کد خبر: ۲۹۳۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
خبرگزاری مهر نوشت:
شیوع تب برفکی در برخی کانون های درگیر بیماری در لرستان از اواخر سال گذشته تاکنون هرچند روند کاهشی داشته ولی رفع کامل این مشکل همچنان در انتظار تامین واکسن است.

طی ماه‌های گذشته بیماری تب برفکی در برخی کانون‌ها بین دام‌های لرستان شیوع پیداکرده و این در حالی است که علاوه بر معضل شیوع این بیماری بین دام‌ها باید موضوع کمبود واکسن تب برفکی را به بقیه مشکلات دامداران لرستانی اضافه کرد.

یک دامدار لرستانی بابیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که بیماری تب برفکی بین گله و دام‌های من شیوع پیداکرده عنوان می‌کند: چند رأس از دام‌های من به دلیل این بیماری نیز تلف‌شده است.

دامدار دیگر لرستانی نیز می‌گوید: ۱۶۰ رأس دام داشته‌ام طی چند روز اخیر نزدیک ۱۰ رأس از آن‌ها تلف‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: تلف شدن دام‌ها خسارت‌های زیادی به من وارد کرده به‌طوری‌که قیمت هرکدام از آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده که تلف‌شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان: ۸۰۰ رأس دام تلف شد

«دکتر ابراهیم توکلی» مدیرکل دامپزشکی لرستان در این رابطه می‌گوید: از سال گذشته تاکنون ۱۶۰ کانون شیوع تب برفکی در استان شناسایی‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: در این کانون‌ها ۸۰۰ رأس دام تلف‌شده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر شیوع این بیماری، موضوع کمبود واکسن این بیماری به دیگر مشکلات دامدار لرستان اضافه‌شده تا این امر صدای اعتراض دامداران استان را بلند کند.

سرگردانی دامداران برای تهیه واکسن تب برفکی

یک دامدار لرستانی به کمبود واکسن تب برفکی برای دام‌هایش اشاره می‌کند و می‌گوید: برای تأمین این واکسن به دامپزشکی که مراجعه می‌کنم می‌گویند واکسن نداریم و بروید واکسن آزاد بخرید و این در حالی است که ما هم‌توان خرید این واکسن را با توجه مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم نداریم.

دامدار دیگر لرستان می‌گوید: قیمت واکسن تب برفکی به‌صورت آزاد خیلی زیاد است، به‌طوری‌که برای خرید یک واکسن تب برفکی باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان است.

یک دامپزشک: تب برفکی خسارت‌های زیادی به دامداران وارد می‌کند

یک دامپزشک نیز در رابطه با بیماری تب برفکی می‌گوید: تب برفکی یک بیماری ویروسی و به‌شدت واگیر است.

«دکتر کرم الهی» بابیان اینکه این بیماری در میان دام‌های سبک و سنگین شیوع پیدا می‌کند ادامه می‌دهد: شیوع این بیماری خسارت‌های فراوانی برای دامداران و همچنین دام‌های آن‌ها خواهد داشت.

این دامپزشک ادامه می‌دهد: اگر دام «شیر وار» باشد و به بیماری تب برفکی مبتلا شود شیر آن قطع می‌شود و این یعنی خسارت برای دامدار، و در دام‌های کوچک نیز به علت اینکه با ابتلا به این بیماری قلب دام درگیر می‌شود بازهم شاهد تلف شدن آن خواهیم بود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان: واکسن دست ما برسد دام‌ها را واکسیناسیون می‌کنیم

در این راستا مدیرکل دامپزشکی لرستان نیز به اقدامات در دستور کار برای رفع این مشکل اشاره می‌کند و می‌گوید: سه تا سه و نیم میلیون رأس دام سبک در لرستان وجود دارد که نزدیک به دو و نیم میلیون رأس از آن‌ها سال گذشته و یک‌ماهه امسال واکسیناسیون شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بااین‌وجود مواردی از این بیماری در میان دام‌های استان وجود دارد که با اقداماتی که سازمان دامپزشکی انجام می‌دهد به محض اینکه واکسن دست ما برسد فاز جدید واکسیناسیون را در اردیبهشت‌ماه آغاز می‌کنیم و به شکل فراگیر بخش عمده‌ای از دام‌های استان را واکسیناسیون خواهیم کرد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز پیش از این با اشاره به واردات واکسن تب برفکی از فرانسه، ترکیه و هند گفته بود که عوامل مختلفی از جمله کمبود واکسن برفکی در سال گذشته موجب شیوع بیماری تب برفکی و تلفات دام شده است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
بالاخره معلوم نشد واکسن از کجا میاد بازار آزاد که همه جا بوفور پیدامیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
سازمان دامپزشکی با این زلزله های 8 ریشتر هم بیدار نشد که نشد
نظر شما
ادامه