کد خبر: ۲۹۵۴۱
 

مدير جهاد كشاورزي خلخال گفت: به علت شيوع بيماري تب برفكي در منطقه تاكنون 525 راس از احشام سنگين و سبك دامداران اين شهرستان تلف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ايرنا، «هادي ذبيحي» روز پنجشنبه در جلسه كارگروه تخصصي مخاطرات كشاورزي و منابع طبيعي خلخال افزود: به رغم تلاش دامپزشكي خلخال در واكسيناسيون و كنترل مقطعي بيماري تب برفكي كانون هاي آلودگي اين بيماري در اين شهرستان از هفت كانون به 10 كانون افزايش يافته و در اثر تلف شدن دام ها سه ميليارد و 650 ميليون ريال به دامداران منطقه خسارت وارد شده است.

وي گفت: به علت ورود اين بيماري از اروپاي شرقي به كشورمان و برخي مشكل هاي مربوط به واكسن تنها راهكار مناسب براي مقابله با شيوع اين بيماري دردامداري هاي شهرستان قرنطينه دام، رعايت بهداشت محل هاي نگهداري دام و پرهيز از خريد دام از استان هاي ديگر تا زمان كنترل كامل بيماري از سوي دامداران خلخال است.

او همچنين با اشاره به وارد شدن خسارت 940 ميليارد ريالي سرما زدگي به باغ هاي ميوه در فروردين امسال اظهار كرد: كاهش دماي هواي خلخال به 2 درجه زيرصفر در اوايل ارديبهشت به دليل پايين بودن زمان ماندگاري سرما در منطقه خسارتي را براي سردرختي درختان ميوه خلخال نداشت.

ذبيحي با بيان اينكه تاخير در زمان پرداخت غرامت و نحوه برآورد خسارت از سوي صندوق بيمه محصولات كشاورزي موجب بي رغبتي كشاورزان و باغداران خلخال به بيمه محصولات شده، افزود: هيچ اعتبار دولتي براي جبران خسارات ناشي از حوادث قهري به كشاورزان و باغداران پرداخت نمي شود.

وي افزود: تنها راه كار مطمئن براي جبران خسارات سرمازدگي و يا خشكسالي و هر حادثه طبيعي ديگر بيمه محصولات كشاورزي و باغي است.

وي گفت: حذف برخي از مقررات سخت و دست و پاگير توسط صندوق بيمه محصولات كشاورزي موجب تشويق كشاورزان و باغداران منطقه به بيمه محصولات خود خواهد شد.

شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعيت در 105 كيلومتري جنوب اردبيل قرار دارد.

 
 
نظر شما
ادامه