کد خبر: ۲۹۴۸۶
 

شيوع بيماري تب برفکی در منطقه ولي آباد بخش مرزن آباد از توابع شهرستان چالوس در غرب مازندران باعث تلف شدن حدود 35 راس دام سنگين شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ايرنا، دامداران اين روستا در حالي شاهد تلف شدن اين تعداد دام در روزهاي گذشته شده اند كه رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران اوايل هفته پيش به خبرنگار ايرنا گفته بود كه اين بيماري كاملاً مهار شده است.

روستاي ولي آباد از توابع بخش مرزن آباد چالوس با جمعيتي دست كم 70 خانوار ثابت و 300 خانوار متغير در حاشيه مسير ارتباطي (كندوان) قرار دارد و با شهر مركز شهرستان چالوس نيز حدود 62 كيلومتر فاصله دارد.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداري از 83 روستا و آبادي داراي 18 هزار نفر جمعيت درغرب مازندران واقع است.

تب برفكي بيماري فوق العاده عفوني و واگير دار دامي به خصوص نشخواركنندگان شامل گاو، گوساله، گوسفند و بز است كه به دليل وجود اشكال مختلف ويروسي به شيوه هاي متفاوتي بروز مي كند و گاهي اوقات ديده شده در صورت انجام ندادن اقدام هاي پيشگيرانه ممكن است جمعيت دامي استاني و حتي كشور را هم مورد تهديد قرار دهد و يكي از خسارت بارترين بيماري هاي دامي در دنيا نيز محسوب مي شود.

بنا به گفته كارشناسان، واكسيناسيون دام ها در برابر بيماري تب برفكي و ساير بيماري هاي دامي مختص به زمان خاصي نبوده و به صورت مداوم در طول سال در تمام واحدها صنعتي و سنتي انجام مي شود و از دي ماه با افزايش كانون هاي اين بيماري مسئولان ذيربط به ويژه دامپزشكي منطقه بايد دراين حوزه در بعد پيشگيري تلاش مضاعفي داشته باشند.

اين بيماري واگيردار است و با علايم باليني تب شديد به مدت 2 تا سه روز آغاز مي شود و در پي آن تاول هايي در داخل دهان و روي پاي دام ظاهر مي شود كه ممكن است پاره شده و موجب لنگش دام شود.

يكي از دامداران روستاي ولي آباد با ابراز نگراني از تلف شدن تعدادي از دام هايش از ضعف نظارت و همكاري نكردن مسئولان نهادهاي ذيربط بويژه شبكه دامپزشكي چالوس با دامداران اين روستا انتقاد كرد.

«رجبعلي رستان» به خبرنگار ايرنا گفت : اين بيماري تعدادي زيادي از دام هاي اين روستا بويژه گوساله هاي سنين حدود يك سال تا دو سال را از بين برد.

وي افزود : با اينكه تعدادي از دامداران اين روستا با توجه به آگاهي از شيوع اين بيماري در مناطقي از شهرستان چالوس براي پيشگيري احتمالي از بروز تب مالت به شبكه دامپزشكي منطقه مراجعه كرده بودند اما متاسفانه اين پي گيري هاي آنان بي نتيجه بود.

رستان اظهار داشت: متاسفانه اين بيماري از ماه پيش در اين روستا شيوع پيدا كرد و شماري از دامداران دوباره نيز به شبكه دامپزشكي چالوس مراجعه و از آنان براي پيشگيري از تلف شدن دام هايش ناشي از اين بيماري طلب همكاري كرده بودند اما در پاسخ به خواسته آنان كارشناسان اين نهاد اعلام كردند كه اگر واكسن هم تزريق كنيد، تاثيري ندارد.

اين دامدار كه مدعي شد حدود چهار گوساله اش براثر بيماري تب مالت تلف شده است با ابراز تاسف گفت : زماني كارشناسان شبكه دامپزشكي براي واكسينه كردن دام ها به اين روستا آمدند كه تلاش آنها با توجه به تلف شدن تعداد زيادي از دام ها بيهوده بود.

دامدار ديگري از اين روستا نيز گفت: با صرف مبالغ زيادي بابت تهيه خوراك دام ها در فصول پائيز و زمستان به اميد آنكه بتوانيم بابت فروش شير ، ماست و گوشت آنها سود ببريم كه متاسفانه حاصل سال ها تلاش و زحمت هاي شبانه روزي ما بوده در مدت يك هفته از بين رفته است.

«علي خوليا» افزود: بيشتر دامداران اين روستا حتي آمادگي داشتند كه هزينه هاي آمد و شد كارشناسان شبكه دامپزشكي را براي تزريق واكسن دام ها از ماه هاي پيش تقبل كنند، اما متاسفانه اقدام اساسي براي رفع نگراني آنان از سوي مسئولان ذيربط انجام نگرفت.

وي اظهار داشت: هرچند تعدادي از كارشناسان در ماه هاي فصل پائيز براي تزريق واكسن دام ها بنا به درخواست دامداران به اين روستا آمدند و مبالغي نيز درقالب هزينه تزريق واكسن از دامداران دريافت كردند اما بايد سطح همكاري كارشناسان دامپزشكي با دامداران اين روستا در تمامي فصول سال باشد.

عضو شوراي اسلامي روستاي ولي آباد نيز گفت: چنين اتفاقي با مسئولان شبكه دامپزشكي و بهداشت و درمان منطقه درميان گذاشته شد تا اينكه روز گذشته تعدادي از كارشناسان اين نهادها به اين روستا آمدند.

«اكبر احمدي» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از رفتار كارشناسان اين نهادها برداشتي كه مي شود اين است كه آنان انتظار دارند كه هزينه هاي آمد و شد براي ارائه خدمات در بخش بهداشت و درمان دام ها را بايد دامداران تقبل كنند و شايد عده اي از دامداران بتوانند بابت هر بار رفت وآمد كارشناسان دامپزشكي مبالغي حدود 800 هزار ريال پرداخت كنند، اما پرداخت اين ميزان وجه با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادي براي همه دامداران ممكن نيست.

وي اظهار داشت: از شش ماه پيش تاكنون يكبارهم شاهد حضور كارشناسان شبكه دامپزشكي و بهداشت دراين روستا نبوده ايم؛ از مسئولان بويژه فرماندار شهرستان چالوس و بخشدار مرزن آباد انتظار اين است كه براي حل مشكلات اين روستا تدابيري بينديشند.

عضو شوراي روستاي ولي آباد گفت: هم اكنون با توجه به تلف شدن اين تعداد دام طبق گفته دامداران با تجربه كه سال ها دراين حوزه فعاليت دارند حدود 40 راس گام ديگر نيز دراين روستا مبتلا به اين بيماري هستند.

بخشدار مرزن آباد گفت : اين بيماري در ماه هاي پيش نيز در برخي از روستاهاي اين بخش از جمله پردنگون و سيگاه شيوع پيدا كرد كه درپي آن تعدادي زيادي از دام هاي سبك تلف شدند.

«مصطفي خواجه كجوري» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : اين موضوع در نشستي كه به همين منظور در فرمانداري چالوس برگزار شد و حتي گفته شد كه بيشتر دامداران ناگزيرند براي تهيه واكسن به ديگر استان ها از جمله زنجان و اردبيل مراجعه كنند.

وي در اختيار نگرفتن بموقع واكسن را از علت هاي اساسي تلف شدن تعداد زيادي از دام ها در روستاهاي اين بخش معرفي كرد و دراين حوزه از مسئولان ذيربط خواستار نظارت بيشتر شد.

توضیح شبكه دامپزشكي شهرستان چالوس

كارشناس مبارزه با بيماري ها در شبكه دامپزشكي چالوس نيز گفت: روزگذشته براي شناسايي نقاط آلوده به تب برفكي و ارائه توصيه هاي لازم به دامداران در روستاي ولي آباد حضور پيدا كرديم.

«دكتر اسفنديار ديلم صالحي» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا كم توجهي از سوي دامداران را يكي از علت هاي اساسي تلف شدن دام هايشان دراين روستا دانست و افزود: تب مالت بيماري جديدي نيست از سال ها پيش نيز در بيشتر مناطق كشور و همچنين در روستاهاي مازندران شيوع پيدا كرده است.

وي اظهار داشت: با توجه به شدت آلودگي ناشي از اين بيماري دامداران بايد از ماه ها پيش واكسن پيشگيري از اين بيماري را به دام هايشان تزريق مي كردند.

وي تصريح كرد: حدود 29 گوساله و گاو شيري دراين روستا به علت اين بيماري تلف شدند و نبايد اجازه مي دادند كه گوساله هاي يكساله از شير گاوهاي مبتلا به اين بيماري استفاده مي كردند.

كارشناس مبارزه با بيماري ها در شبكه دامپزشكي چالوس و كلاردشت گفت: دام ها بايد در سال چهار بار واكسن به آنها تزريق شود و با اينكه آموزش هاي لازم به دامداران با هدف نحوه تزريق واكسن و رعايت موازين بهداشتي در نگهداري از دام ها به آنان داده شد اما با اين حال كم توجه هستند.

ديلم صالحي افزود: در دي ماه سال گذشته واكسن به دام هاي اين روستا تزريق شده است، منتهي دامداران از آن زمان تاكنون مراجعه اي به اين نهاد نداشته اند.

وي با اشاره به آنكه در ماه هاي اسفند ماه و فروردين با انجام حدود يكصد مورد ماموريت براي تزريق واكسن تب مالت به روستاهاي چالوس و كلاردشت گفت: هم اكنون با تزريق واكسن در صدد هستيم تا اين بيماري مبارزه كنيم اما رويه صحيح آن اين است كه به طور كل مناطق آلوده بايد از بين برود منوط برآنكه هزينه هاي آن نيز به دامداران پرداخت شود.

اين كارشناس جابه جايي دام از ديگر استان ها به اين مناطق را از علت هاي اساسي شيوع اين بيماري در اين شهرستان دانست و گفت: به محض وقوع چنين بيماري بازار چوبدارها نيز داغ شده و با كمترين قيمت از دامداران خريداري كرده و آنها را براي فروش به اين مناطق انتقال مي دهند.

صالحي افزود: در زمان حاضر بيشتر دام هاي اين منطقه از ديگر استان ها از جمله گرگان تامين مي شود و بايد در مسيرهاي ارتباطي پايگاه هاي قرنطينه اي نظارت بيشتري داشته باشند.

وي با اشاره به پراكندگي روستاها در شهرستان هاي چالوس و كلاردشت و شيوع بيماري در بيشتر ايام سال در اين مناطق كمبود امكانات و تجهيزات اعم از خودرو و نيروي انساني را از مشكلات در ارائه خدمات دراين مناطق معرفي كرد.

بر اساس امار موجود تعداد دام هاي سبك و سنگين دو شهرستان چالوس و كلاردشت به ترتيب 29 هزار راس و 110 هزار راس مي باشد.
 
 
نظر شما
ادامه