کد خبر: ۲۹۴۳۶
 

بیماری تب برفکی اوایل زمستان سال گذشته مهمان ناخوانده دام های استان مرکزی شد؛ این مهمان ناخوانده تا کنون یک هزار و ۴۹۴ راس دام را تلف کرده و پنج میلیارد ریال خسارت برجای گذاشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری مهر، نخستین نشانه‌های بروز بیماری تب برفکی طی روزهای آغازین دی ماه سال گذشته در شهرستان‌های اراک و خمین در استان مرکزی مشاهده شد که پس از بازرسی و تشخیص بیماری تب برفکی، به سرعت شیوع پیدا کرد و کانون‌های بروز آن در استان طی هفته های بعد به ۲۰۰ کانون رسید.

استان مرکزی چهارماه است که درگیر بروز و گسترش بیماری تب برفکی و تلفات دام است و این روزها پس از چهار ماه واکسیناسیون، مسئولین بیان می‌کنند که تب برفکی در این استان تاحدودی رو به افول گذاشته، اما هنوز نیز تلفات دارد.

تب برفکی یک بیماری عفونی و ویروسی است که در دام‌های سبک و سنگین بروز می‌کند و بسیار واگیردار است و هر ماده‌ای که از حیوان آلوده دفع شود در تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه و... موجب گسترش بیماری به نقاط دیگر می‌شود.

بیماری تب برفکی به عنوان طاعون صنعت دامداری لقب گرفته چرا که در صورت کنترل نشدن با واکسیناسیون و مراقبت نکردن از جابجایی و نقل و انتقال حیوانات، به سرعت در جمعیت دامی شیوع پیدا می‌کند و با تلف کردن بخش عمده‌ای از جمعیت دامی، خسارات سنگین برجای می‌گذارد.

تب برفکی پنج میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از اوایل دی ماه سال گذشته که بروز تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین استان مشاهده شد تاکنون حدود یک هزار و ۴۹۴رأس دام شامل یک هزار و ۳۸۱ رأس دام سبک و ۱۱۳ رأس دام سنگین در استان مرکزی بر اثر این بیماری تلف شده‌اند.

«دکتر محسن شانقی» افزود: این میزان تلفات دام سبک و سنگین تاکنون بیش از پنج میلیارد ریال خسارت در استان مرکزی برجای گذاشته است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دارد، افزود: از زمان بروز بیماری تب برفکی در دی ماه سال گذشته تاکنون حدود ۸۵۰ هزار دام سبک و سنگین علیه این بیماری مایه کوبی شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: بیش از ۹۰۰ هزار رأس دام و سبک و سنگین دیگر در استان باید واکسینه شود با بتوان بیماری را مهار و از بروز تلفات بیشتر جلوگیری کرد.

شانقی با اشاره به اینکه بروز این بیماری در دام‌های سبک و سنگین تمامی شهرستان‌های استان مشاهده شده و ۴۷کانون دام سنگین و ۱۰۳ کانون دام سبک دیگیر تب برفکی شدند، افزود: بیشترین کانون‌های این بیماری مربوط به شهرستان فراهان است و در شهرستان‌های شازند، خمین و ساوه نیز آمار ابتلای تب برفکی نسبت به سایر مناطق استان بیشتر بوده است.

کاهش تلفات و کانون های تب برفکی در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان داشت: در روند بروز بیماری کانون‌های ابتلای تب برفکی در استان به ۲۰۰ کانون رسید اما طی روزهای اخیر این کانون‌های ابتلا افزایش پیدا نکرده است.

شانقی اظهار داشت: یکی از مشکلات در مواجهه با این بیماری، کمبود اعتبار برای تهیه واکسن تب برفکی و همچنین مواد ضدعفونی بود که طی پیگیری‌ها و رایزنی‌ها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، یک میلیارد ریال اعتبار برای خرید واکسن و مواد ضدعفونی تخصیص یافت و همچنین بودجه مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان دو میلیارد ریال افزایش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: طی این مدت پنج هزار لیتر ماده ضدعفونی خریداری و در سطح استان توزیع شده است.

شانقی یادآور شد: عامل عمده شیوع و عدم کنترل بیماری تب برفکی جابجایی دام‌ها است که به راحتی سبب انتقال بیماری به نقاط دیگر و افزایش کانون‌های ابتلا می‌شود و اگر مشکل جابجایی‌های دام بدون مجوز رفع شود و سایر دستگاه‌های مربوط در این زمینه همکاری کنند مقابله با بروز این بیماری آسان‌تر خواهد شد.

دو میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی برای کنترل تب برفکی اختصاص یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این زمینه از اختصاص دو میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی استان برای کنترل تب برفکی خبر داد.

«عزیز فیلی» اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و خسارات سنگینی که بیماری تب برفکی در صنعت دامپروری برجای می‌گذارد، بخشی از اعتبارات عمرانی سال گذشته استان برای کنترل و مهار بیماری تب برفکی تخصیص داده شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: براساس گزارش‌های روزهای اخیر، با خرید واکسن تب برفکی و ادامه فرایند واکسیناسیون طی پند ماه اخیر و همچنین خریداری و توزیع مواد ضدعفونی، این بیماری در استان تقریباً در حال مهار شدن است.

تب برفکی علاوه بر تلفات دام، سبب ناباروری دام می‌شود

«دکتر ابوالفضل حمزه لوییان» مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی استان مرکزی نیز در این زمینه گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری مسری و عفونی در دام‌ها است و عامل آن ویروسی است که بیشتر حیوانات زوج سم را درگیر می‌کند.

وی افزود: این بیماری خسارت اقتصادی بسیاری وارد می‌کند و بیشترین خسارت آن، افت تولید در دام‌ها است چرا که برای مدت طولانی افت تولید همراه با سقط جنین، مرگ و میر گوساله‌ها و بره‌ها و ناباروری را به دنبال دارد و این مساله موجب شده که این بیماری به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های دامی شناخته شود.

حمزه لوییان خاطرنشان کرد: ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است و این ویروس می‌تواند به مدت ۸۰ روز در گوشت منجمد دوام بیاورد البته قابل سرایت به انسان نیست.

وی ادامه داد: برای ادامه کنترل این بیماری در استان باید از روش‌های واکسیناسیون جمعیت هدف، مراقبت شدید نقل و انتقالات دام و قرنطینه کردن دام‌های مبتلا استفاده کرد و دام‌هایی که مجوز دامپزشکی ندارند نباید جابجا شوند.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: ویروس بیماری تب برفکی با سویه جدید که از چهار ماه قبل در استان شیوع پیدا کرده بیشتر گرایش به سمت عضله قلب دام دارد و این عضله را نابود می‌کند.
 
 
نظر شما
ادامه