کد خبر: ۲۹۵۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: از بحران تب برفکی خارج شدیم اما احتمال آغاز فاز بعدی این بیماری وجود دارد که باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر رضا اسدی» کرد: از اوایل سال ۹۴ موسسه راضی اعلام کرد با توجه به اینکه می خواهد ارتقاع خط تولیدش را داشته باشد برای سال ۹۴ نمی تواند واکسن تب برفکی تولید کند.

وی افزود: دامپزشکی استان نیز تمهیدات و پیش بینی لازم برای ورود بیماری تب برفکی در این زمان را پیش‌بینی می‌کرد. در ابتدا اطلاع رسانی‌های اولیه انجام شده توسط دولت و تشکل های مختلف انجام شد و اطلاع داده شد که امسال با توجه به کمبود واکسن تب برفکی، امکان ورود این بیماری را داریم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان توضیح داد: ولی با توجه به ذخیره استراتژیکی واکسن تب برفکی برای روز مبادا که در سردخانه ها از سال ۹۳ نگهداری کردیم. تقریبا از مهر و آبان ماه سال گذشته برنامه ریزی کردیم که کمربند ایمنی در شهرستان های مرزی ایجاد کنیم و دام هایی که در شهرستان‌های مرزی هستند در امان بمانند.

این مقام مسئول گفت: به همین خاطر در شهرستان هایی مثل ایذه، اندیمشک و شوش که یکی از شهرستان های گلوگاه است و همچنین بهبهان قبل از ورود ویروس و دام عشایر، مبادرت به واکسیناسیون دام ها کردیم.

اسدی ادامه داد: متاسفانه با سیل بسیار زیاد دام‌های عشایر از استان‌های مجاور، نزدیک به دو میلیون دام عشایر وارد استان شدند که ۲۰۰ هزار از این دام ها به شوش آمدند.

وی با بیان اینکه پس از ورود دام های عشایر احساس خطر کردیم و نخستین کانون تب برفکی را رد یابی کردیم، افزود: در یکی از روستاهای شهرستان ایذه ویروس را ردیابی کردیم. پیش بینی کردیم دیگر شهرستان‌ها که میزبان دام عشایر هستند نیز مبتلا به این بیماری شوند. به همین خاطر برنامه بعدی که پیش بینی کردیم واکسینه کردن دام پروری های صنعتی بود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: تمام دامپروری های صنعتی از جمله شوش را واکسینه کردیم. همانطور که می بینید در دام سنگین کمترین تلفات را داشتیم. مکاتبات بسیاری انجام دادیم و واکسن هایی از سازمان دامپزشکی به ما تزریق شد و از اعتبارات داخلی استان نیز مقدار زیادی واکسن خریداری کردیم.

اسدی یادآور شد: شهرستان شوش سومین شهرستانی بود که بیشترین سهمیه واکسن را به آن تزریق کردیم چون پراکندگی دام ها در شوش بسیار زیاد است. شهرستان شوش علیرغم اینکه شهرستان پرخطر ما محسوب می شد از نظر تلفات و درگیری نسبت به سایر شهرستان های پرخطرمان کمتر درگیر شد.

لزوم جلوگیری از تردد دام ها

وی اضافه کرد: مجموعاً در شوش نزدیک به ۱۱۰ هزار دام سبک را واکسن زدیم و با توجه به اینکه خطر ابتلا به بیماری تب برفکی بیشتر در دام های جوان است و در شوش ۳۸۰ هزار دام سبک داریم این مقدار واکسیناسیون باعث شد ویروس یه شکل کامل فروکش کند.

اسدی افزود: ۱۶ هزار دام سنگین را نیز واکسن زدیم و می توان گفت از نقطه بحرانی خارج شدیم و در مرحله گذار هستیم و اگر واکسن تامین شود پوشش صد در صدی واکسن را انجام می دهیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه دو پیشنهاد برای آینده دارد گفت: ممکن است فاز بعدی این ویروس هم آغاز شود. دامداران با کمک بخشداری و دهیاران می توانند اقدامات بهداشتی مثلا جلوگیری شود از تردد دام ها را انجام دهند.

وی تصریح کرد: ما دامداری هایی داشتیم که حاضر به استفاده از واکسن نبودند اما شرایط بهداشتی سختی را رعایت کردند و دام هایشان مبتلا به این ویروس نشدند. دامداران در بحث بیمه نیز جدی باشند.

اسدی گفت: جهاد کشاورزی در این نقطه بحرانی، ما را درک و پشتیبانی کردند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
0
0
پس بالاخره یک نفر اعلام کرد که وضعیت بحرانی بوده است . حالا هی بگید حکیم مهر سیاه نمایی میکرد .خودتون اعتراف به بحرانی بودن وضعیت کردید . ولی باور کنید هنوز وضعیت بحرانیست چون تازه 20 اردیبهشت میخواهید واکسن بزنید . عجله نکنید بگذارید کامل از بحران که آمدید بیرون بعد اعلام وضعیت میکنید از ما گفتن .
نظر شما
ادامه