کد خبر: ۲۹۵۸۹
خبرگزاری فارس: تمامي استان‌ها به پایگاه‌های امدادهوایی و بالگرد مجهز مي‌شوند/معافیت مالیاتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح جلسه امروز بعدازظهر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اظهار داشت: نخستین مصوبه‌ای که در جلسه امروز بعدازظهر به تصویب رسید این بود که دولت مکلف شد که سامانه خدمات جامع و همگانی خدمات سلامت را مبتنی بر مراقبت‌های اولیه با محوریت پزشکی در نظام اجرا در سال اول برنامه اجرا کند.

وی افزود: در بخش دیگر مقرر شد دولت 5 درصد از منابع حاصل از ماده 46 قانون الحاق بخشی از مواد قانون مالی دولت به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام ( به نحوی که کانون‌های بیماری از 20 درصد سال پایه و 15 درصد در پایان برنامه کاهش پیدا کند) در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار دهد که کار بسیار مثبتی است. با توجه به مباحثی که اکنون در تب برفکی و دیگر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان داریم.

دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه همچنین تصریح کرد: همچنین وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی مکلف شد که بر اساس نیاز به حرفه‌های پزشکی و کارشناسی خود نیرو جذب و آموزش و تربیت کند. تا در بخشی اضافه نیرو نداشته و در بخش دیگر با کمبود نیرو مواجه باشیم. به طور مثال می‌گفتند که لیسانس مامایی بسیار زیاد است ولی پرستار مرد کم است لذا مقرر شد که بهداشت و درمان این مسئله را ساماندهی کند.

حاجی‌دلیگانی در ادامه با بیان دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد: وزارت بهداشت نیز مکلف شد تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای را به منظور حمایت از ماندگاری نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم قائل شود. همچنین در راستای صیانت از طب سنتی وزارت بهداشت و درمان موظف شد تا مجوز لازم را به مراکز عرضه داروهای سنتی و تولیدکنندگان این مواد صادر کرده و برای مراکز ارائه خدمات طب سنتی ارائه خدمات طب سنتی آیین‌نامه‌ای تدوین شده و به مرحله اجرا برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم دیگر کمیسیون، دولت مکلف شد نسبت به استانداردسازی طب سنتی اقدامات لازم را به عمل آورد و همچنین وزارت بهداشت مکلف شد در طول برنامه پایگاه‌های اطلاعاتی‌ای از قبیل پرونده الکترونیکی تمام ایرانیان مشتمل بر تمامی کلیه شرایط، پایگاه اطلاعات پزشکان و سایر کادر درمانی مشتمل بر تخصص‌ها، سابقه، عملکرد، ارزیابی‌های کمی و کیفی، رضایت بیمار، پایگاه اطلاعات منابع دارویی و تجهیزات پزشکی، پایگاه اطلاعات مراکز درمانی و خدماتی اعم از بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و کلینیک‌ها، به بهره‌برداری برسد.

حاجی دلیگانی بر همین اساس اضافه کرد: همچنین مقرر شد تسهیلات بانکی با سود کم در حوزه دارو و طب پزشکی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار بگیرد. در دیگر مصوبه وزارت بهداشت و درمان مکلف شد سطح استاندارد مورد تأیید مواد اولیه دارویی وارداتی را بالاتر ببرد تا در جهت تأمین اثربخشی داروها مؤثرتر واقع شود.
 
 
نظر شما
ادامه