کد خبر: ۲۹۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: از اواسط بهمن ماه سال گذشته تا کنون، تلف شدن 794 راس دام سبک و سنگین در استان بر اثر شیوع بیماری تب برفکی در آمار رسمی این اداره کل ثبت شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اترک نیوز، «دکتر حسن قاسمی فرد» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: بیماری تب برفکی، بیماری دامی بومی کشور است که هر چهار یا پنج سال یکبار به صورت همه گیر در جمعیت دامی شیوع پیدا می کند.

قاسمی فرد در ادامه اعلام کرد: از اواسط بهمن ماه سال گذشته تا کنون در سطح استان 747 راس گوسفند، 25 راس گاو گوساله روستایی و 22 راس گاو و گوساله صنعتی بر اثر این بیماری تلف شده اند.

وی یادآور شد: این آمار یاد شده، آمار ثبت شده کارشناسان این اداره کل است که در محل دامداری حضور یافته و آمار تلفات را ثبت کرده اند.

وی افزود: البته شمار تلفات دامی استان بیش از این است که به دلیل کمبود نیرو، به طور کامل تمامی آمار تلفات دامی استان را در اختیار نداریم.

قاسمی فرد بیشترین تلفات دامی استان را در شهرستان های بجنورد و راز و جرگلان اعلام کرد و گفت: هنوز این بیماری در سطح استان به طور کامل کنترل نشده است، با این وجود، میزان اثر گذاری آن کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این اداره کل به تمامی دامداران استان توصیه کرده است که به دلیل کمبود واکسن، واکسینانسیون دام های نوزاد و جوان خود را در اولویت قرار دهند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در خاتمه عنوان کرد: در صورتیکه واکسن لازم برای مبارزه با این بیماری تامین شود و در اختیار استان قرار گیرد از 20 اردیبهشت ماه طرحی برای واکسیناسیون دام های استان در دستور کار قرار خواهیم داد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
دکتر عزیز وقتی به دلیل کمبود واکسن از همکاران بخش خصوصی میخواهید گزارش تب برفکی ندهند و به دامدارهم نگویند گله اش درگیر تب برفکی شده است و درمان علامتی کنند نتیجه اش میشود این که فقط 747 راس گوسفند در استان در اثر تب برفکی تلف شده . حکایت شما نشه حکایت ملانصرالدین و جریان آش دادن که اونقدر تکرار کرد که خودش هم باورش شد .
نظر شما
ادامه