کد خبر: ۲۹۵۰

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی همدان، شبستر، کمیجان و آذربایجان غربی

 

ذبح شرعی 34 هزار راس دام در کشتارگاه های همدان

 

مدیر کل دامپزشکی همدان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 34 هزار و 278 راس دام در کشتارگاه‌های استان همدان ذبح شده که مورد بازرسی شرعی و بهداشتی قرار گرفته است.
 احمد کریمی‌ مخصوص با بیان اینکه 28 هزار و 137 کیلوگرم مواد خام دامی از قبیل گوشت قرمز و سفید در بازرسی‌های انجام شده در کشتارگاه‌ها و مراکز توزیع غیرقابل مصرف شناخته شده و ضبط و معدوم شده است، اظهار داشت: از این میزان گوشت شناسایی شده، 24 هزار و 498 کیلوگرم در بازرسی کشتارگاه‌ها ضبط شده است.
وی گفت: 96 پرونده تخلف در این خصوص به مراجع قضایی ارجاع شده و 21 مرکز عرضه متخلف با کمک ماموران نیروی انتظامی در استان همدان پلمپ شده است.
کریمی با اشاره به اینکه بیشترین مورد ضبط مواد خام دامی در کشتارگاه‌ها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشد که به منظور حفظ بهداشت فردی و خانوادگی از خرید گوشت قرمز و مرغ‌هایی که در کشتارگاه‌ها کشتار نشدند خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان اظهار داشت: شهروندان در خصوص ذبح قربانی می‌توانند با درخواست تلفنی از دامپزشکی محل، دام‌های ذبح شده را قبل از مصرف مورد بازرسی بهداشتی قرار داده تا از احتمال ابتدا به بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان جلوگیری کنند.

-----------------------------------

 

نماینده مردم شبستر: مهارت کنترل بیماریها توسط دامپزشکی جای تقدیر دارد

 

نماینده مردم شبستر در مجلس تخصص و مهارت کنترل بیماریها توسط دامپزشکی را تحسین برانگیز خواند.
مطهری نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مشکلات دامپزشکی که با حضور دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی و عقلمند فرماندار شبستر در محل شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار گردیده بود گفت: در مقاطعی که شاهد شیوع برخی بیماری‌ها در دامهای کشور هستیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تخصص و مهارت دامپزشکی در کنترل این بیماریها را تحسین برانگیز می‌دانند.
وی افزود:  فعالیتهای دامپزشکی نمود بسیار خوبی در دولت و مجلس داشته و دامپزشکی واقعا کارهای بسیار مهمی در تأمین سلامت دام و انسان ایفا می‌نماید بطوریکه این اعتماد عمومی مردم در استفاده از فرآورده‌های خام دامی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و ...  بیانگر عملکرد خوب این سازمان در کشور است.
مهندس عقل مند فرماندار شهرستان شبستر تلاشهای دامپزشکی در شهرستان را در کنترل بیماری دامی و مشترک بین انسان و دام ستودنی دانست و افزود: اگر خللی در بحث بهداشت دام و شیوع بیماریهای دامی پیش آید تبدیل به بحرانی اجتماعی گردیده و امنیت عمومی مردم دچار مخاطره خواهد گردید.
دکتر زندیه نیز ضمن تشکر از همدلی و صفا و صمیمت مسئولین شهرستان را موجب مرتفع شدن مشکلات دانست و افزود: احداث قرنطینه‌های منطقه‌ای که از مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری است در حال اجرا بوده و با توجه به اعلام آمادگی مسئولین شهرستان پیگیر احداث یکی از آنها در شبستر هستیم.
در پایان، این هیئت از طرحهای شرکت کشت و صنعت آذربایجان خاوری و مراحل احداث واحد مرغداری تخمگذار دومیلیون قطعه‌ای این شرکت بازدید نمودند.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی کمیجان خبر داد:
واکسینه 45 هزار دام سبک کمیجان علیه بروسلوز

 

رئیس شبکه دامپزشکی کمیجان گفت: با اجرای طرح بروسلوز، 45 هزار دام سبک این شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه می‌شوند.

‌داود سرمدی اظهار داشت: طرح واکسیناسیون بروسلوز از اوایل تیر ماه جاری آغاز و تا پایان سال ادامه دارد.
وی تصریح کرد: در این طرح همچنین 4 هزار و 600 راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی کمیجان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این طرح به منظور ایمن‌سازی جمعیت دام شهرستان در برابر بیماری بروسلوز و با همکاری شش اکیپ بخش دولتی و خصوصی اجرا می‌شود که به صورت رایگان دام‌ها را در دو بخش مرکزی و خرقان مایه‌کوبی می‌کنند.
سرمدی خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر به دلیل اجرای طرح‌های واکسیناسیون، میزان شیوع این بیماری در بین انسان‌ها کاهش یافته است.
رئیس شبکه دامپزشکی کمیجان در پایان سخنان خود از افزایش‌ نظارت‌های تابستانی بازرسان این شبکه بر عرضه فراورده‌های دائمی در تابستان خبر داد و گفت: با توجه به فرارسیدن ماه رمضان نظارت‌های بازرسان این شبکه بر نحوه عرضه فراورده‌های خام دامی افزایش می‌یابد.


----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
ساماندهی بهداشت فیزیکی مراکز جمع‌آوری شیر خام آذربایجان غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: طرح ساماندهی بهداشت فیزیکی مراکز جمع‌آوری شیر خام در آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: طرح جمع‌آوری بهداشتی شیر خام از طریق بازرسی بهداشتی از نظر تجهیزات و نواقصات ساختاری تداوم می‌یابد.
وی تصریح کرد: طرح تداوم ساماندهی بهداشتی ناوگان حمل شیر خام از طریق تجهیز خودروهای حمل شیر به تانکرهای دو جداره استیل مجهز به سیسم شست‌وشوی اتوماتیک، طرح تداوم ساماندهی بهداشتی میادین عرضه و فروش دام فعال در استان با اولویت در شهرستان‌های میاندوآب، سلماس، ارومیه، قره‌ضیاالدین، بوکان و نقده که تراکم جمعیت دامی در این شهر زیاد است، انجام می‌گیرد.
این مقام مسئول افزود: آزمایش بار میکروبی شیر در تمام آزمایشگاه‌های استان نیز راه‌اندازی شده است.
دیلمقانی از انجام طرح تحقیقاتی باقی‌مانده دارویی در عسل خبر داد و گفت: با اجرای این طرح دیگر مشکلی برای صادرات عسل استان آذربایجان غربی وجود نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: برای این منظور بیماری‌های زنبور عسل در حال کنترل است و پروژه مراقبت از بیماری‌های «نوروماو و واروا» از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: برای این منظور، سال گذشته 14 هزار داروی ضد کنه در بین زنبورداران استان آذربایجان غربی توزیع شده که این امر سبب ارتقای سطح کیفی زنبورداری در استان شده است.
دیلمقانی افزود: شناسایی و ساماندهی بهداشتی عسل تولیدی توسط مراکز تهیه و بسته‌بندی سنتی عسل در حال انجام است و در تلاش برای نظارت بر تهیه و بسته‌بندی عسل در اداره کل دامپزشکی استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 15 هزار نمونه عسل و زنبور عسل نمونه‌برداری و از 15 هزار کندو بازدید شده است.

 

نظر شما
ادامه