيير فرم دست و پا، خارج شدن گردن جانور از حالت طبيعي از مشكلاتي است كه ممكن است براي اين جانور ايجاد شود.

محمدي با تاكيد بر اينكه لاك پشت پوژه عقابي از جمله جانداران در معرض انقراض است گفت: اقدامات جهاني براي حفظ اين گونه جانوري در حال انجام است.

وي به آغاز طرح حفاظت ازلاك پشت هاي دريايي در كيش از حدود 10 سال پيش اشاره كرد و افزود: اقدامات خوبي در راستاي حفاظت از اين گونه جانوري انجام شده است.

رئيس اداره محيط زيست كيش گفت: سواحل كيش هرساله ميزبان لاك پشت هاي پوزه عقابي از گونه هاي در خطر انقراض است و تا كنون تعداد هفت قطعه لاك پشت پوزه عقابي در سايت جزيره كيش تخم گذاري كرده اند كه مدت زمان بيرون آمدن نوزادان حدود دوماه طول مي كشد.

توضیحات دکتر معماریان درباره لاك پشت پوژه عقابي

دامپزشك حيات وحش نيز در مورد نصب ميكرو چيپ (ريز تراشه الكترونيكي يا ردياب داراي شماره منحصر بفرد) بر اين گونه جانوري به ايرنا گفت: فردي كه اين لاك پشت را از يك قاچاقچي فروش حيوانات كمياب خريداري كرده و در منزل نگهداري مي كرد، پس از چند سال به پارك پرديسان تهران مراجعه كرده و با هماهنگي با محيط زيست كيش اين جانور كمياب به زيستگاه طبيعي خود بازگشت.

«دکتر ايمان معماريان» با بيان اينكه لاك پشت پوژه عقابي از گونه هاي ناياب و در معرض انقراض است افزود: پس از مراجعه اين فرد، معاينه هاي لازم از اين لاك پشت حدود هفت ساله انجام گرفت و چون مشكل خاصي نداشت با نصب اين ريز تراشه و براي رهاسازي در طبيعت به كيش منتقل شد.

وي توضيح داد: به دليل مهاجرت هاي طولاني مدت اين گونه هاي جانوري كه گاه تا خليج مكزيك هم پيش مي روند مي توان علاه بر شناسايي از زنده ماندن آنها آگاه شد و همچنين از قاچاق اين نوع حيوان جلوگيري كرد.

اين دامپزشك حيات وحش با بيان اينكه اين گونه هاي جانوري از نوع كمياب، حيوان خانگي نيستند، افزود: خريد و نگهداري آنها باعث تشويق افراد متخلف و قاچاقچي براي صيد بيشتر مي شود.

وي تصريح كرد: بسياري از خريداران برخي گونه هاي كمياب جانوري به دليل علاقه به اين نوع حيوانات و بدون اطلاع از اينكه چه خطري اين نوع جانوران را تهديد مي كند اقدام به خريد و نگهداري آنها مي كنند.

معماريان از رسانه ها خواست تا براي حفظ حيات وحش و گونه هاي كمياب جانوري اطلاع رساني و فرهنگ سازي كنند و از مردم خواست تا اين نوع جانوران را خريداري نكنند و در صورت اطلاع آن را به ادارات محيط زيست اطلاع دهند.

به گزارش ايرنا، فصل جديد زادآوري لاك پشت هاي پوزه عقابي Hawksbill sea turtle در جزيره از دوم اسفند 94 با تخمگذاري زودهنگام يك قطعه لاك پشت آغاز شد، نوزادان لاك پشت ها حدودا 60 روز بعد از تولد به كمك نور ماه به بيرون راه پيدا كرده و به سمت دريا مي روند.

طرح حفاظت از لاك پشت هاي دريايي جزيره كيش با اجراي 'برنامه حفاظت و مونيتورينگ لاك پشتهاي دريايي كيش' از بهار 1386 در حال اجرا بوده و هر ساله تعداد قابل توجهي از نوزادان لاك پشت ها روانه دريا مي شوند و به عنوان يكي از جاذبه هاي طبيعي كيش علاقه مندان بسياري نيز دارد.

 
 
نظر شما
ادامه