کد خبر: ۲۹۲۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

پسرک جوانی که با شیر و ببر بنگال در فضای باغی غیراستاندارد در منطقه شهریار سکونت دارد و هر از گاهی عکس‌های خود را در صفحات مجازی منتشر می‌کند، همچنان مورد تساهل مسئولان ذیربط قرار گرفته و فعالان حیات وحش و زیست محیطی خواستار برخوردی قانونی با او هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، پیش از این فردی با شهرت "شرفی" در خصوص تصاویری که از شیر آفریقایی و ببر بنگال ساکن در باغش در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر کرده، گفته بود: از این شیر و ببر به همراه حیوانات آسیب دیده دیگری که در سطح شهریار وجود دارند، با استانداردهایی بالاتر از بهترین باغ وحش‌های دنیا نگهداری و در حد بهترین مراکز تحقیقاتی به آنها محبت کرده و آنها را شست‌وشو و تر و خشک می‌کنم! هدفم از راه‌اندازی این مرکز، حفاظت از حیوانات و تغییر فرهنگ رفتار مردم با آن‌هاست.

وی در خصوص باغی که به گفته «عزیز عبدلزاده» رئیس وقت اداره محیط زیست شهرستان‌های ملارد و شهریار، تنها 30 متر مربع فضا در آن به نگهداری از یک شیرآفریقایی دو ساله اختصاص داده شده است گفته بود: این "مرکز تحقیقاتی" که شرایط نگهداری در آن با "استانداردهای جهانی" مطابقت دارد، محلی مناسب برای نگهداری و درمان حیوانات است که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که «دکتر سید اصغر برائی‌نژاد» مدیر کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به اینکه شرایط نگهداری از این شیر آفریقایی مورد تأیید سازمان دامپزشکی نیست، تأکید کرده بود که این مکان مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست و هرگز مجوزی از سوی سازمان دامپزشکی برای آن صادر نشده، چرا که سازمان دامپزشکی به دلیل مخاطرات بهداشتی و اجتماعی اصولاً با نگهداری از حیات وحش در باغات و مناطق مسکونی موافق نیست.

عزیز عبدلزاده رئیس وقت اداره محیط زیست شهرستان‌های ملارد و شهریار نیز از سوی دیگر در رابطه با نگهداری از یک قلاده شیر در فضایی کوچک و نامناسب ضمن تکذیب وجود هر گونه مرکز تحقیقاتی و یا نگهداری مجاز حیات وحش در شهریار، اعلام کرده بود نگهداری از این گونه‌های غیراهلی در ملک شخصی آقای شرفی در دست بررسی است و این حیوانات یا به یک مرکز نگهداری مجاز منتقل خواهند شد و یا شرایط نگهداری از آنها توسط مالک باغ با استانداردها مطابقت داده خواهد شد.

اما 5 ماه از این اظهار نظرها نسبت به رفتار یکی از اهالی شهریار می‌گذرد و تصاویر منتشر شده از این ببر و شیر که همچنان در فضای مجازی منتشر شده و از سویی اعتراض فعالان زیست محیطی و از سوی دیگر تمایل قشر متمول را به نگهداری از این گونه‌ها به دنبال دارد، اما نه خبری از انتقال این حیوانات به مراکز مجاز شنیده می‌شود و نه خبری از اصلاح شرایط موجود در باغ شهریار دیده‌ می‌شود.

در این میان «امیر میرسپاه» نماینده شرکت وارد کننده ببر بنگال که موفق به دریافت مجوز سایتتیس و نگهداری از این دو گربه سان بزرگ از سوی سازمان حفاظت محبط زیست شده در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: سال گذشته نگهداری از یک ببر بنگال که به سفارش باغ وحش تهران به کشور وارد کرده بودیم، پس از انصراف این باغ وحش با رای دادگاه و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به‌ صورت موقت به همراه یک قلاده شیر آفریقایی که در راستای فرهنگ‌سازی به‌منظور استفاده در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی از باغ وحش ارم توسط شرکت خریداری شده بود، به‌طور موقت و مشروط به آقای شرفی سپردیم اما متأسفانه نامبرده طی یک سال گذشته از عمل به تعهداتش نسبت به این شرکت سرباز زده است.

وی ادامه می‌دهد: از جمله تعهدات نامبرده، رعایت شرایط مناسب نگهداری از این دو حیوان (اختصاص حداقل 300 متر مربع) بود که متأسفانه محقق نشد و از سوی دیگر نامبرده علی‌رغم تعهد بر عدم انتشار تصاویر نگهداری از این حیوانات در ملک شخصی که عاملی محرک در تشویق علاقمندان به نگهداری از حیات وحش در ملک شخصی دانسته می‌شود، در انتشار تصاویر این ببر و شیر در فضای مجازی، طی یک سال گذاشته سنگ تمام گذاشته است.

میرسپاه با بیان اینکه شرکت وارد کننده طبق قرار داد مجاز است در صورت عدم رعایت شرایط توافق شده استرداد حیوانات را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند تأکید می‌کند: با توجه به عدم همکاری نامبرده برای خروج این گربه سانان و نظر به که اینکه محل نگهداری حیوانات در حال حاضر در تملک وی است، منتظر رای دادگاه و صدور اجراییه برای خروج هر چه سریع‌تر حیوان از محل مذکور هستیم.

یا ببر و شیر را بخرند، یا ببرهای خلیل عقاب را هم به من بدهند!

جوانی که در باغ شخصی خود در شهریار شیر و ببر نگهداری می‌کند حرف‌های متفاوتی می‌زند، چرا که از سویی خواستار انتقال و فروش حیوانات تحت سرپرستی‌اش به باغ وحش است و از سویی دیگر خواستار تمدید مجوز برای نگهداری و حتی خرید ببرهای سیرک خلیل عقاب است.

پی انتشار گزارش در خصوص پرونده مشکوک نگهداری از شیر و ببر در باغی در شهریار، شرفی که به گفته خود این دو گربه سان را به بهترین شکل ممکن نگهداری می‌کند، گفت: مالکیت این حیوانات هنوز به صورت قانونی در اختیار من نیست و از طرفی سازمان برای تمدید مجوز نگهداری آنها در مکان فعلی با من همکاری نمی‌کند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست خواهان انتقال این حیوان به جایگاهی مورد تأیید کارشناسان سازمان است اما تاکنون با هیچ یک از باغ وحش‌ها برای فروش این حیوانات به توافق نرسیده‌ام چرا که اکثر آنها نه تنها این حیوانات را به صورت رایگان می‌خواهند، بلکه معتقدم شرایط و جایگاهی که در اختیارشان می‌گذارند به مراتب بدتر از شرایط فعلی آنهاست.

وی در خصوص انتشار تصاویر و فیلم‌های نگهداری از این حیوانات در ملک خصوصی که به دلیل تشویق علاقمندان به نگهداری از حیات وحش، اعتراض‌های فعالان زیست محیطی را به دنبال داشته است، گفت: تصاویر و فیلم‌های منتشر شده مربوط به دو سال پیش است یعنی زمانی که تازه حیوانات به این جایگاه منتقل شده بودند. این تصاویر را به صورت خصوصی در صفحه شخصی اینستاگرامم استفاده کرده بودم که متأسفانه به سرعت در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

این جوان نگهدارنده شیر و ببر با بیان اینکه طرح 20 میلیارد تومانی احداث سافاری پارکی با سرمایه‌گذاری شخصی خود را که سه ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید به شهرداری ارائه کرده، ادامه داد: از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا دارم امکانی را فراهم کنند که این حیوانات به صورت امانی در جایگاهی مورد تأییدشان نگهداری شوند و پس از بهره‌برداری از سافاری پارک، ضمن واگذاری مالکیت قطعی این گربه سانان به من، مجوز انتقالشان را به سافاری پارک صادر کنند.

در حالی که در صفحه 31 دستورالعمل نگهداری از حیات وحش، مندرج در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست، حداقل فضای لازم برای نگهداری از هر گربه سان، 150 متر مربع عنوان شده، شرفی افزود: در حال حاضر جایگاهی به مساحت 165 متر مربع در اختیار این دو گربه سان است، یعنی هرکدام حدود 85 متر مربع فضا در اختیار دارند اما در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست مشکل مالکیت و تمدید مجوز نگهداری این حیوانات را از پیش پایم بردارد، می‌توانم این فضا را تا دو برابر افزایش دهم.

وی در پایان تأکید کرد: در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست با من همراهی کند، می‌توانم 7 قلاده ببر سیرک خلیل عقاب را که پس از ممنوعیت به کارگیری حیات وحش در سیرک‌ها با سرنوشتی نامعلوم دست و پنجه نرم می‌کنند خریداری کنم و طی 24 ساعت با خرید املاک اطراف جایگاهی به مساحت 1500 متر در اختیار 8 ببر و یک شیر قرار دهم.

به گزارش تسنیم، یک توله شیر آفریقایی که دو سال پیش توسط باغ وحش تهران فروخته شده بود به همراه یک ماده ببر بنگال که برای نگهداری در باغ وحش تهران به کشور وارد شده و پس از انصراف این باغ وحش از نگهداری آن و وارد کردن دو ببر بنگال دیگر، 8 ماه را در قرنطینه در انتظار جایگاهی مناسب سپری کرده بود در باغی در اطراف شهریار با سرنوشتی نامعلوم نگهداری می‌شوند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
1
0
یکی هم که با انقراض حیوانات دست و پنجه نرم میکنه با پول خودش چرا مانع میشید
نظر شما
ادامه