کد خبر: ۲۹۴۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 خبرگزاری فارس: ورود ویروس تب برفکی از مرز پاکستان، عربستان و ترکیه
 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: برخلاف شایعات از ۳ میلیون رأس دام سبک استان اصفهان تنها دو دهم درصد، معادل ۶ هزار و ۳۹۱ رأس گوسفند به دلیل بیماری تب برفکی تلف شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر شهرام موحدی» ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه پیرامون وضعیت تب برفکی و زوایای مختلف آن در استان اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری ویروسی و بسیار واگیردار و دارای 7 تیپ است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این تیپ‌ها نیز تیپ‌های متنوعی دارند، افزود: تیپ «آ» 33 تیپ دارد و در مجموع این 7 تیپ بیش از 60 نوع ویروس دارد که سبب ایجاد بیماری تب برفکی می‌شود، این بیماری همچنین ایمنی متقاطع ندارد و این بدان معنی است که اگر واکسنی برای یک نوع تیپ ساخته شود برای تیپ دیگر کارایی ندارد.

مردم نگران مصرف مواد پروتئینی و لبنی نباشند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه خسارت ناشی از تب برفکی بسیار زیاد است، تصریح کرد: خوشبختانه تب برفکی جزو بیماری‌های مشترک انسان و دام نیست و مردم نباید نگران استفاده از مواد پروتئینی و لبنی باشند چون به‌هیچ‌وجه در حوزه انسانی مشکل‌ساز و بیماری‌زا به شمار نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تب برفکی کنترل نشود می‌تواند 100 درصد دام‌های یک مزرعه، منطقه، کشور و قاره را درگیر خود کند چون واگیرداری آن بسیار زیاد است.

موحدی با اشاره به بقای این ویروس بیان کرد: این ویروس می‌تواند تا 6 ماه در مغز استخوان، 4 الی 5 ماه در امحا و احشای یخ زده، 15 هفته در علوفه، 18 تا 100 روز در لباس و 2 الی 3 روز در روی آهن باقی بماند، این ویروس همچنین در روشنایی و خشکی بقای کمتری دارد.

تب برفکی برای انسان مشکل‌ساز نیست

وی با بیان اینکه انتقال این بیماری از باد، تماس مستقیم و انتقال توسط عامل جاندار و بی‌جان اتفاق می‌افتد، گفت: آئروسل‌ها توسط باد از حیوان آلوده به فاصله 250 کیلومتری پراکنده می‌شود، اگر دامی آلوده به تب برفکی باشد در روز می‌تواند یک‌میلیون پارتیکل دفع کند این در حالی است که تنها 10 تا 12 پارتیکل ویروس برای آلوده ساختن دام جدید کافی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: کشورمان با 12 کشور مرز خاکی دارد ولی تنها کشور ترکیه است که دارای یک سری پروتکل‌هایی برای مبارزه با بیماری‌های دامی است، بنابراین با مشکل ورود غیرمجاز دام‌ها ا از مرزهای کشورمان مواجه هستیم.

وی پیرامون واگیردار بودن شدید تب برفکی تصریح کرد: در سال 1990 تنها شبه‌قاره هند درگیر این بیماری بود ولی در سال 1994 عربستان، در سال 1997 ایران، ترکیه و قسمتی از اروپا، در سال 2000 روسیه، چین و جنوب شرقی آسیا و در سال 2001 نیز این بیماری به آفریقا و آمریکای جنوبی نیز رسید.

موحدی با بیان اینکه در سال 89 با یک همه‌گیری تب برفکی مواجه بودیم و در این سال بالغ بر 615 کانون تب برفکی گزارش شد، خاطرنشان کرد: سال 92 و 93 سال آرامی داشتیم ولی سال 94 دوباره این کانون‌ها افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی استان برای مبارزه به تب برفکی بیان کرد: تنها در ایام تعطیل نوروز بالغ بر 127 هزار نوبت سر دام واکسینه رایگان شدند، در همین راستا بالغ بر 7 هزار ساعت کلاس آموزشی ترویجی در سطح استان برگزار شد.

یک‌میلیون و 152 هزار نوبت سر دام سبک و 806 هزار نوبت سر دام سنگین واکسینه شدند

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اصفهان گفت: بیش از 4 هزار مورد آموزش چهره به چهره به دامداران داشتیم، یک‌میلیون و 152 هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان دام سبک و بیش از 806 هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان دام سنگین در قالب 63 اکیپ انجام شد، در همین راستا بیش از 4 هزار و 50 لیتر ماده ضدعفونی رایگان در حد اعتبارات موجود تهیه و توزیع شد.

وی افزود: تنها دستگاه صلاحیت‌دار پیرامون ارائه آمارهای تلفات تب برفکی سازمان دامپزشکی است و دستگاه‌های دیگر که آمارهای غیر واقعی ارائه می‌کنند به‌جز تشویش اذهان عمومی و نگران کردن بی‌مورد دامداران چیز دیگری به‌همراه ندارد.

موحدی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کانون‌های درگیر بیماری تب برفکی در استان 336 کانون است، تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی و گسترده دامپزشکی استان از 3 میلیون رأس دام سبک (گوسفند، بز و غیره) استان دو دهم درصد آن، 6 هزار و 391 رأس گوسفند و بز و از 400 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله استان یک دهم درصد آن، 526 رأس گاو و گوساله تلف شده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود خاطرنشان کرد: جهش ژنتیکی و تغییر سویه، ورود سویه جدید، خرید و فروش و جابجائی گسترده دام بدون گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی، عدم رعایت الزامات قرنطینه‌ای در بازه رخداد بیماری و محدودیت در تأمین به‌موقع واکسن مؤثر از جمله این تنگناها است.

تولیدکنندگان واکسن پاسخگوی نیاز دامپزشکی کشور نیستند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به کمبود واکسن بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور تولیدکننده واکسن نیست بلکه از طریق اعتبارات داده شده به این سازمان باید واکسن‌ها را از تولیدکنندگان بخرد اما متأسفانه تولیدکنندگان نمی‌توانند پاسخگوی نیاز سازمان دامپزشکی کشور از نظر حجم باشند.

وی با اشاره به دیگر تنگناهای موجود در این راستا گفت: زمان‌بر بودن تولید واکسن برای ویروس جدید، رفت‌وآمد کنترل نشده افراد، شرایط آب و هوائی، ساختار سنتی پرورش و نگهداری دام، عدم رعایت حداقل ضوابط بهداشتی دامپزشکی در محل‌های نگهداری دام‌ها در روستاها و غیره توسط پرورش‌دهندگان از جمله این موارد است.

موحدی با بیان اینکه مشکل اساسی ما دامداری‌های سنتی هستند، افزود: دامداری‌های صنعتی به دلیل رعایت ضوابط بهداشتی یا درگیر این بیماری نشدند یا اگر هم شدند بسیار کم درگیر شدند.

کاهش 35 درصدی تعداد کانون‌های تب برفکی استان در فروردین‌ماه

دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این بیماری از اواخر دی‌ماه سال گذشته به اوج خودش رسید و تعداد کانون‌های این بیماری افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: خوشبختانه تعداد کانون‌های تب برفکی استان در فروردین نسبت به اسفندماه با کاهش 35 درصدی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی بنده ورود بیش از یک‌میلیون و 200 هزار رأس دام عشایری به استان است، خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز بالغ بر 1.5 میلیارد تومان اعتبار فوری نیاز داریم و در این راستا نیز مکاتباتی با دستگاه‌های مرتبط انجام داده‌ایم.

موحدی با بیان اینکه احداث کشتارگاه‌های صنعتی از وظایف سازمان دامپزشکی نیست، بیان کرد: احداث کشتارگاه‌ها بر اساس قانون از وظایف شهرداری‌ها و بخش خصوصی است، شناسنامه‌دار کردن دام‌ها نیز به عهده وزارت جهاد و معاونت امور دام و با کمک نظام دامپزشکی است بنابراین این موضوع نیز از وظایف دامپزشکی نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به شیوع تب برفکی در استان آیا مردم باید نگران مصرف مواد پروتئینی و لبنی باشند یا خیر، گفت: تب برفکی جزو بیماری‌های مشترک انسان و دام نیست و مردم به‌هیچ‌وجه نگران مصرف مواد پروتئینی ولبنی نباشند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا شیر تولیدی استان از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر، افزود: شیر تولیدی استان اصفهان بهترین و باکیفیت‌ترین شیر تولیدی کشور است.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
0
من خیلی سعی کردم بفهمم آقای دکتر چه میخواهد بگوید! ولی پس از بررسی این نتیجه را گرفتم که:سال گذشته و یک ماه سال جدید عنوان داشت: 526 رأس گاو و گوساله و 6 هزار و 391 رأس گوسفند و تلفات دامی از بیماری تب برفکی بوده است. البته امور عشایری رقم دیگری از تلفات را قبلا اعلام کرده است ولی اگر امر را بر صحت این اعداد بگذاریم و بر اساس آمار خود سازمان که هر راس دام بزرگ را معادل 5 راس دام سبک حساب میکند لذت رقم تلفات تنها در استان اصفهان 9021 راس میشود یعنی تقریبا معادل آماری که سازمان برای کل کشور اعلام کرد. پس نتیجه میگیریم یا اینکه تلفات فقط در استان اصفهان بوده یا اینکه آمار اعلام شده از سوی سازمان قبلا اصلاح!!! شده است.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
0
همش دو دهم درصد ؟ دست همکاران بخش دولتی در استان اصفهان درد نکنه . خدا را شکر اگر شما نبودید معلوم نبود چه بر سر دامداری این مملکت می آمد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
تب برفکی از مرز پاکستان و عربستان و ترکیه اومده؟؟؟؟ آقای مدیر کل میشه مرز ایران و عربستان رو نقشه بمون نشون بدین ؟ جای تاسف داره
نظر شما
ادامه