کد خبر: ۲۹۶۷۴
خبرگزاری فارس: 92 اکیپ دامپزشکی در خوزستان به حال آماده‌باش درآمد
 

مدیركل دامپزشكی خوزستان با بیان اینكه ردی از ویروس 'تب كریمه كنگو' در استان مشاهده نشده است گفت: عمده مشكل خوزستان ورود دام های آلوده به این ویروس به صورت قاچاق به استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی كناركوهی» درباره شیوع بیماری تب كریمه كنگو (CCHF) اظهار كرد: نمی توانیم شیوع این بیماری را تایید كنیم و در این زمینه باید مركز بهداشت استان اظهار نظر كند البته ردی از ویروس این بیماری در دام های استان مشاهده نشده و عمده مشكل در دام هایی است كه به صورت قاچاق وارد خوزستان می شود.

وی افزود: این بیماری در دام ها به صورت یك تب زودگذر ظاهر می شود و نمی توان از روی ظاهر دام متوجه بیماری شد به این معنا كه این بیماری علائم بالینی ندارد و تنها اقدامی كه می توان انجام داد مقابله با انگل های خارجی و رعایت بهداشت دام است.

كناركوهی همچنین درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده این بیماری در شهرستان بهبهان اظهار كرد: بر اساس گزارشی كه از این شهرستان داریم حدود 10 روز پیش دو نفر از سلاخان دامی را خارج از كشتارگاه ذبح می كنند زیرا به دلیل وضعیت اضطراری امكان انتقال آن به كشتارگاه نبوده است.

وی افزود: بررسی توسط دانشگاه علوم پزشكی اهواز در حال انجام است و این مورد هنوز مشكوك و تایید نشده است.

كناركوهی اظهار كرد: در صورت قراردادن گوشت به مدت هشت ساعت در سردخانه، حتی در صورت آلوده بودن، آلودگی آن از بین می رود به همین دلیل است كه دامپزشكی بر قرار دادن تجهیزات 'پیش سردكن' در كشتارگاه ها تاكید دارد.

وی تصریح كرد: هم اكنون فقط كشتارگاه های سربندر، آغاجاری و ماهشهر مجهز به سیستم 'پیش سردكن' هستند و همه كشتارگاه های استان از جمله كشتارگاه اهواز فاقد این سیستم هستند بنابراین مصرف كنندگان حتما باید گوشت خریداری شده را قبل از مصرف حداقل هشت ساعت در سردخانه قرار دهند.

وی با بیان اینكه سمپاشی دامداری ها تنها راه مقابله با این بیماری است گفت: با اعتبارات محدودی كه از سال گذشته داریم سمپاشی را آغاز كرده ایم اما این كافی نیست و امكان سمپاشی همه دامداری ها وجود ندارد كه دامداران باید در این زمینه همكاری كنند.

تب خونریزی دهنده كریمه كنگو (CCHF ) یك بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است كه ازطریق گزش كنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. CCHF  در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر ایجاد می كند.
 
 
نظر شما
ادامه