کد خبر: ۲۹۵۴۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تصویر هشدار / مرغ خام را اگر بشویید مسموم می شوید
 

حکیم مهر - اخیراً مطلبی با عنوان  «هشدار / مرغ خام را اگر بشویید مسموم می شوید» در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است و نگرانی هایی را در جامعه به وجود آورده است.

متن کامل این مطلب را با هم می خوانیم:

 

هشدار / مرغ خام را اگر بشویید مسموم می شوید

بر خلاف باور رایج میان افراد، شستن مرغ خام اشتباه است و نه تنها باکتری‌های آن را از بین نمی‌برد، بلکه سبب پراکنده شدن باکتری‌ها و سمی شدن مرغ می‌شود.

به گزارش جام جم سرا،  برخی از اشتباه‌ها چنان میان افراد رایج هستند که اثبات اشتباه بودن آن‌ها دشوار می‌شود. یکی از این اشتباه‌های رایج شستن مرغ خام است؛ با انجام این کار نه تنها مرغ تمیز بلکه آلوده‌تر نیز می‌شود زیرا شما با شستن آن باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در سطح آن را پراکنده و پخش می‌کنید.

علاوه بر این، شستن مرغ خام خطر سمی شدن آن را نیز افزایش می‌دهد، به طوری که سالانه 76 نفر بر اثر استفاده از این مرغ‌های عفونی‌شده جان خود را از دست می‌دهند. بنابر گزارش سازمان استاندارد مواد غذایی انگلستان، شستن مرغ خام سبب پراکنده شدن باکتری کمپیلوباکتر می‌شود که می‌تواند به راحتی سبب سمی شدن غذا و ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی شود.

این باکتری معمولا در مواد غذایی خام و نپخته به خصوص گوشت و مرغ وجود دارد و بر اثر شستن و دست کشیدن بر سطح آن‌ها بیشتر پراکنده می‌شود. همچنین توصیه می‌شود که قسمت‌های زائد مرغ را جدا سپس آن را در پایین‌ترین قسمت فریزر بسته‌بندی کنید.

اگر می‌خواهید قسمت درون روده مرغ را تمیز کنید، دستانتان را کاملا بشویید و سپس آن قسمت‌ها را زیر آب بگیرید و از دست کشیدن بر روی سطح مرغ به منظور تمیز کردن آن جلوگیری کنید.

قبل از مصرف، مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و در آب داغ بپزید و آب آن را بیرون بریزید و هرگونه که می‌خواهید آن را سرو کنید.

 

و اما توضیحات بیشتر در مورد این مطلب را از Food Safety and Inspection Service (FSIS) با ترجمه «دکتر صمد بختیاری» می خوانید:

 

 

گوشت مرغ را قبل از مصرف نشوئید !

هرچند سطح گوشت مرغ و بوقلمون خام می تواند حامل باکتری باشند، ولی تحقیقات نشان داده که شستشوی گوشت مرغ و بوقلمون داخل سینک ظرفشویی آشپزخانه نه تنها بهداشتی نیست، بلکه دارای مخاطرات بهداشتی می باشد.

اگر اجرام بیماریزا با چشم غیر مسلح قابل دیدن بودند، مشاهده می نمودید که با شستشوی گوشت مرغ و بوقلمون تنها کاری که انجام می دهید انتشار این اجرام بیماریزا بر روی بدن خود، سینک آشپزخانه، میز آشپزخانه و هر گونه مواد غذایی اطراف (همچون سالاد و مواد غذایی خام دیگر) می باشد. این عمل شما باعث ایجاد بیماری در دیگران بخصوص کودکان، خانمهای آبستن، افراد مسن و افراد با نقص ایمنی می شود.

بجای این کار گوشت مرغ و بوقلمون خام را از بسته بندی آن مستقیماً به داخل ظرفی که برای پخت و پز استفاده می کنید منتقل کنید که در این حالت گرمای حاصل از پخت و پز تمامی باکتری های موجود در آن را از میان خواهد برد سپس دستهای خود و هرسطحی که با قطرات پاشیده شده از این بسته بندی آلوده شده است را با آب داغ و صابون شستشو دهید.

بنابراین چهار اصل ذیل را به هنگام کار با گوشت مرغ و بوقلمون خام رعایت کنید:

1- شستشو: شستشوی دستها قبل از دست زدن به محصولات خام دامی

2- جداسازی: هرگز گوشت مرغ و قرمز و ماهی را در تماس با یکدیگر قرار ندهید

3- پختن: مستقیماً از بسته بندی به ظرف پخت و پز با حداقل دمای 73.9 درجه سانتی گراد یا 165 درجه فارنهایت

4- فریز: گوشت مرغ را اگر برای طولانی مدت نگهداری می کنید می بایست در حال فریز سریع یا توربو، فریز شوند نه به آرامی

کمپیلوباکتریوزیز مهمترین بیماری با منشاء مواد غذایی می باشد که مسبب آن باکتری ها می باشند. کمپیلوباکتر تقریباً در نیمی از مرغ هایی که بصورت تجاری در بازار وجود دارند یافت می شود؛ زمانی که مرغ درگیر این باکتری برای مصرف انسانی کشتار می شود، کمپیلوباکتر از روده به گوشت منتقل می شود.

تحقیقات نشان داده است زمانی که شما مرغ آلوده به کمپیلوباکتر را شستشو می دهید، این باکتری تا شعاع 3 متر از محل شستشو می تواند پراکنده شود، بنابراین با توجه به اینکه شستشوی مرغ قبل از پختن هیچ کمکی به پاک شدن آن از باکتری ها نمی کند، تنها مساله ای که توسط عمل شستشو اتفاق می افتد پراکنش باکتری به محیط و مواد غذایی اطراف خواهد بود.

پس برای جلوگیری از این مساله چه کاری می توان انجام داد:

1- مرغ و جوجه خام را مورد شستشو قرار ندهید.

2- دستهای خود را قبل از دست زدن به مواد خام دامی شستشو و سپس کاملاً خشک نمایید.

3- تجهیزات آشپزخانه و سطوح کار را پس از آماده سازی مرغ و جوجه شسته و ضدعفونی کنید.

4- دستهای خود را پس از شستشوی سطوح و لوازم آشپزخانه شسته و کاملاً خشک نمایید.

5- در زمان خشک نمودن دستها از حوله های یکبار مصرف توصیه شده استفاده نمایید.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
مطالبي مفيدي ارائه داده شده اما مشكل اين است كه آب چيلر كشتارگاهها اصلا عوض نمي شود.ميدونيم جواب سازمان اينه كه تحت نظر مسوول فني است و غيره،اما حجم حوض تصفيه كشتارگاهها با ميزان كشتارگاهها همخواني ندارد.كافيست دوبار آب چيلر( چه گردشي و چه تخليه يكباره) هر شب عوض شود آنگاه حياط كشتارگاه تبديل به دريايي از خونابه مي شود.البته ذكر اين نكته ضروريست كه اينها توليد كننده هستند و اشتغالزا(كه اونهم جاي بحث دارد).در اين زنجيره حمايت از توليد و اشتغالزايي نقش مصرف كننده كه خانواده ما هم جزئي از آن هستند كاملا بي اهميت است
همکار شاغل در وزارت بهداشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
با عرض سلام و احترام خدمت همکاران و سایت علمی و خبری حکیم مهر
خوشحالم که که این مجله معتبر در حال حاضر نه تنها یک پایگاه خبری محسوب نمیشود بلکه از نظر علمی و پژوهشی هم بسیار خوب عمل میکند و سعی در رفع ابهامات علمی با ارائه رفرنس دارد
دکتر احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
درود بر دامپزشکان ایران زمین
با تشکر از آقای دکتر بختیاری که همچنان در زمینه های علمی دامپزشکی پیش رو هستند و با عنایت به اینکه اکثر عزیزان بخش دولتی به دلیل مشغله های اجرایی قادر به تحقیق و تفحص در زمینه های علمی و پژوهشی نیستند لذا آقای دکتر همیشه باعث افتخار همکاران دولتی می باشند.
مهندس حضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
سایتی که از آن استفاده شده جهت روشن شدن مطلب ،در فیلد صنایع غذایی بسیار معتبر میباشد.با سپاس
مسول فنی کشتارگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
1
اکثر کشتارگاههای ایران مجهز به دستگاههای لازم برش و تخلیه و وکیوم نیستند چنانچه این اتفاق بیافتد مردم گوشت سرد باکیفیت تری دریافت میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
0
0
به امید پیشرفت تجهیزات و متدهای کشتارگاهها ، ترتیبی داده شود تا بتوان از بروز مشکلات مطرح شده جلوگیری کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
بهترين متد همون كمپرسور با فشار قوي و شيلنگهاي سيار است.البته بعضيها ركورد ٣٠ ثانيه اي اتصال و انفصال بلواير ها را در گينس به اسم خودشان ثبت كرده اند و بعضيها هم آشكارا به استفاده از اين تكنولوژي برتر مشغول هستند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
لزوما تمام مباحثى که در مجلات و سايتهاى معتبر ارائه ميشه قابل اجرا و انطباق با شرايط اينجا نيست … اکثر ما کار در کشتارگاه رو تجربه کرديم … ميان ماه من تا ماه گردون تفاوتى است به گشادى جيب عاملان کشتار و صاحبان کشتارگاه جناب آقاى دکتر بختيارى
نظر شما
ادامه