کد خبر: ۲۹۳۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

شيوع بيماري تب برفكي افزون بر 20 هزار راس دام متعلق به عشاير استان اصفهان را تلف كرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مختار اسفندياري» معاون مديريت امور عشاير استان اصفهان گفت: بسياري از دام هاي عشاير استان اصفهان كه براي گذراندن قشلاق در شهرهاي جنوبي بسر مي بردند، به دليل شيوع تب برفكي تلف شدند و خسارتي در حدود 80 ميليارد ريال به عشاير وارد شد.

وي اظهاركرد: بمنظور جلوگيري از افزايش ميزان خسارت به دام عشاير استان كه در پشت مرزهاي استان قرار دارند با همكاري اداره كل دامپزشكي استان اصفهان و مديريت بحران استانداري اقداماتي انجام شده است.

معاون مديريت امور عشاير استان اصفهان اضافه كرد: در اين راستا پس از هماهنگي با مسئولان استان هاي جنوبي كشور كه عشاير بختياري و قشقايي استان اصفهان در آنها استقرار يافته اند، واكسن تب برفكي و تجهيزات دامپزشكي براي عشاير ارسال شده است.

وي درباره اقدامات اداره كل عشاير استان اصفهان براي مقابله با تب برفكي وجلوگيري از شيوع آن به هنگام بازگشت عشاير به استان، اظهار كرد: در اين راستا نيز برنامه هايي را با هماهنگي اداره كل دامپزشكي استان و مديريت بحران استانداري اصفهان تدارك ديده ايم.

عامل بيماري ويروسي تب برفكي از خانواده 'پيكورنا ويريده' بوده كه داراي واريته هاي بسيار متنوع در جهان است اما علائم باليني آن تقريبا مشابه است از اين رو كارخانه هاي واكسن سازي بايد واريته هاي ويروسي موجود در مناطق و حتي كشورهاي همجوار را شناخته تا بتوانند واكسن موثر تركيبي(پلي والان) را عليه بيماري بسازند.

اين بيماري نشخواركنندگان اهلي و وحشي را گرفتار مي كند و بسادگي و بسرعت از تمام راه ها منتشر مي شود.
عشاير كوچ روي استان اصفهان شامل بختياري ها و قشقايي ها هستند.

عشاير قشقايي 20 ارديبهشت و عشاير بختياري از 25 ارديبهشت از شهرهاي جنوبي كشور وارد استان اصفهان مي شوند.

اواخر ارديبهشت هر سال حدود 53 هزار نفر عشاير در قالب 9 هزار و 600 خانوار همراه با يك ميليون راس دام از شهرهاي جنوبي كشور وارد استان اصفهان مي شوند.

عشاير قشقايي استان اصفهان كه به منظور قشلاق به استان هاي جنوبي كشور سفر كرده اند، پس از بازگشت و طي كردن مسير استان هاي فارس، بوشهر و كهگلويه و بويراحمد، در ارتفاعات شهرستان هاي سميرم ، شهرضا و دهاقان مستقر مي شوند و ييلاق را در اين مناطق سپري مي كنند.

عشاير بختياري استان اصفهان نيز كه به منظور قشلاق به جنوب كشور سفر كرده اند پس از طي كردن استان هاي خوزستان، چهارمحال و بختياري و قسمت هايي از لرستان در ارتفاعات شهرستان هاي فريدونشهر و چادگان استقرار مي يابند و ييلاق را در اين مناطق پشت سر مي گذارند.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
1
مگر شما کنترل نکرده بودید مصاحبه هم که کرده بودید پس چرا این همه تلفات دادید . بازم مصاحبه وکنترل کنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
1
0
متاسفانه عده ای از روی نا آگاهی قضاوت هایی می کنند که اگر آن طرف قضیه را به درستی بدانند و درک کنند شاید نظر قبل خود را بی انصافی بدانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
1
عزیز من، کنترل بیماری با بحث توقف و ریشه کنی بیماری متفاوت بوده و منظور از کنترل، یعنی کند کردن سیر همه گیری بیماری که انصافا علیرغم کمبود واکسن و عدم همکاری دامداران و سایر خارج از گود نشستگان ، سازمان دامپزشکی کشور بخوبی از عهده آن برآمده است هرچند که خب منافع برخی در بزرگنمایی موضوع و زیرسوال بودن خدمات و زحمات کارکنان خدوم دامپزشکیست
دکتر دامپزشک امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
حقیقت امر این که سازمان دامپزشکی تو این قضیه خیلی ضعیف نشون داد ولی همش گفتن که بیماری تحت کنترل
نظر شما
ادامه