کد خبر: ۲۹۴۵۴
 

در حالی دولت ممنوعیت واردات شکر را مورد تأکید قرار داده است که جای این پرسش باقی است که آیا شکر به‌عنوان نهاده مورد نیاز پرورش‌دهندگان زنبورعسل محسوب می‌شود یا خیر و راه جبرانی تأمین آن کدام است؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: با ممنوعیت واردات شکر، عملاً قیمت تمام‌شده تولید عسل برای پرورش‌دهندگان به‌شدت افزایش می‌یابد، در حالی که هنوز سناریوی عسل تقلبی در ایران پابرجاست.

 «محمدعلی ناظری» افزود: شکر به‌عنوان نهاده مورد نیاز پرورش‌دهندگان زنبور به‌شمار می‌رود، اما از آنجا که هیچ‌گاه در محاسبات صورت‌گرفته میان مسئولان دولتی، این بخش از پرورش‌دهندگان دیده نمی‌شوند، برنامه جبرانی نیز برای مهار قیمت تمام‌شده تولید عسل وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته پرورش‌دهندگان ناگزیر بودند شکر مورد نیاز زنبورستان‌های خود را به‌عنوان یکی از نهاده‌های اصلی تولید از محموله‌های وارداتی تأمین کنند، چرا که قیمت شکر داخلی بسیار گران‌تر از شکر وارداتی بود.

ناظری ادامه داد: همزمان با بارش‌های اواخر فروردین‌ماه، زنبورها با کاهش منابع غذایی روبه‌رو شدند و به‌علت بارش‌های مکرر، امکان پرواز در دشت‌ها را پیدا نکرده‌اند؛ لذا ضروری بود تا پرورش‌دهندگان با تغذیه دستی، از تلف شدن زنبورهای خود جلوگیری کنند، اما بالا بودن قیمت شکر امکان تأمین آن را برای پرورش‌دهندگان به‌شدت دشوار کرده است.

عسل‌های نباتی، پا روی عسل طبیعی گذاشته‌اند

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی تصریح کرد: برخی سودجویان با ذوب کردن نبات و گرفتن شیره آن و همچنین جوشانده شکر و با استفاده از آنزیم‌های غیرطبیعی و مواد شیمیایی و رنگ‌آمیزی مصنوعی، عسل‌های تقلبی روانه بازار می‌کنند و این سناریویی است که طی سال‌های گذشته بلای جان تولید عسل طبیعی شده است.

وی یادآور شد: با وجود آنکه شناسنامه‌دار کردن عسل از برنامه‌های تشکل‌های تولیدی و تأکیدات وزارت جهاد کشاورزی است، اما به‌کندی جلو می‌رود و می‌توان گفت هنوز توفیقی نداشته است.

ناظری تأکید کرد: شناسنامه‌دار کردن عسل‌های طبیعی تنها راه معیار کردن آنها از عسل‌های تقلبی است که باید برای اجرایی کردن آن از ظرفیت رسانه‌ای و افزایش اطلاعات مردمی و همچنین تعبیه هولوگرام و بسته‌بندی‌های متحدالشکل استفاده کرد که برای تشکل‌ها و پرورش‌دهندگانی که با کمترین سود ممکن فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند، امکان‌پذیر نیست.

کوچ دستی زنبورها به ارتفاعات آغاز می‌شود

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی با اشاره به شرایط کنونی زنبورستان‌ها اظهار داشت: اکنون آن بخش از کلنی‌هایی که به‌صورت دستی به بندرعباس و استان‌های مازندران و گیلان سفر کرده بودند، به اطراف مشهد و چناران بازگشته‌اند و از اوایل اردیبهشت‌ماه با افزایش دما به سمت ارتفاعات خواهند رفت.

وی همچنین گفت: با گرم شدن هوا، کوچ دستی کلنی‌های زنبورعسل به سمت ارتفاعات آغاز می‌شود که می‌توان زمان آن را تا پایان خردادماه اعلام کرد.

ناظری در ادامه افزود: بر اساس اطلاعات منتشرشده، از دوهزار کندوی فعال در مشهد و چناران، حدود یک‌هزار و 400 تن عسل برداشت می‌کنند و یک‌هزار و 900 زنبوردار به فعالیت زنبورداری مشغول هستند.

قیمت عسل طبیعی تا 70 هزار تومان صعود کرد

وی با اشاره به قیمت عسل در بازار خاطرنشان کرد: قیمت عسل طبیعی در بازار از 15 تا 70 هزار تومان عرضه می‌شود و متأسفانه قیمت عسل تابع هیچ فرمول منطقی نیست.

ناظری در پایان تصریح کرد: عسل‌های تقلبی و وفور عرضه آنها با قیمت‌های نازل باعث شده امکان عرضه عسل طبیعی با کیفیت بالا وجود نداشته باشد؛ هرچند عسل‌های پرورشی نیز با قیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود که ارزش غذایی آن نسبت به عسل طبیعی پایین‌تر است.
 
 
نظر شما
ادامه