کد خبر: ۲۹۴۶۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

مسئول یک هسته فناور مستقر در مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: ترکیبی از گونه‌های گیاهی سالم برای جلوگیری از سقط‌جنین در دام‌ها تهیه و وارد مراحل آزمایشگاهی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «امین ولی‌زاده» اظهار کرد: به واسطه مراجعه مکرر به مزارع دامی در مناطق مختلف استان و بر اساس مشاهدات متعدد صورت گرفته، متوجه شدیم که در برخی از گله‌های دامی در مناطق مختلف استان سقط‌جنین قابل‌توجهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحقیقات لازم بر روی چرای دام‌ها به عمل آمد و نوع گیاه خوراکی گوسفندان در مناطق مختلف موردبررسی قرار گرفت، افزود: بعد از انجام این تحقیقات متوجه شدیم که خوردن برخی از گونه‌های گیاهی بر روی سقط‌جنین و تغییرات هورمونی در بدن دام تأثیر گذاشته است.

واکسیناتور دامپزشکی دهلران اضافه کرد: سرانجام ترکیبی از این گیاهان تهیه و به صورت آزمایشی روی گله‌هایی که سقط‌جنین داشته‌اند آزمایش شد که این آزمایش بین 20 تا 30 گله صورت گرفت که با موفقیت 91 تا 92 درصد همراه بود.

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در مسئله سقط‌جنین دام تأثیر دارند که در مجموع به دو دسته میکروبیولوژی و عوامل تغذیه‌ای تقسیم می‌شوند.

وی یادآور شد: در بین عوامل میکروبیولوژی علل باکتریایی، قارچی و حتی ویروسی بسیار مؤثر هستند که باید از طریق آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی و هورمون درمانی اقدام به درمان آنها کرد.

مسئول این هسته‌ی فناور مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی ایلام تأکید کرد: در بحث عوامل تغذیه‌ای، متأسفانه شاهدیم که در مناطقی که تغذیه و غذای سالم و مناسب برای دام وجود ندارد برخی‌ها از طریق تغذیه نامناسب مانند نان خشک کپک‌زده یا باقی‌مانده درو محصولات کشاورزی که حامل سم است دام‌ها را تغذیه می‌کنند و همین عامل در سقط‌جنین دام‌ها تأثیرگذار است.

ولی‌زاده تصریح کرد: در هر گله، در یک دوره زایش به صورت میانگین بین 9 تا 11 بره و بزغاله سقط می‌شود.

 «مریم مؤمنی» - معاون فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی گفت: طرح آقای ولیزاده در خصوص ساخت داروی گیاهی مورداستفاده برای دام در جلسه دی‌ماه شورای فناوری مرکز مطرح و بعد از داوری موفق به پذیرش در مرکز شد.

معاون فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی اضافه کرد: این طرح در مرحله ساخت نمونه اولیه تحت نظارت مشاورین تخصصی، در آزمایشگاه زیست فناوری مشترک جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حال اجرا است .
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
1
از یک طرف از غنای علمی رشته دامپزشکی دم میزنیم و سنگ اعتلاء جایگاه این حرفه را به سینه میزنیم اینکه این رشته فلان است و بهمان و دیگران در رابطه با آن و متخصصین آن کم لطفی میکنند و کذا و کذا، از طرف دیگر هر کس خیلی راحت بدون توجه به جایگاه خود، در موضوعات تخصصی در مطبوعات و رسانه ها اظهار نظر عجیب و غریب میکند و جناب حکیم مهر هم آن را باز نشر میسازد! آیا در حرفه پزشکی هر کس آن هم یک واکسیناتور میتواند و یا اجازه دارد در یک رسانه حتی در رابطه با یک موضوع ساده پزشکی اظهار نظر کند چه برسد به یک موضوع تخصصی و آن هم موضوع بسیار تخصصی، پیچیده و گسترده ای چون سقط جنین؟! اگر متخصصین حرفه پزشکی با این اظهار نظرهای ناشیانه و عجیب و غریب برخورد نمایند در باره حرفه دامپزشکی چه خواهند گفت؟!
خواهشا" قبل از حداقل باز نشر اینگونه اظهار نظرها قدری تأمل کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
دقیقاً بنده با ایشون موافقم. اصلاً جایگاه ایشون در حدی نیست که بخوان اظهار نظر کنن. اون هم چنین اظهار نظرهای خنده داری!!!
حکیم مهر عزیز فقط به فکر پر کردن صفحات سایتتون نباشین لطفاً. به واقع وظیفه ی مثبتی میتونید داشته باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
حالا ایشون تونسته یه داروی گیاهی رو بسازه، شما که جایگاتون بالاتره چرا نتونستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
ایشون هیچ داروی گیاهی جدیدی تهیه نکردن. مجدداً متن صحبت هاشون رو با دقت بیشتر بخونین!
احمدیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
0
دوستان لطفا حسادت نکنید!!!
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
سقط جنین یکی از علامت بعضی بیماریهای میکربی ، انگلی ، ویروسی ، سوءتغذیه ، سوء مدیریت می باشد این بنده خدا برا ی درمان کدام بیماری می خواهد داروی گیاهی تهیه می کند عوام فریبی دیگر بس است
امین ولیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
با سلام خدمت اساتید . ابتدا باید بگم که بنده خودم رو یک واکسیناتور معرفی کردم چون هیچ گونه ترسی از این کار یا جایگاه ندارم . کارم اینه . ولی حضرات عزیز مدرک خودم رو که نگفتم چیه . مسئله بعدی رو که امید وارم حدسم درست باشه و اساتید و درست شناخته باشم . باید دامپزشک باشید . یادتون رفته اولین مورد در درمان ، تشخیص و حتی ابداع مشاهده و دونستن تاریخچه هستش . اگه قرار باشه که یک واکسیناتور فقط یک سرنگ دستش باشه و در طول خدمتش فقط و فقط واکسن بزنه پس این محیط پر از تجربه و آموزش عملی به چه دردی میخوره . در مورد این نظر دوستمون که عوامل سقط جنین رو مطمئنم از اینترنت سرچ کرده و همشون و یادش نبوده هم باید بگم . دوست من مگه وقتی یک دامدار میاد تو مطب و شکایت از سقط جنین داره . شما شروع به آزمایشات میکربی . انگلی . سرولوژی میکنی ؟ . نه برادر من فوقش یه دو جین پروژسترون و یه نایلون حالا آ د 3 ای . یا هر چی .

این مکمل یک جلوگیری کنندست . هر چند که در گله های دارای سقط هم جواب داده . الان هم در حال آزمایش بر روی موش در دانشگاه ذکر شدست . اگه با موفقیت انجام شد باعث میشه بازار داروی های هورمونی با قیمت گزاف بشکنه . بنده هم دیروز بعد از ظهر که نیست رو این موضوع کار کردم . موضوع سقط رو اگر بیشتر از اساتید آگاهی نداشته باشم ، کمتر ندارم .
با احترام .
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
با سلام. داشتن ایده و پیگیری برای عملیاتی کردن اون ربطی به رشته تحصیلی نداره. افراد خلاقی وجود دارن که بدون داشتن تخصص پیگر ایده شون شدن و با کسب تجربه و نه گرفتن مدرک تونستن موفق بشن. پس لطفا متعصبانه برخورد نکنید و کمی افق نگاهتون رو دورتر ببینید و به جای دلزده کردن این فرد برای ادامه کار، ایشون رو تشویق کنید تا این استان که تبدیل شده به گورستان استعداد و خلاقیت کمی رشد کنه.
نظر شما
ادامه