کد خبر: ۲۹۶۴۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
نگاه شما:
«دکتر محمد لطفی‌زاده» در یادداشت ارسالی خود برای حکیم مهر، به نقد عملکرد جامعه دامپزشکان ایران پرداخت ...
 
 

انحلال جامعه دامپزشکان، اقدامی که نباید از آن هراسید

دکتر محمد لطفی‌زاده

مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد)

 

بسمه تعالی

با اهداء سلام و احترام به بینندگان محترم و ارجمند

جامعه دامپزشکان ایران قدیمی‌ترین تشکل غیردولتی دامپزشکی است که با زحمات فراوانی در سالیان دور تشکیل شده است. اگر از پیشکسوتان درباره عملکرد جامعه بپرسید مهم‌ترین بیلان عملکرد آن را برگزاری کنگره دامپزشکی می‌دانند و البته در کنار آن بصورت مقطعی، اقداماتی گذرا را هم ذکر می‌کنند.

امروز از زمان تأسیس جامعه دامپزشکان ایران سالیان درازی گذشته و از سویی هم علم دامپزشکی و هم شرایط صنفی و علمی، تغییرات زیادی به خود دیده است. حال باید دید فلسفه تشکیل این نهاد صنفی در سالیان دور با تغییر شرایط یادشده همچنان اصالت دارد یا خیر و وجود این تشکل به صورت فعلی آیا مصلحت صنف را تأمین می‌کند؟

برای پاسخ به این سؤال باید به سؤالات فرعی دیگری ابتدا پاسخ داد و در آنها تأمل نمود که عبارتند از :

1. چرا غالب اعضای جامعه دامپزشکان ایران نشانی دفتر کار جامعه را نمی‌دانند؟

2.  آیا کارکرد اصلی جامعه دامپزشکان ایران برگزاری کنگره است و اساساً با پیشرفت علم، امروزه نیاز به برگزاری کنگره‌های همه‌فن حریف داریم یا باید به سوی برگزاری کنگره‌های تخصصی برویم؟

3. چرا تشکلی به این قدمت در تشکیل شعبات استانی پس از این همه سال بخصوص در 30 سال گذشته موفق نبوده است؟

4. چرا طیف زیادی از اعضای جامعه دامپزشکان تمایلی به پرداخت حق عضویت ندارند و عموماً هم نمی‌پردازند و در مجمع عمومی برای انتخابات شرکت نمی‌کنند؟

5. آیا نمایندگی اعضای محترم هیأت مدیره از اعضای جامعه دامپزشکان ایران وجاهتی دارد؟ این در حالی است که 95 درصد اعضاء اصلاً در این انتخاب نقشی ایفا نمی‌کنند و از این 5 درصد هم اکثریت را خود نامزدهای عضویت در هیأت مدیره و دست‌اندرکاران کنگره تشکیل می‌دهند!

6. وزن جامعه دامپزشکان ایران در تصمیم‌سازی کلان چقدر است و آیا مسئولین به این وزن اعتنایی می‌کنند؟

7. برگزاری جلسات هیأت مدیره جامعه بدون امکان پیگیری روزانه آن از مبادی مرتبط و حتی عدم وجود دستور کارهای از پیش تعیین شده برای جلسات چه منفعتی برای صنف دارد؟

8. کاهش امکانات صنفی ساده نظیر تعداد آرم طرح ترافیک در شهر تهران که سال به سال روند نزولی داشته نشانه‌ چیست؟

9. حضور افرادی که در طول سال حتی یک اظهار نظر ساده صنفی هم نداشته‌اند یا محل جامعه دامپزشکان را به پارکی شبیه رفع خستگی بازنشستگان در طول سالیان گذشته تبدیل کرده‌اند چه منافعی برای صنف دامپزشکی داشته یا دارد؟

البته سؤالات زیاد دیگری هم در این بین وجود دارد (نظیر چرایی عدم وجود برنامه مشخص برای اداره جامعه با پیوست نقشه راه زمان بندی شده) که از آن می‌گذریم.

حال با توجه به سؤالات مطرح شده، تجربه قبلی و نیاز امروز و شرایطی که با آن مواجهیم و از سویی دیگر گسترش علم دامپزشکی و وسعت دایره دانش‌آموختگان و تنوع و گوناگونی حرفه‌ای که احساس می‌شود باید از این شکل مجامع صنفی که نیاز قدیم صنف بوده و با تشکیل سازمان نظام دامپزشکی رنگ آن به زوال هم گراییده، به سوی انجمن‌هایی تخصصی و پرکاربردتر حرکت کرد.

اگر عده‌ای افراد دلسوز و شجاع به میدان بیایند و بدون تعصب بی‌جا به فکر (انحلال جامعه دامپزشکان ایران) و همزمان ساماندهی انجمن‌های صنفی و علمی که هریک کارکردهای مشخصی دارند باشند، حتماً خدمتی ماندگار به صنف دامپزشکی نموده‌اند. در غیراینصورت با حضور هر هیأت مدیره‌ای که بیشترین وظیفه و افتخار خود را جذب منابع مالی در نمایشگاه جانبی کنگره و برگزاری کنگره‌ای همه‌فن حریف که در دوره‌های اخیر گاهی حاشیه بر متن هم غلبه داشته می‌داند، مانند آن خواهیم بود که صنوف دیگر مرتبط با علم پزشکی با هواپیماهای مدرن در حال شکافتن فضا و تجربه‌های نو هستند ولی ما با خودرویی دست دوم اما با تعصب به آن کماکان در حال نقاشی کردن ظاهر خودروی خود و از سفر به فضای مدرن و رفع نیاز صنف عاجز باشیم.

امروزه در پزشکی نیز به سوی انجمن‌هایی نظیر انجمن پزشکان عمومی، انجمن پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف رفته‌اند و دامپزشکی نیز این ظرفیت را دارد که مطالبات صنفی همکاران را در قالب انجمن‌های تخصصی صنفی و علمی (با کارکردهای مشخص هریک) پیگیری نماید و با تحقق این امر، ترویج و شناساندن زوایای مختلف حرفه دامپزشکی به مردم و مسئولین هم کار ساده‌تری خواهد بود.

انجمن دامپزشکان عمومی که می‌تواند جایگزین جامعه دامپزشکان ایران شود محمل مناسبی برای پیگیریهای صنفی این قشر مهم و تأثیرگذار است و در کنار آن می‌تواند با تمرکز بر برگزاری کنگره‌ تخصصی، بازآموزی این گروه را هم در شاخه‌های مختلف به عهده بگیرد. امری که امروزه به ابزاری برای درآمدزایی تبدیل شده و سازمان نظام دامپزشکی یک تنه در غیاب انجمن‌های قدرتمند، این وظیفه را بعهده گرفته و از ماهیت اصلی وظایف خود بازمانده است.

امید است نگاه تعصب‌آلود به وجود روال فعلی با نگاه اصلاح‌گرایانه جایگزین شود و با شکل‌گیری و تقویت مثلث انجمن‌های صنفی قوی، انجمن‌های علمی توانمند و پژوهشکده‌های تخصصی (که نیمی از دانشکده‌های دامپزشکی فعلی توان تبدیل به پژوهشکده‌های تخصصی دارند) در جهت احقاق حقوق صنف دامپزشکی و معرفی هرچه بهتر خدمات این صنف به عموم جامعه گامی بزرگ برداشته شود.

مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد) که به زودی دو راه ارتباطی با مخاطبین محترم خواهد داشت از نقد این نوشته و نظایر آن استقبال نموده و برای دریافت هرگونه راهکار و پیشنهاد برای ترویج و شناساندن هرچه بهتر حرفه دامپزشکی به عموم جامعه و نیز به اشتراک گذاشتن هر اقدامی که در این راستا انجام شده یا می‌شود آمادگی خواهد داشت.
 
 
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
2
7
من با اقاي دكتر لطفي زاده از نگاه صنفي موافقم ولي بايد ديد چرا جامعه براي عده اي اينقدر منافع دارد كه حاضرند به خاطر حفظ ................ انرا با خودشان كوچك نمايند
دامپزشك بخش خصوصي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
2
6
با اين نظر دكتر لطفي زاده كاملاً موافقم زيرا در انتخابات اخير خود از نزديك شاهد بودم كه عده اي براي ورود به اين جامعه چه كارها كه نكردند ظاهراً پس از ........... به دنبال نام هستند تا شخصيت و وجه اجتماعي. روز آخر كنگره له شدن حرفه دامپزشكي رو در ................. انتخابات ديدم.
محمد صادق قادرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
2
4
مثل هميشه عالي بود دكتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
2
4
بسيار عالي بود
جمشید رزم یار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
2
4
آفرین بر شما دکتر لطفی زاده
افتخاری بود همکاری با شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
1
4
جامعه دامپزشكي بطور كلي تشكلي جهاني است كه در همه كشورها بخصوص كشورهاي پيشرفته نقش بسزايي در پيشرفت علم دامپزشكي داشته است ... اما موجبات انچه را باعث گرديده كه در كشور ما مورد توجه قرار نگيرد و مرتبا سير نزولي طي نمايد در تنگ نظريها ، گروه گراييها ، عدم استفاده از جوانان و روي اوردن به تعدادي كه هرگز نقش اساسي در علم دامپزشكي هم نداشته اند و بيشتر ميل به گزافه گويي و خود نمايي داشته اند جستجو كرد . چرا بايد سالها هيئت مديره ان در دست عده اي خاص باشد كه بضاعت علميشان در پايين ترين سطح قرار دارد ؟؟ و چرا انحصارا از گروه و دانشكده خاصي باشند ؟؟؟ البته اين موضوع در همه جه جلوه مي نمايد و شكل دوم ان جامعه اسلامي دامپزشكي است كه بضاعت علمي اين گروه بطور صد در صد در حد .................. است ..
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
1
7
اینکه انجمنی یا جامعه‌ای کارایی لازم را نداشته باشد پس آنوقت نفس وجودی آن را زیر سؤال ببریم عقلانی و منطقی نیست. در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ایالات متحده و کانادا سالیان سال است که جامعه‌ی فراگیر و سراسری دامپزشکان وجود دارد و به خوبی هم نقش ایفاء می‌کنند. در کنار جامعه‌ی فراگیر انجمن‌های تخصصی هم شکل گرفته که به صورت تخصصی عمل می‌کنند ولی نقش و فعالیت آنها هیچ منافاتی با جامعه‌ی فراگیر صنف دامپزشکان ندارد. اگر عده‌ای نمی‌توانند وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با جامعه‌ی دامپزشکان ایران را به درستی انجام دهند یا نماینده‌ی واقعی صنف دامپزشک نیستند، و اگر این تشکل را به موجودی بی‌تأثیر و منفعل تبدیل کرده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق جامعه‌ی دامپزشکی کشور از آن استقبال نمی‌کنند و بود و نبود آن برای آنها تفاوتی نمی‌کند نباید اصل موضوع را زیر سؤال برد و تشکیل جامعه‌ی دامپزشکان ایران را از اساس رد نمود. بنده خود در طی نزدیک به دو دهه هیچگاه به ذهنم خطور نکرده که عضور جامعه‌ی دامپزشکان شوم. وقتی هم از هم صنفی‌ها در این باره سؤال می‌کنم پاسخی مشابه این که "بعد چه اتفاقی بیفتد" می‌شنوم. یعنی معتقد به هیچ تأثیر وجودی جامعه‌ی دامپزشکان نیستند. اما نه فی نفسه بلکه در انجام وظایف و مسئولیت‌ها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
3
5
دکتر لطفی زاده مثبت بی نهایت لایک!
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
2
6
جناب دکتر با پیام شما کاملا موافق بوده و از نظر مسائل لجستیکی باید در خصوص مرکز مجازی دامپزشکی همفکری بیشتری داشته باشیم از روی دیگر برای جامعه فارغ التحصیل نیز میبایست با تشکیل موسسه های nonpartisan برای بهبود شرایط اقداماتی جدی انجام داد.
دکتر محمد اشتری
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
7
با سلام خدمت حکیم مهر تنها سایت خبری هستش که بنده قبولش دارم موافقم بادکتر باید منحل شه این ................. ابروی دامپزشکی رو برده بنده اکسفورد تحصیل میکنم از اساتید و دانشجوهای اینجا کسی نمیشناسه و قبولش نداره و از جامعه جهانی هم اخراجش سوال دارم چرا این نهاد انقد سرو کله میزنن و .................................. همیشه تو هیت مدیرش باشن جوابشو من دارم من سالهاس با مجلات تخصصی و نمایشگاها کار میکنم اقایون اطلاعات همکاران ................................................... واقعا تاسف داره خیلی از همکاران به خاطر تخفیف کنگره رفتن عضو شدن که با ....................... و پی بردن ........................ لغو عضویت دادن و میخوان بدن باتشکر به خاطر انتشارات خبرهای مهم امیدوارم همه نظرها شفاف پخش بشه
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
1
1
یک پیشنهاد:
انتخابات جامعه‌ی دامپزشکان به صورت سرارسری در تمامی استان‌ها بطور هماهنگ در یک قالب فنی و زمانی واحد برای انتخاب اعضای استانی انجام شود. سپس اعضای استانی یک نفر را از بین خود به عنوان عضو هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی دامپزشکان کشور معرفی نمایند. بدین ترتیب در هیأت مدیره‌ی جامعه از هر استان نماینده حضور خواهد داشت و جامعه به یک نهاد صنفی قدرتمند و پویا عمل خواهد نمود و به معنای واقعی کلمه نماینده‌ی صنف دامپزشکی سراسر کشور خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
5
0
آقای دکتر محمد اشتری
کدوم .......... به تو که معلوم نیست با کدوم ............... رفتی اکسفورد .................... اینو گفته که با عضویت میشه تخفیف گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
12
2
آقای دکتر لطفی زاده عزیز
مدیرمسئول محترم مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد)
می شود بفرمایید شما کجای دامپزشکی این مملکت هستید؟ دکتر برجسته فارمی هستید؟ در دانشگاه معتبری تدریس می فرمایید؟ در جایگاه تصمیم گیری دامپزشکی هستید؟ مطب، درمانگاه یا بیمارستانی بزرگ احداث کرده اید؟ در دوران دانشجویی فرد علمی بودید؟ ................................................................................
دکتر حسین محمد آل منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
3
7
با سلام و عرض ادب
با تشکر ازدوست عزیزم اقای دکتر لطفی زاده بابت این بیانیه ای نشر کردند که واقعیت محض هست و حرفی برای گفتن نمی گذارند.
بنده نیز در تایید صحبت های آقای دکتر محمد اشتری که آشنایی نزدیکی با ایشان دارم با حرف های ایشون موافق هستم و خدمت دوست ناشناس که نوشته رو خطاب به ایشون نوشتن و هیچ آشنایی از ایشون ندارندعرض کنم که دکتر اشتری یکی از افتخارات کشور ما و از دامپزشکان موفق ما هستند که دارای برد تخصص از دانشگاه تهران و همچین دانشجوی تخصص دامپزشکی در دانشگاه اکسفورد بوده و همچنین صاحب بزرگترین گاوداری و مدیر عامل چند شرکت واردات دارو در ایران و جزو حداقل 5 ان جی او دامپزشکی در کشور بریتانیا هستند.
با شناختی که از ایشون دارم بدون تجربه حرفی رو نمیزنند و تا نسبت به مطالب اطمینان پیدا نکرده باشند آن رامطرح نمی کنند .
موضوع رو بنده نیز پیگیری کردم و تمام صحبت های دکتر لطفی زاده و دکتر اشتری را تایید می کرد و نشونه های کوچک آن تخفیف شرکت در کنگره های جامعه و همچنین ثبت نام رایگان درجامعه دامپزشکان ایران در روز کنگره برای شرکت در رای گیری به نفع کاندیدهای خاص بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
4
وزن جامعه دامپزشكان در روز انتخابات معلوم شد
ناشناس
|
Finland
|
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
2
با سلام و درود بر شما، دکتر لطفی زاده عزیز، در این میان با جامعه اسلامی دامپزشکان چه باید کرد؟
فرشید رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
4
با سلام خدمت همکاران عزیز. با رجوع به اساسنامه جامعه دامپزشکان به این نتیجه قطعی میرسیم که باید به نفع نظام دامپزشکی منحل شود . هر صحبت جز این معنی پیدا نمیکند. حضور حدود 200 نفر برای رای گیری نمیتواند این ارگان را نماینده و سخنگوی حدود 20000 دامپزشک نماید. این 200 نفر میتوانند برلی خودشان یک تشکیلاتی درست کنند و برای خودشان برو و بیای درست کنند ولیکن جامعه طبق پیش بینی اساسنامه اش باید منحل گردد.
فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
7
1
اشکالات یاد شده ایراد هستند. ایراد هم قابل طرح و رفع است. انحلال هر تشکلی تابع ساختار اساسنامه است. نفی اینگونه یک تشکل با یک هویت تاریخی امکان ندارد. در ابتدای انقلاب عده ای گفتند برویم جامعه اسلامی دامپزشکی را راه اندازی کنیم بعدها مشخص شد که آنها دنبال منافع خود بود و در زمان هضم شدند و شما نامی از چنین تشکلی را نمی شنوید حتی در حد همایش.
این نگاه رادیکال به نهادهای صنفی ناموفق است.
اگرچه بنده عضو تشکل جامعه نیستم و ارتباطی هم با ان ندارم وجود ان ولو در حد همین همایش را موجب زیان نمی بینم که قانع به انحلالش شوم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
2
اینکه جامعه جهانی است دلیل تشکیل در ایران ندارد ما باید به نقشی که میتوان برای جامعه در صنف اطلاق کنیم بنگرین وگرنه میشود مثل نظام که متاسفانه همسوی سیاستهای دامپزشکی نیست- دکتر دلسوز
نظر شما
ادامه