کد خبر: ۲۹۲۶

حکیم مهر -  رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: با همکاری پژوهشگاه‌های ژنتیکی انرژی اتمی واکسن بیماری لکه سفید میگو تا سال دیگر در کشور تولید خواهد شد.

دکتر عباسعلی مطلبی در مورد آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: باتوجه به کم شدن آب این دریاچه و بالارفتن شوری آرتمیا که تنها موجود سخت‌پوست این دریاچه است، تحمل این دامنه شوری را ندارد.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: اخیرا در سفر ریاست جمهوری مصوب شده که آرتمیای این دریاچه بازسازی شود و هم اکنون برای جلوگیری از انقراض این گونه اقدام به تأسیس بانک ژن کرده‌ایم.
مطلبی گفت: آرتمیای این دریاچه دو جنسه است، مزیت فوق‌العاده و بین‌المللی دارد و غذای پایه آبزی‌پروری است ضمن اینکه پروتئین و ارزش غذایی بالایی هم دارد.
مطلبی افزود: از طرف دولت ستادی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده ما هم عضویت داریم و امیدواریم این اکوسیستم از خطر نابودی نجات پیدا کند.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران تصریح کرد: بانک ژن تشکیل شده مورد حمایت سازمان خوار و بار جهانی (فائو) و سازمان محیط زیست است.
وی در مورد آخرین تحقیقات صورت گرفته برای مبارزه با بیماری‌های آبزیان گفت: سه طرح جامع در خصوص شناسایی و کنترل بیماری‌های انواع آبزیان در کشور داریم.
وی افزود: طرح جامع و شناسایی کنترل بیماری‌های ماهیان گرم آبی (زینتی، ماهیان کپور و بومی)، سردآبی و طرح جامع برای میگو و سایر سخت پوستان الان در دست اجراست.
مطلبی در زمینه نحوه تحقیقات گفت:‌ به مراکز مختلف مراجعه می‌کنیم و بعداز نمونه‌برداری در مراکز آزمایشگاهی بررسی کرده اطلاعات حاصله را در اختیار سازمان‌های دامپزشکی قرار می‌دهیم، آنها برای مبارزه طراحی و ابلاغ می‌کنند.
وی گفت: همچنین اگر در مزارع پرورش آبزیان به بیماری‌های مهمی برخورد کردیم اطلاعات مبارزه با آن را در اختیار پرورش‌دهندگان و بهره‌برداران نیز قرار می‌دهیم.
مطلبی گفت: در حال حاضر در مورد ماهیان سردآبی با بیماری استرپتوکوکوزیس مواجه هستیم که عوامل آن باکتریها و استرپتوکوکها هستند البته طرح ملی مبارزه با این نوع باکتری در دست اجرا است.
مطلبی گفت:‌لکه سفید، بیماری عمده میگو است که به طور جدی خسارت وارد می‌کند با همکاری پژوهشگاه‌های ژنتیکی انرژی اتمی واکسن این بیماری را تا سال دیگر در کشور تولید خواهیم کرد.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: شاه بیت پرورش ماهی مبارزه با بیماری است زیرا می تواند تا صددر صد در افزایش عملکرد نقش داشته باشد.

 

نظر شما
ادامه