کد خبر: ۲۹۵۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار شناسایی ۲۰ کانون بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر ولی الله جغتایی» ظهر امروز در کمیته تخصصی تب برفکی شهرستان سبزوار اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 20 کانون بیماری تب برفکی در بخش‌های مرکزی، روداب و ششتمد سبزوار شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور میانگین 50 درصد دام‌های سبک و 70 درصد دام‌های سنگین شهرستان واکسینه شده تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال گذشته تعداد 150 هزار دام سبک از 330 هزار دام سبک شهرستان واکسینه شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه تعداد 12 هزار دام سنگین شهرستان نیز باید برای هر دام سه سرنوبت واکسیناسیون صورت می گرفت تصریح کرد: در این مدت نیز تعداد 25 هزار سرنوبت دام مورد واکسیناسیون قرار گرفتند که این میزان بایستی به 36 هزار سرنوبت واکسن می رسید.

جغتایی با بیان اینکه موضوع تعطیل شدن خط تولید واکسن تب برفکی توسط شرکت داروسازی رازی علت کمبود واکسن مورد نیاز در کشور و به تبع آن در شهرستان بود خاطرنشان کرد: با وجود کمبود واکسن در شهرستان تلاش زیادی شده و میدان احشام شهرستان تحت کنترل شدید قرار گرفت و تا اوایل آغاز فصل چرا موردی از بیماری در سبزوار مشاهده نشده بود.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز فصل چرای دام در مراتع شهرستان شاهد هجوم دامداران سایر شهرستان‌های استان‌های همجوار به سبزوار بودیم گفت: متاسفانه در حال حاضر 90 دام راس در شهرستان تلف و 1500 دام دیگر نیز از بیماری تب برفکی رنج می‌برند.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با اشاره به اینکه واکسیناسیون صورت گرفته نیز در برابر بیماری موثر نیست ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که سویه جدید و جهش یافته‌ای از بیماری تب برفکی وارد شهرستان شده که درمان‌ها و واکسیناسیون صورت گرفته تاثیری روی آن ندارد.

جغتایی با بیان اینکه در چند روز گذشته تعدادی واکسن از کشور ترکیه وارد ایران شده است عنوان کرد: در گام نخست با پیگیری صورت گرفته تعداد 10 هزار 200 واکسن وارد شهرستان شد که با همکاری دامداران توزیع و 30 هزار 800 راس دام سبک واکسینه شدند که پیگیری هستیم تا باز هم بتوانیم میزان واکسن جدیدی را به شهرستان جذب کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه دامداران نیز همکاری لازم را با ندارند یادآور شد: بخش زیادی از دامداران می‌دانند که پیشگیری از افزایش انتشار بیماری قرنطینه دام آلوده است و ضد عفونی کردن محل آلودگی و دامداری است که متاسفانه دامداران همین کار را هم نمی‌کنند.

جغتایی یادآور شد: متاسفانه دامداران تنها راه مبارزه با بیماری را موضوع واکیسنه کردم دام می‌دانند که این مسئله در گام‌های بعدی است و با ضد عفونی محل با سرکه، سود، آهک، جوش شیرین، قرنطینه و گند زدایی محل قرنطینه به مدت 5 تا 7 روز و خوراندن آب به دام می‌توانند آن را درمان کنند.

وی گفت: در حال حاضر تزریق واکسن نه راه چاره است و نه اثری در کنترل بیماری دارد و باید از همین راه‌های سنتی و توصیه شده برای کنترل بیماری اقدام کرد.

جغتایی با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد در سطح روستاها نیز چراگاه‌های خود را با قیمتی بین 9 تا 10 میلیون تومان در اختیار دامدار غریبه می‌گذارند گفت: این موضوع نیز علت عمده انتشار بیماری در منطقه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شبکه دامپزشکی سبزوار با کمبود نیرو مواجه است افزود: با این حال ما با به کارگیری بخش خصوصی و دامداران داوطلب تلاش زیادی را برای مبارزه و کنترل بیماری در سطح منطقه داشته‌ایم اما نیازمند همراهی بیشتر دامداران هستیم.

جغتایی با اشاره به قاچاق دام در شهرستان نیز گفت: متاسفانه برخی افراد سود جو نیز اقدام به حمل و نقل دام‌های آلوده از شهرستان‌های اطراف به شهرستان سبزوار و از سبزوار به سایر شهرستان‌ها می‌کنند که این موضوع نیز عواقب اسفناکی در انتقال بیماری دارد.

وی با بیان اینکه بیماری از نوع مشترک بین انسان و حیوان نیست، ادامه داد: گوشت حاصل از کشتار دام بیمار هیچ تاثیری روی انسان ندارد و بیماری تنها برای دام‌ها مشکلات ایجاد می‌کند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
0
0
در حال حاضر تزریق واکسن نه راه چاره است ونه اثری در کنترل بیماری دارد .لطف کنید راههای سنتی را ترویج کنید تا بدبخت اروپاییها هم از این روشها استفاده کنند گناه داره . همیشه در صادرات علم بکوشید .وای بر ما چه بودیم چه شدیم !!!!!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
من متوجه این صحبت ایشان نشدم لطفا بیشتر توضیح دهید که ایشان منظورشان چیست ؟
" در گام نخست با پیگیری صورت گرفته تعداد 10 هزار 200 واکسن وارد شهرستان شد که با همکاری دامداران توزیع و 30 هزار 800 راس دام سبک واکسینه شدند ."
"ضد عفونی محل با سرکه، سود، آهک، جوش شیرین، قرنطینه و گند زدایی محل قرنطینه به مدت 5 تا 7 روز و خوراندن آب به دام می‌توانند آن را درمان کنند."
"در حال حاضر تزریق واکسن نه راه چاره است و نه اثری در کنترل بیماری دارد و باید از همین راه‌های سنتی و توصیه شده برای کنترل بیماری اقدام کرد."
در آخر باید ......... گفت : " ..............................! "
نظر شما
ادامه