کد خبر: ۲۹۴۵

حکیم مهر -  دکتر سید محسن دستور گفت: هم مرزی با کشور عراق و خطر احتمال انتقال بیماری های دامی از این کشور، بار رسالت دامپزشکی استان کرمانشاه را سنگین تر کرده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جمع کارکنان اداره کل دامپزشکی کرمانشاه با بیان این مطلب افزود : وضعیت دامپزشکی استان طی سالیان اخیر تغییر کرده و پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه های فنی و اداری در این اداره کل حاصل شده است.
دکتر دستور در ادامه با اشاره به مجموعه دیدارهای صورت گرفته با مسئولین استان، بویژه استاندار کرمانشاه ، معاونین استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی،رییس مجمع نمایندگان و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان،گف :مجموعه مسئولین استان تعامل بسیار مثبت و سازنده ای با دامپزشکی استان دارند.
وی سپس با اشاره به عملکرد مطلوب دامپزشکی استان در کنترل بیماری تب برفکی افزود: بیماری تب برفکی در استان کرمانشاه با حمایت مسئولین استان و تلاش های صورت گرفته توسط مدیران دامپزشکی بشکل مطلوبی کنترل شده است.
دکتر دستور کمبود نیروی فنی و اداری و ناوگان خودرویی را از جمله مسائل و مشکلات مجموعه دامپزشکی استان های سراسر کشور به حساب آورد و گفت: در شرایط فعلی تنها راهکار سنجیده رفتن به سمت خصوصی سازی و اعمال نظارت های عالیه توسط بخش دولتی می باشد.
در این دیدار مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه، معاونین و نماینده ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیزبه ترتیب به ارائه گزارش هایی ا از فعالیت های شاخص اداره کل ، مباحث فنی و اداری و نظارت شرعی پرداختند.
گزارش سفر یکروزه رییس سازمان دامپزشکی کشور به استان کرمانشاه به شرح ذیل می باشد.

دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه
دکتر سید محسن دستور در بدو ورود به کرمانشاه با مهندس رمضان روئین تن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این دیدار که در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه صورت پذیرفت ، مهندس روئین تن ضمن ارائه گزارش از وضعیت کشاورزی استان کرمانشاه گفت: پتانسیل های موجود در استان باعث شد هیات دولت با نگاهی ویژه استان را به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور معرفی نمایند.
وی در ادامه وضعیت دامپروری در استان را رو به رشد اعلام کرد و افزود : صنعت دامپروری در استان کرمانشاه طی سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و تسهیلات مناسبی نیز در این راستا برای رونق دامپروری به  دامداران استان اختصاص یافته است.
وی افزود: بنیاد مستضعفان و جانبازان نیز با توجه به این نگاه ویژه، سه پروژه گاوداری 5 هزار راسی را در استان کرمانشاه تعریف و در دست اقدام دارد، که بالتبع رونق صنعت دامپروری در استان حجم وظایف دامپزشکی را نیز افزون تر خواهد کرد.
روئین تن آنگاه با اشاره به عملکرد خوب دامپزشکی استان در کنترل بیماری های دامی گفت : دامپزشکی کرمانشاه مجموعه ای تلاش گر می باشد که ازعملکرد مطلوبی نیز برخوردار است و طی سالیان اخیر نشان داده در مواقع بحرانی بسیار متعهدانه عمل می نماید.
دکتر سید محسن دستور نیز طی این دیدار با اشاره به مجموعه وظایف سازمان دامپزشکی کشور بویژه وظایف نظارتی این سازمان گفت: وجود یک دامپزشکی قوی و فنی می تواند ضمن ارتقاء بهداشت دامی و انسانی در شکوفایی اقتصادی کشور نیز نقش ایفا کند.

دیدار با رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه
دکتر دستور پس از دیدار با مهندس روئین تن در ادامه سفر یک روزه خود به استان کرمانشاه با سید جواد زمانی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه دیدار کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با مهم توصیف نمودن نقش دامپزشکی در کنترل بیماری ها ی دامی افزود: امروزه امنیت غذایی در دنیا بسیار مورد توجه است و بخش اعظمی از این رسالت خطیر از دریچه وظایف محوله برعهده دامپزشکی می گذرد.
دکتر دستور سپس به وضعیت موجود دام و طیور کشور پرداخت و افزود: سرمایه گذاری های بسیاری در صنعت دامپروری کشور صورت گرفته است که لازمه ثمردهی و بازگشت این سرمایه ها تامین سلامت دامی کشور از حیث بیماری ها می باشد.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت توجه به اقتصاد کشاورزی و صنعت دامپروری گفت : دامدار زمانی به توسعه فعالیت خود می اندیشد، که سلامت دام و بازار عرضه محصول را قابل دسترس بداند.
وی از رئیس سازمان دامپزشکی کشور درخواست کرد جهت انجام رسالت های محوله دامپزشکی و اصلاح برخی قوانین موجود طرح های جایگزین تعریف و به کمیسیون کشاورزی ارجاع نمایند.
سید جواد زمانی در ادامه با اشاره به مجموعه فعالیت های دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد : تعامل، تعهد و پشتکار از ویژگی های مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه به حساب می آید و این روحیه نیز به کارکنان مجموعه تزریق شده است و دامپزشکی استان با تکیه بر این ویژگی ها به یکی از دستگاه های موفق استان تبدیل شده است.
وی آنگاه افزود: ظرف سالهای اخیر شناخت مجموعه نمایندگان استان نسبت به وظایف دامپزشکی و نقش آن در تامین سلامت جامعه دامی و انسانی کشور بسیار بیشتر شده و می توان گفت پیش از این دامپزشکی مظلوم واقع شده بود.

دیدار با استاندار کرمانشاه
دکتر سید محسن دستور پس از بحث و تبادل نظر با رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به دیدار استاندار کرمانشاه رفت.
مهندس داوود هاشمی در این دیدار ضمن اعلام رضایت از فعالیت های دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: دکتر مقصودی فرد مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه بسیار خوش فکر و با ایده عمل می نماید و تعامل مطلوبی را با مجموعه مسئولین استان به وجود آورده است.
وی سپس با اشاره به برخی از طرح های شاخص دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: سامان دهی کشتارگاهها و میادین دام، جمع آوری مرغ زنده ، کنترل بیماری دامی منجمله تب برفکی و بروسلوز و... از جمله فعالیت هایی بود که در مجموعه مدیریتی استان با استقبال مواجه شدو همراهی مناسبی نیز جهت عملیاتی نمودن این طرح ها  دامپزشکی به عمل آمد.
مهندس هاشمی تجهیز آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه را ضروری دانست و گفت: در این راستا همکاری خوبی در استان به عمل آمده، اما تجهیزبیشترآن نیازمند مساعدت سازمان با دامپزشکی کشور می باشد.
وی از دکتر دستور درخواست کرد با تجهیز آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کرمانشاه زمینه مرکزیت این آزمایشگاه را برای غرب کشور فراهم نماید.
بستر سازی جهت صادرات مجدد دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس، زمینه سازی برای صادرات طیور به کشور عراق، ورود بخش خصوصی برای ذخیره سازی مرغ، برنامه ریزی جهت حمایت از دامداران، اشاره به طرح های استان جهت حمایت از دامداران در زمان وقوع خشکسالی و... از جمله دیگر مواردی بود که توسط استاندار کرمانشاه مورد بحث قرار گرفت.
دکتر سید محسن دستور نیز با تشکر از استاندار کرمانشاه بابت حمایت های وی از مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این حمایت ها باعث شده است نسبت به ساله های قبل پیشرفت قابل توجهی را در ساختار دامپزشکی استان کرمانشاه شاهد باشیم که همین امر در رضایت مندی مخاطبین بخش سهم بسزایی داشته است.
دکتر دستور در ادامه با اشاره به وظایف سازمان دامپزشکی در بحث صادرات و واردات فرآورده های دامی گفت: اعمال نظارت های دامپزشکی جنبه بین المللی دارد و هدف نیز اعتبار بخشی به کشور می باشد.
وی صادرات و واردات فرآورده های دامی را امری مهم در تنظیم بازار و توسعه صنعت دامپروری به حساب آورد و افزود: در این امر مهم نباید وظایف و اختیارات سازمان دامپزشکی کشور در تایید سلامت فرآورده ها نیز کم رنگ شود، چرا که در آن صورت شاهد گسترش بیماری ها در کشور خواهیم بود.

دیدار با بخش خصوصی دامپزشکی استان کرمانشاه
دیدار با بخش خصوصی دامپزشکی استان کرماشاه دیگر بخش برنامه های سفر یکروزه رئیس سازمان دامپزشکی کشور را به خود اختصاص داد.
 دکتر دستور در این دیدار خصوصی سازی را امری بسیار مهم در ساختار دامپزشکی کشور به حساب آورد و گفت : برای تحقق این مهم به دنبال شعار نیستیم، بلکه به واقعیت و روح عمل فکر می کنیم.
وی افزود: می بایست به سمتی برویم تا وظایفی که امکان اجرای آن در بخش خصوصی وجود دارد واگذار شود و البته تاکید هم داریم واگذاری ها اصولی صورت بگیرد.
دکتر دستور افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته دامپزشکی و محدود شدن کارها در بخش خصوصی را تهدید کننده بازار کار بخش خصوصی دامپزشکی به حساب آورد و گفت:مخالفت خود را با افزایش بی رویه فارغ التحصیلان اعلام نموده ایم، اما راهکار مناسب در این زمینه ایجاد بازار کار رقابتی در بخش خصوصی است.
در این نشست کمبود اقلام دارویی، مشکلات توزیع دارو ، مراحل زمان بر ثبت دارو در خارج از کشور جهت واردات، ورود داروی قاچاق به بازار، عدم وجود تعریف مشخص در وزارت بازرگانی برای فعالیت شرکت های پخش استانی، ارائه گزارش سفر دامپزشکان اعزامی به خارج از کشوردر قالب بولتن به بخش خصوصی، تغییر در تعرفه های بازرگانی خوراک دام صادراتی ، کاهش سود وام های اختصاصی به بخش خصوصی دامپزشکی، پیگیری مبحث مالیات مراکز بخش خصوصی دامپزشکی و... از جمله مسائلی بودند که توسط بخش خصوصی مطرح و پاسخ های لازم از طرف رییس سازمان به طرح مباحث گفته شده ارائه گردید.

شرکت در کنفرانس رسانه ای
پایان بخش سفر دکتر دستور به کرمانشاه شرکت در کنفرانس رسانه ای بود.
در ابتدای این کنفرانس دکتر سید محسن دستور در پاسخ به سئوال مطرح شده مبنی بر رتبه دامپزشکی استان در سطح کشور گفت : فعالیت های دامپزشکی استان کرمانشاه نسبت به کشور خوب بوده است و سطح تلاشی که انجام شده بیانگر این موضوع می باشد  که توانسته است رضایت استاندار ، مسئولین استان و نمایندگان را جلب نماید که همین موضوع باعث خرسندی است.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر وجود کانون های بیماری تب برفکی در سطح کشور گفت: بیماری تب برفکی در سطح کشور کنترل شده است و در حال حاضر کانون های بسیار کمی در سطح کشور وجود دارد.
دکتر دستور در ادامه هدف از سفر به استان کرمانشاه را بازدید از فعالیت های دامپزشکی، دیدار با مسئولین استان، استاندار ، نمایندگان و همکاران بخش دولتی و خصوصی دانست.
تمهیدات سازمان دامپزشکی در ایام ماه مبارک رمضان، واردات دام از خارج از کشور، صنعتی شدن کشتارگاه های دام سنتی در کشور، سامان دهی کشتارگاه های دام استان کرمانشاه ، ارائه گزارش از وضعیت بهداشت شیر در کشور ، گزارش از وضعیت تولید واکسن دام و طیور در کشور، بی کاری فارغ التحصیلان دامپزشکی، پرداخت خسارت به دام های تلف شده در اثر بیماری تب برفکی و تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر فعالیت های دامپزشکی و در پایان تاثیر گردو غبار بر سلامت دام و طیور استان از دیگر پرسش هایی بود که توسط خبرنگاران حاضر در این  نشست مطرح و پاسخ های لازم در این خصوص توسط دکتر دستور و دکتر مقصودی فردبه خبرنگاران رسانه های استان ارائه گردید.
پس ازشرکت در کنفرانس مطبوعاتی، دکتر دستور از آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بازدید به عمل آورد.
گفتنی است رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بدو ورود به کرمانشاه مورد استقبال مهندس واحدی معاون برنامه ریزی استاندار کرمانشاه قرار گرفت.

 

نظر شما
ادامه