کد خبر: ۲۹۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

انجمن صنفی صنایع کره گیاهی ایران پیرو مصاحبه «حسین چمنی» کارشناس صنعت شیر کشور با ایانا، منتشره در تاریخ 18 فروردین‌ماه 1395 با عنوان "فریب مردم با نام کره گیاهی" توضیحی را به این خبرگزاری ارسال کرد.

به گزارش ایانا به نقل از انجمن صنفی کره گیاهی ایران، عطف به مقاله منتشره در تاریخ 18 فروردین‌ماه 1395 موضوع ادعای فریب مردم با نام کره گیاهی به اطلاع می‌رساند:

 1- مصرف چربی‌ها برای انسان ضروری است و حدود 30 درصد انرژی روزانه هر شخص را تأمین می‌کند. مطابق نظر سازمان بهداشت جهانی، انتخاب چربی‌ها، به چهار عامل اساسی بستگی دارد:

الف) پایین بودن کلسترول

ب) پایین بودن اسیدهای چرب ترانس

ج) پایین بودن میزان درصد اشباع

د) دارا بودن حداکثر چربی‌های غیراشباع ضروری

که هر چهار عامل مذکور در کره گیاهی (مارگارین) نسبت به مشابه حیوانی بسیار برجسته‌تر وجود دارد.

2- به استناد ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و به‌منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به‌عنوان یکی از ارکان هویت ملی کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها موظفند از به‌کار بردن کلمات و واژه‌های بیگانه به‌تنهایی در گزارش‌ها، مکاتبات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رسمی خودداری کنند و به‌کارگیری واژه‌های بیگانه به‌تنهایی روی کلیه تولیدات داخلی اعم از بخش‌های دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه می‌شود، ممنوع است.

3- از مفاد فوق استنباط می‌شود که تولیدکنندگان کره گیاهی حق استفاده از کلمه مارگارین بدون به‌کار بردن معادل فارسی آن را ندارند. اطلاق کره گیاهی یک کلمه فارسی و منطبق با قوانین موضوع است. علاوه بر اینکه از دیدگاه فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی مندرج در صفحه 94 دفتر سوم مجموعه فوق، کره گیاهی را این‌گونه تعریف کرده است: "کره گیاهی نوعی چربی خوراکی عمدتاً گیاهی که بافت و ظاهری شبیه به کره دارد."

4- از دیدگاه مقایسه با صنایع غذایی دیگر متذکر می‌شود، همان‌طور که اصطلاح شیر MILK منحصر به شیر مادر یا شیر حاصل از حیوان نیست و در سطح بین‌الملل شیر سویا Soya Milk  و شیر بادام Almond Milk  را داریم که در ظرف مشابه شیر گاو، بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند و هر محصول ویژکی خاص خود را دارد که بنا به تمایل مصرف‌کننده خریداری و مصرف می‌شود. اصطلاح کره نیز منحصر به کره حیوانی نیست و محصول مشابه با پایه کره گیاهی نیز می‌تواند با همین اصطلاح نامیده شود. همانند کره کاکائو (Cocoa Butter ) و کره بادام زمینی (Peanut butter ) که مصرف‌کنندگان هنگام خرید و مصرف با ملاحظه پسوند گیاهی، متفاوت بودن آن را با کره حیوانی تشخیص می‌دهند، همان‌گونه که هنگام خرید شیر سویا یا شیر بادام، آگاه به تفاوتشان با شیر گاو هستند.

5- از دیدگاه فنی قابل توجه است که کره‌های گیاهی (مارگارین) از نظر میزان ایزومرهای ترانس توسط سازمان غذا و دارو و ارگان‌های نظارتی وزارت بهداشت، تحت نظارت و کنترل است و میزان تعیین‌شده برای آنها مطابق استاندرادهای بین‌المللی در کره گیاهی کمتر از کره حیوانی است.

6- کره‌های حیوانی دارای 65 تا 73 درصد اسیدهای چرب اشباع هستند، حال آنکه میزان اسیدهای چرب اشباع‌شده کره‌های گیاهی بسیار کمتر از حیوانی است، علاوه بر اینکه کره گیاهی بر خلاف کره حیوانی فاقد کلسترول است.

7- افزایش تعرفه واردات منحصر به کره حیوانی نیست، بلکه روغن‌های گیاهی وارداتی که پایه ساخت کره گیاهی هستند نیز در سال 1395 مشمول افزایش تعرفه شده‌اند. بعلاوه اینکه در راستای سیاست رهبری و حمایت از اقتصاد مقاومتی و با لحاظ افزایش تولید شیر که مازاد بر مصرف کشور است، باید از واردات کره حیوانی اجتناب کرد و امید است با افزایش تولید داخلی علاوه بر تأمین نیاز داخلی به یاری خداوند در سال 1396 امر صادرات کره حیوانی را محقق کرد.
  
  
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مصری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
وقتی شما چیزی رو ایجاد نکردین و فقط کپی برداری کردید از محصول خارجی حق انتخاب اسم اونم اسمی که در واقع فریب اذهان مردم رو داره رو ندارید... حالا چه می خواد این محصول از لحاظ سلامتی مشکلی داشته باشه یا نه... اسم کره گذاشتن فریب دادن و باید از همان لغت مارگارین استفاده بشه مثل این میمونه که به زعفران در خارج به نام دیگه ای خوانده بشه.
نظر شما
ادامه