کد خبر: ۲۹۳۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
خبرگزاری فارس: وجود 300 واحد راکد و نیمه‎راکد کشاورزی در مازندران
 

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران گفت: بيماري تب برفكي كه از اوايل فروردين ماه در چند نقطه اين استان شيوع پيدا كرده بود، مهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دلاور حيدرپور» دليل گسترش اين بيماري در سطح استان در چند هفته اخير را ناشي از كمبود واكسن تب برفكي دانست.

وي افزود: در شرايط فعلي تب برفكي در اين استان تحت كنترل درآمده و مشكل جدي دامهاي سبك و سنگين اين استان را تهديد نمي كند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران اضافه كرد: تب برفكي از بيماري هاي بومي شده در استان محسوب مي شود كه به دليل رعايت نكردن شرايط انتقال دام، مي تواند از دام هاي آلوده غيرمجاز ورودي از ساير استان ها به اين خطه شمال كشور، دامها را آلوده كند.

حيدرپور بهترين راهكار را براي جلوگيري از شيوع اين بيماري مختص حيوانات را رعايت نكات دامپزشكي در ورود دامها از نقاط آلوده، واكسينه كردن دام آلوده، آشنايي دقيق دامداران با اين بيماري دانست.

تب برفكي بيماري عفوني است كه دامداران مازندران به آن طبقه مي گويند. نشانه هاي اين بيماري در ميان گاو، تب،‌ بي اشتهايي، ‌لرز‌، كاهش توليد شير به مدت 2 تا 3 روز و سپس صداي ملچ ملوچ لب‌ها،‌ سائيدن دندان‌ها روي يكديگر، ريزش بزاق (كش‌دار)، لنگش، ‌لگدزدن يا پا بر زمين كوبيدن است و دوره درمان اين بيماري در دامهاي سنگين بين يك تا دو هفته زمان مي برد. نشانه هاي اين بيماري در گوسفند و بز توقف شيردهي است.

اوايل فروردين ماه سالجاري تب برفكي در برخي مناطق استان از جمله مناطق ييلاقي شهرستان بهشهر به دليل انتقال غيرمجاز دام سنتي از يكي از استان هاي همجوار شيوع يافت و باعث تلف شدن تعدادي از دام هاي روستاييان شد.

مازندران حدود سه ميليون دام سبك و سنگين دارد كه در تعداد دام ها در بين 31 استان كشور رتبه نهم را داراست و در توليد گوشت قرمز نيز رتبه پنجم را در كشور دارد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
ایشان هم میگویند تحت کنترل است نگران نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
یک کلمه چدید هم به فرهنگ مبارزه اضافه شد .مهار
نظر شما
ادامه