کد خبر: ۲۹۵۶۵
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، «دکتر سید محمدمهدی احمدی» مدیرکل دامپزشکی استان به مناسبت روز جهانی دامپزشکی پیامی بدین شرح صادر کرد:

 

امروز شنبه یازدهم اردیبهشت 1395 مصادف با سی ام آوریل 2016، روز جهانی دامپزشکی است. از سال 2000 میلادی به این سو، جامعه جهانی دامپزشکی و سازمان جهانی بهداشت دام  (OIE) با همکاری یکدیگر آخرین شنبه ماه آوریل را به نام روز جهانی دامپزشکی نامگذاری می کنند و آن را گرامی می دارند.

شعار انتخاب شده برای روز جهانی دامپزشکی امسال «استمرار آموزش با تمرکز بر سلامت واحد» است که در صورت تحقق تمامی الزامات آن از سوی دستگاه های متولی به ویژه کمک به تآمین امکانات و اعتبارات آموزشی و ترویجی و ارائه آموزش های مبتنی بر نیازسنجی از جامعه هدف و مخاطبان، می تواند الگوی کارآمدی در پیشگیری از بیماری ها و تأمین سلامت غذایی جامعه فراهم کند.

دامپزشکی در سراسر دنیا نقش غیر قابل انکاری در تأمین سلامت جمعیت دامی و حمایت از بهداشت عمومی جامعه و تسهیل تجارت دام و فرآورده های دامی بر عهده دارد. امروزه مفهوم «جهان یکپارچه، سلامت یکپارچه» و نقش کلیدی دامپزشکی در این عرصه بر کسی پوشیده نیست. شکی نیست که تعامل نزدیک بین متولیان بهداشت و سلامت جامعه ازجمله جامعه پزشکی و دامپزشکی با یکدیگر، در نیل به اهداف و آرمان های نظام سلامت ضرورتی حیاتی قلمداد می شود.

در یک نگاه کلی می توان دریافت، اهداف سه گانه دامپزشکی که همانا حفظ و صیانت از سرمایه دامی کشور، تأمین بهداشت و سلامت عمومی با نظارت مؤثر و دقیق بر تمامی مراحل زنجیره تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی و نیز مبارزه و پیشگیری از بیماری های مشترک و قابل انتقال از حیوانات به انسان است، ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با سلامت کلی آحاد جامعه دارد. در واقع می توان گفت سلامت انسان و دام به هم پیوسته بوده و مبارزه با امراض عفونی و پیشگیری از بیماری‌ ها به عنوان یکی از بزرگ ترین چالش‌ های بخش سلامت، به حفظ و تعمیق ارتباط حرفه ای شاغلان دو عرصه پزشکی و دامپزشکی وابسته است.

سازمان دامپزشکی کشور در راستای سیاست‌ همیشگی خود مبنی بر کنترل بیماری‌ های دامی و صیانت از سرمایه های دامی ملی می‌کوشد با به کارگیری همه توان علمی و اجرایی خود در چارچوب سیاستگذاری، برنامه ‌ریزی و اجرایی کردن عملیات‌ کنترل و ریشه‌ کنی بیماری‌ های دامی و به همت تلاش و فداکاری همکاران زحمتکش خود در تمامی رده ها به اهداف گفته شده دست یابد.

امسال نیز هم راستا با طرح شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نهایت تلاش ما بر این است که در دستیابی به اهداف این بخش که نمود عملی تحقق شعار سال است، بیش از پیش کوشا باشیم. صد البته این امر نگاه ویژه مسئولان به دانش و حرفه دامپزشکی و ارتقای جایگاه این سازمان و نیز افزایش همکاری های بین بخشی دستگاه های متولی را می طلبد. امید آن که دستیابی به اهداف تعیین شده در این بخش با موفقیت های روزافزون همراه باشد.

فرصت را غنیمت شمرده و روز جهانی دامپزشکی را به تمام همکارانم در مجموعه دامپزشکی استان تبریک می گویم و امیدوارم که روز به روز توفیق بیشتری قرین راه همگان باشد.
 
 
نظر شما
ادامه