کد خبر: ۲۹۴۴۷
 

رئيس موسسه تحقيقات واكسن وسرم سازي رازي گفت: اين موسسه قادر به انتقال تكنولوژي به مناطق مختلف كشور و به خارج از ايران است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دكتر حميد كهرام» به اهتمام اين موسسه بر اجراي سياست هاي ابلاغي وزارت جهاد كشاورزي مبني بر تجاري سازي محصولات اشاره كرد و افزود: انتقال دانش فني توليد به بخش خصوصي از اولويت هاي اصلي اين موسسه در سال جاري بوده و در يكي دو سال گذشته نيز اقدامات خوبي در اين خصوص انجام شده است.

وي اظهار داشت: تاسيس مركز رشد و حمايت از ثبت و راه اندازي شركت هاي دانش بنيان با صدور مجوز راه اندازي حدود 30 شركت دانش بنيان از فعاليت هاي اين موسسه در جهت توسعه علمي به كمك بخش خصوصي است.

وي افزود: موسسه رازي در سال گذشته طي تفاهم نامه با كارخانه روناك در مهاباد، براي توليد واكسن تب برفكي در اين كارخانه همكاري كرد كه امضاي اين تفاهم نامه در چارچوب اجراي سند ابلاغي وزير محترم جهاد كشاورزي مبني بر سياست هاي تجاري سازي محصولات موسسه بود.

به گفته دكتر كهرام اين كارخانه با ظرفيت توليد بسيار بالا كه حدود دو برابر نياز كشور است، سال گذشته پس از چند سال تاخير در بهره برداري، توانست بيش از دو ميليون دز واكسن تب برفكي توليد كند و به سازمان دامپزشكي تحويل دهد.

رئيس موسسه رازي با بيان اينكه توليد واكسن نيازمند تخصيص هزينه اي بالا بوده كه به طور عمده، تامين آن از توان بخش دولتي خارج است، تاكيد كرد: هدف ما تقويت و جذب حمايت بخش خصوصي براي توليد در خارج از موسسه و افزايش كمي و كيفي واكسن هاي توليدي است.

وي در عين حال يادآور شد: البته بخش خصوصي وارد توليداتي با صرفه اقتصادي بالا مي شود و نمي توان توليد تمام محصولات را به اين بخش انتقال داد.

دكتر كهرام گفت: موسسه رازي قادر به انتقال تكنولوژي هم در داخل و هم به خارج كشور است و برنامه هاي خود را آغاز كرده اما واكسن هايي مانند فلج اطفال كه قيمت هاي بين المللي بالايي ندارد و به علت سودآوري كم ممكن است بخش خصوصي با ديد 20 سال آينده، در آن سرمايه گذاري نكند، در صورت عدم توليد در بخش دولتي، كشورمان را به وارد كننده اين واكسن تبديل مي كند كه مغاير با اقتصاد مقاومتي است.

موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي در كرج مستقر است.
 
 
نظر شما
ادامه