کد خبر: ۲۹۲۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

با وجود آغاز کوچ عشایر استان سمنان در برخی مناطق کم آب و علوفه، خطر شیوع بیماری دامی تب‌برفکی، آهنگ کوچ عشایر این استان سمنان را کند کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد سعیدی» در جمع دامداران روستای ابرسیج شاهرود، با اعلام این خبر، از دامداران و عشایر این استان خواست: از هرگونه کوچ و جابجایی دام‌های خود تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار کرد: بیماری تب‌برفکی، اقتصاد دامداران و عشایر این استان را به‌شدت تهدید می‌کند، از این‌رو برای تحمیل خسارت‌های ناشی از شیوع این بیماری بهتر است که عشایر فعلاً دست نگه داشته و کوچ نکنند.

وی با تأکید جدی بر ضرورت جلوگیری از جابجایی دام‌ها خاطرنشان کرد: خطر بالقوه وجود کانون تب‌برفکی در این منطقه، ایجاب می‌کند که از کوچ درون شهرستانی دام‌های عشایر و دامداران جلوگیری شود.

این دکترای دامپزشکی خسارت‌های ناشی از بیماری تب‌برفکی را جبران‌ناپذیر ارزیابی و با اشاره به چگونگی شیوع احتمالی این بیماری دامی تصریح کرد: عدم دسترسی به آب به میزان کافی، خستگی دام‌ها، فقر علوفه‌های مرتعی در مراتع و میان‌بندها که به ضعف سیستم ایمنی در بدن دام‌ها می‌انجامد به شیوع بیش از پیش این بیماری دامن خواهد زد.

دکتر سعیدی با اظهار نگرانی از احتمال اپیدمی این بیماری در جمعیت دامی استان از عشایر خواست با اجتناب از هرگونه جابجایی و کوچ هم‌چنین با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های ویژه از دام به حفظ و حراست از سرمایه خود و جلوگیری از خسارت به مجموعه دامی استان و اقتصاد ملی کمک کنند.

این دامپزشک با اشاره به تأثیر کوچ در تسریع در شیوع تب‌برفکی اظهار کرد: کوچ و جابجایی دام‌ها در این شرایط احتمالاً از یک‌طرف باعث افزایش احتمالی تلفات و بروز و شیوع انواع بیماری‌ها و از طرف دیگر باعث شیوع و اپیدمی شدن تب‌برفکی از طریق انتشار احتمالی بیماری در مسیر کوچ و آلوده شدن آبشخورهای بین‌راهی و ایل راه‌های عشایری می‌شود.

وی آمادگی دامپزشکی این استان برای همکاری و ارائه مشاوره‌های لازم به عشایر و دامداران را خواستار شد و خاطرنشان کرد: عشایر در این شرایط خاص باید نکات ایمنی و بهداشتی را مدنظر داشته باشند .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
خدا خیرش بده
نظر شما
ادامه