کد خبر: ۲۹۵۳۷
 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: برای اولین بار، کُد استاندار حلال کشوری به تمام دستکاه ها ابلاغ و جلسات متعددی در این رابطه با استاندارد برگزار کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبستان، «حجت الاسلام حمزه کلانتری» مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، امروز (۹ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: با همکاری دستگاه هایی که قانون به آنها تصریح و اشاره کرده، می توانیم وظایف مان را انجام دهیم و اولین قدم برای عمل به وظیفه این است فرهنگسازی و مردم را مطلع کنیم و دستگاه ها و ائمه جمعه و جماعات در زمینه فرهنگ سازی استفاده از غذای حلال کمک کنند.

 وی گفت: قانون به عنوان فصل الخطاب همه دستگاه های اجرایی، وظیفه نظارت را بر محصولات پروتئینی را بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه گذاشته و دستگاه های دیگر وظیفه کمک به ما دارند؛ برنامه هایی داریم از جمله اینکه برای اولین بار، کُد استاندار حلال کشوری به تمام دستکاه ها ابلاغ و جلسات متعددی در این رابطه با استاندارد برگزار کردیم.

 حجت الاسلام کلانتری افزود: تاکنون از کُدهای خارجی استفاده  می کردیم اما امیدواریم به زودی کد کشوری را اعلام و جهانی کنیم و کشور مالزی و ترکیه دارای کدها هستند و لازمه اصلی استفاده از کد استاندارد حلال، داشتن کد نظارت شرعی و لازمه آن، حضور ناظرین شرعی در کشتارگاه ها است.

 وی با بیان اینکه صادرات و واردات، واحدهای بسته بندی، فرآوری پروتئینی و... همه را نظارت می کنیم و امیدواریم ظرف مدت کوتاهی کد حلال را اجرا و در کمیسیون اقتصادی دولت بحث و به نتیجه برسیم؛ افزود: دومین کار، بانک اطلاعات تمام کشتارگاه ها و واحدهای مشمول قانون است و با این کُد که جزئی از آن است؛ بانک را می توانیم تکمیل و بر همه واحدها، نظارت کنیم و از مرکز استان کنترل کنیم.

 این مسئول با اشاره به ابلاغ آزمایشی کُد نظارت شرعی در ۵ استان ابلاغ و اخذ بازخورد و رفع اشکالات آن، تشکیل شوراهای صنفی برای ناظرین و ذابحین را از دیگر اقدامات دانست و تصریح کرد: باید حلیت، طهارت و جداکردن اجزاء حرام را به مردم اطمینان بدهیم و از هر کجای دنیا محصولی وارد شود، ناظرین ما در تعدادی از کشورها حضور دارند و بر آن نظارت می کنند.

 وی با افزودن اینکه در خصوص واردات مواد پروتئینی بر اساس ماده 8 قانون، فرآوری و بسته بندی در داخل و خارج به عهده حوزه نمایندگی ولایت فقیه است، گفت: ما متولی هستیم و هدف از کد حلال این است که نظارت ما باید نشان داشته باشد و این کد جهت صادرات و واردات است.

سه نوع ژلاتین داریم که یکی از آنها خوکی است و بسیار ارزان است

 حجت الاسلام کلانتری درباره ژلاتین های وارداتی هم توضیح داد: حدود 600 تا 700 تن ژلاتین مورد نیاز را کشور در قزوین تولید می کند و مابقی که بالای دو تا سه هزار تن است را از خارج وارد می کنیم و در تمام خوراکی ها استفاده می شود؛ سه نوع ژلاتین داریم که یکی از آنها خوکی است و به قیمت بسیار ارزان است و به فتوای تمام فقها حرام است.

 وی با افزودن اینکه ژلاتین گاوی هم دو نوع است؛ از استخوان یا قسمت هایی از پوست، درباره استخوان فقها فتوا به حلیت دادند اما درباره پوست، می گویند باید تزکیه شده باشد؛ تصریح کرد: در خصوص ژلاتین های حرام، هیچ مجوزی جهت صدور به کشور داده نمی شود و اگر وارد شود قاچاق است.

 حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: ماهی فرآوری شده را هم کامل نظارت می کنیم و گروه هایی به کشورهای صادرکننده ماهی اعزام و نحوه صید را مورد بررسی قرار می دهند و ناظرین داخل کشور هم دقت می کنند شرایط دیگر را از جمله پولک و... هم داشته باشند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حدود 700  ناظر شرعی در داخل کشور و به صورت تمام وقت و پاره وقت و سیار در کشتارگاه ها نظارت می کنند و تمام کشتارگاه های دام و طیور دارای ناظر هستند و تعدادی هم (۱۰۰ نفر) در واحدهای بسته بندی هستند.

 این مسئول در خصوص ناظرین خارج از کشور هم آن بیان داشت: در خارج کشور هر کجا شرکت یا مؤسسه ای محصول وارد کند، ناظر می فرستیم و این بستگی دارد به واردات کشور و کشورهایی که با ما مراودات اقتصادی دارند.

 وی با بیان اینکه بر اساس روایت، گرچه آنچه در بازار مسلمین به فروش می رسد محکوم به حلال است، تصریح کرد: یک آثار تکلیفی و یک آثار وضعی در این باره داریم و از لحاظ تکلیفی، شاید فردی که نمی داند محصول حرام به فروش می رسد، گناهی کرده باشد اما اثر آن غذای حرام حتماً وجود دارد؛ وظیفه ما است به عنوان متولی و رسانه به مردم اطلاع رسانی کنیم؛ بعضی از محصولات دریایی طبق فتوای اهل سنت حلال است و ما به لحاظ قانونی، ممنوعیت داریم قانون برای آنان وضع کنیم.

 حجت الاسلام کلانتری با تصریح به اینکه امروز کارشناسان غیرمسلمان هم اعتراف دارند که غذای حرام بر انسان تأثیر دارد و بعضی کشورها حتی از ما جلوتر هستند، افزود: در تمام مبادی ورودی و خروجی کشور، هم به لحاظ بهداشتی و هم شرعی، ناظر وجود دارد و هر محصولی باید با اجازه ناظر بهداشتی که مواد غذایی را مورد آزمایش قرار می دهد و ناظرین شرعی در گمرک هستند؛ محصول نظارت شده وارد می شود.
 
 
نظر شما
ادامه