کد خبر: ۲۹۶۲۷
 

رئیس شبکه دامپزشکی راز و جرگلان بروز پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی در گله مبتلا به پلوروپنومونی واگیر بزان را در این شهرستان گزارش داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، «دکتر ولی عابدی» گفت: در پی وقوع بیماری با علائم تب بالا و سرفه شدید در یک گله بز در روستای پشنده شهرستان راز و جرگلان، وقوع بیماری پلوروپنومونی واگیر بزان مورد ظن واقع شد و توصیه های درمانی انجام گرفت، اما طبق گزارش دامدار با وجود درمان نتیجه ای از بهبودی حاصل نشد.

وی تصریح کرد: هیچ کدام از داروهای توصیه شده در آیین نامه مبارزه سازمان دامپزشکی، یعنی تایلوزین و ترکیب لینکومایسین و اسپکتینومایسین، نتوانست موجب درمان و بهبودی دام های مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که سال گذشته پلوروپنومونی واگیر بزان در یک گله بز در روستای دویدوخ این شهرستان مشاهده شد که درمان با ترکیب لینکومایسین و اسپکتینوماسین موجب بهبودی دام های مبتلا گردید.

وی اضافه کرد: در مورد اخیر و در آزمایش انجام شده توسط آزمایشگاه شبکه دامپزشکی شیروان ابتلا به عفونت مایکوپلاسمایی مورد تایید قرار گرفت، اما آزمایش آنتی بیوگرام تنها در مورد دو آنتی بیوتیک سفتیوفور و سفتازیدیم حساسیت به آنتی بیوتیک را نشان داد و عامل مسبب بیماری به همه آنتی بیوتیک های مورد استفاده که به طور معمول تجویز می شود، مقاوم بود. هر دو آنتی بیوتیک مذکور هم متعلق به نسل سوم سفالوسپورین ها می باشند.

وی تأکید کرد: استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها توسط دامداران می تواند مقاومت میکروبی در برابر این دسته دارویی را در پی داشته باشد و وقوع این پدیده در یک واحد روستایی این شهرستان نشان دهنده گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی و وقوع آن حتی در نواحی روستایی و دور افتاده است.
 
 
نظر شما
ادامه