کد خبر: ۲۹۵۶۳
محمدی مدیرکل محیط زیست همدان
 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: بیماری تب برفکی حیات‌وحش استان همدان را تهدید می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «محمدرضا محمدی» در کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی استان همدان گفت: اقدامات قرنطینه، واکسیناسیون و جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به استان همدان از اقداماتی بوده که برای پیشگیری از بروز تب برفکی قابل‌اجرا است.

وی عنوان کرد: به‌منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی در بین دام‌های استان و جلوگیری از انتقال بیماری به زیستگاه‌های حیات‌وحش استان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیریت بحران استان به هم‌افزایی رسیده‌اند.

محمدی بابیان اینکه سال گذشته بیماری تب برفکی در برخی استان‌ها ازجمله مرکزی و زنجان منجر به تلفات وحوش شد، گفت: این بیماری با منشا عربستان وارد عراق و سپس شرق ترکیه و از آنجا در مهر ماه وارد کشور شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان بااشاره به اینکه این بیماری در همدان تلفاتی نداشت، گفت: فاز سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان با واکسینه کردن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک انجام شد.

محمدی بیان کرد: جمعیت وحوش کاملا به بیماری تب برفکی حساس هستند و برای پیشگیری از این بیماری باید اقدامات منسجم انجام شود.

مدیرکل بحران استان همدان نیز گفت: دستگاه های ذیربط در رفع مشکل، اطلاع رسانی موضوع به دامداران و عشایر و شناسایی و مدیریت مناطق حساس به بیماری فعالیت خواهند داشت.

علی مردان طالبی عنوان کرد: با توجه به اینکه شیوع تب برفکی در ایران می تواند از اقدامات بیوتروریسم تلقی شود، این موضوع باید در شورای تامین استان مطرح شود.

وی گفت: اداره کل دامپزشکی استان همدان باید تا ۱۵ اردیبهشت دام های سکونت گاه های پیرامون و حاشیه مناطق حفاظت شده استان را نسبت به بیماری تب برفکی واکسینه و کانون های آلوده به بیماری را به اداره کل محیط زیست استان اعلام کند.

وی گفت: ضد عفونی کردن آبشخورها، دفن بهداشتی لاشه های حیوانات تلف شده و مراقبت از ورود دام های غیر مجاز به مراتع مناطق حفاظت شده توسط حفاظت محیط زیست استان ضروری است.
 
 
نظر شما
ادامه