کد خبر: ۲۹۴۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی بیان داشت: سال گذشته با ارتقای کیفیت واکسن تب برفکی بنا به درخواست سازمان دامپزشکی از 3PD50  به 6PD50 میزان تولیدات مؤسسه کاهش یافت که برای تأمین نیاز داخلی باید واردات به موقع انجام می‌شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر حمید کهرام» رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امروز در حاشیه نوزدهمین کنگره دامپزشکی کشور با موضوع بررسی چالش‌های دامپزشکی در ایران در جمع خبرنگاران گفت: اواخر سال 93 تولید واکسن تب برفکی بنا به درخواست سازمان دامپزشکی کشور از 3PD50  تولید آن 6PD50  تغییر یافت.

وی افزود: در همان زمان به سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد که با ارتقا کیفیت واکسن تب برفکی دیگر موسسه قادر به تأمین میزان تولید سالانه خود یعنی 18 تا 20 میلیون دوز نیست و قطعا مقدار تولید کاهش می‌یابد.

وی افزود: بنابراین با شرایط جدید، به سازمان دامپزشکی اعلام کردیم که باید بخشی از نیاز داخلی کشور به واکسن تب برفکی از طریق واردات تامین شود و در هم اکنون هم صورتجلسات آن موجود است.

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به سوال به اینکه آیا تصمیم سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر تغییر دوز در واکسن تب برفکی اشتباه بوده است، گفت: این تصمیم اشتباه نبود، اما باید واردات برای تامین نیاز داخل به موقع انجام می‌شد.

کهرام تصریح کرد: البته از این موضوع که سازمان دامپزشکی برای واردات به موقع مجوز صادر نکرده و یا اینکه بودجه لازم برای واردات واکسن تب برفکی را در اختیار نداشته اطلاع ندارم، اما آن چیزی که مهم است باید واکسن تب برفکی در تیر و مرداد سال گذشته به موقع از طریق واردات تامین می‌شد.

وی در پاسخ به اینکه دلیل اصلی شیوع بیماری تب برفکی در کشور و تلفات دامی چه بوده است، آیا این موضوع به سهل انگاری سازمان دامپزشکی کشور در به موقع وارد نکردن واکسن تب برفکی مرتبط است یا خیر، گفت: به طور معمول هر 6 سال یک بار سویه جدیدی از بیماری تب برفکی در کشور پیدا می‌شود.

وی افزود: معمولا این سویه‌ها از خارج و از طریق دام‌های قاچاق به کشور وارد و جمعیت دامی کشور را درگیر می‌کند.

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی تصریح کرد: در دو سال گذشته 4 سویه جدید از تب برفکی به کشور وارد شده و یکی از دلایل اصلی بروز و شیوع بیماری تب برفکی در کشور بروز سویه‌های جدید است.

وی با اشاره به شیوع سویه جدید از بیماری تب برفکی به نام O2016 در اسفند ماه گذشته اظهار داشت: با ورود هر سویه جدید حداقل زمان برای شناسایی، واکسینال و وارد کردن واکسینال به واکسن حداقل یک پروسه 4 ماهه زمان نیاز است.

وی افزود: بنابراین با توجه به شرایط جغرافیایی باید نسبت به کنترل مرزها و واردات دام هوشیارتر عمل کرد که البته این موضوع خارج از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: با بروز بیماری در کشور باید نکات بهداشتی بیشتر رعایت شود و از انتقال دام حتی استان به استان و منطقه به منطقه خودداری کرد و در صورت نیاز به گوشت دام در مناطق دیگر، دام کشتار شده و سپس گوشت آن با بسته‌بندی به مناطق دیگر فرستاده شود.

وی در مورد میزان تولید واکسن تب برفکی در کشور اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور برای سال 94 تقاضای 15 میلیون دوز واکسن تب برفکی را داده بود که با توجه به ارتقای تولید واکسن تب برفکی از 3PD50  به 6PD50 این موسسه توانست 10 میلیون دوز از نیاز داخل را تولید و تامین کند.

وی همچنین با اشاره به تولید واکسن توسط شرکت خصوصی روناک اظهار داشت: این شرکت که 10 سال پیش تاسیس شد به مدت سه سال تعطیل بود، اما با انتقال دانش فنی ساخت واکسن تب برفکی توسط موسسه رازی به این مرکز تولید واکسن، این مرکز هم از سال گذشته تولید را آغاز کرد، به طوری که موفق به تولید 2 میلیون دوز واکسن تب برفکی شد.

وی بیان داشت: 3 میلیون دوز واکسن تب برفکی در سال 94 هم از طریق واردات تامین شد.

کهرام تصریح کرد: بنابراین در مجموع 15 میلیون دوز واکسن تب برفکی در سال گذشته در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت.

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی تصریح کرد: بیشترین نیاز به واکسن تب برفکی در سال‌های اخیر بین 20 تا 21 میلیون دوز بوده است.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
هر 6 سال یک سویه جدید در کشور پیدا می شود .....در دوسال گذشته 4 سویه جدید پیدا شده . ضرب کنیم تقسیم کنیم جذر بگیریم .مگه میشه؟ مگه داریم؟....اگه نیاز 15 میلیون دز بوده و مجموع تولید موسسه و روناک و واردات هم 15 میلیون دز بوده پس چه کمبودی داشتید ؟ چقدر سردرگم و ............. میگین . جمعیت دامی و دامدار و صنعت دامداری تا بحال چنین خسارتی بخود نویده است وهنوز دامداران منتظر وعده های توخالی شما هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
این آقایون چیه هر روز مصاحبه میکنن .....................................؟ دامدارا که واقعیت رو با پوست و استخوان شون لمس کردند، اهل فن هم که میدونن واقعیت ها چیست. پس میمونه یا خودشون رو میخوان گول بزنن یا دستگاه های نظارتی رو؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
0
با توجه به عنوان مصاحبه ایشان سوالی که مطرح میشه اینست که نکنه برای واردات واکسن هایی از قبل واکسن بیماری بروسلوز که سال 94 و پس از دهها سال تولید در داخل کشور، سازمان مجبور به واردات آن شد هم به پیشنهاد ایشان بوده است؟!
و آیا اینکه سازمان اعلام کرده که 10 میلیون دز واکسن PPR وارد خواهد کرد هم طبق توصیه ایشان است؟
بنظر میرسد تمام اخبار مربوط به این واکسن ها که وارد میشود یا خواهد شد، یک پیام مشترک از وضعیت تولید و مدیریت موسسه را در بر دارد و بقیه حرفها برای گذر از شرایط بحران طرح میگردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
صحبت هایی که فرموده اند کلا خارج از بحث های مربوط به ایشان است. ایشان نه واکسن ساز است و نه تخصص بیماری های واگیر و .... دارد. ایشان در خصوص کاستی ها و کاهش تولید باید صحبت کند که نمی کند. سوال اول اینست که درسته که واکسن 6pd50 از واکسن 3pd50 تولیدش کمی سخت تر است ولی بفرمایید وقتی قرار استکار سخت تری قرار انجام بدهیم، 6 ماه بخش رو تعطیل میکنیم؟ یا اینکه دو شیفت کار میکنیم که تولید رو برسونیم؟ این حرف ها بیشتر بدرد گزارش به اشخاص و مقامات غیر فنی میخورد و خارج از حیطه بحث های فنی است
نظر شما
ادامه