کد خبر: ۲۹۷۱۷
 

در راستای توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و هلند، دومین نشست وزرای کشاورزی این دو کشور در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار ایران را یکی از صادرکنندگان بزرگ میگو برشمرد و ادامه داد: قبل از تحریم، میگوی ایرانی به اروپا صادر می‌شد و مرکز صادرات آن نیز کشور اسپانیا بود.

«محمود حجتی» تصریح کرد: تمامی زنجیره تولید میگو ازقبیل نهاده‌ها، غذا، تولید لارو و فراوری تحت استاندارد HACCP  قرار دارد که امیدواریم پس از برجام با کمک تولیدکنندگان ایرانی بتوانیم تولید را توسعه دهیم.

وی ایران را یکی از کشورهای عمده تولیدکننده و صادرکننده خاویار به اروپا عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، بر اثر صید بی‌رویه، ذخایر خاویاری دریای خزر به صفر نزدیک شد، اما پنج کشور حاشیه دریای خزر با همکاری "سایتس" که وابسته به سازمان جهانی محیط زیست است، برداشت را متوقف کردند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری سنگینی را در سواحل دریای خزر درباره پرورش ماهی خاویاری انجام داده‌ایم که سال به سال در حال پیشرفت است و طرحی که ۱۲ سال پیش آغاز شده، در سال جاری به تولید خاویار رسیده است؛ بنابراین آمادگی داریم با سرمایه‌گذاری شرکت‌های هلندی در زمینه فرآوری، برندسازی و صادرات آبزیان ازجمله میگو، ماهیان خاویاری و سایر آبزیان همکاری کنیم.

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند در این دیدار بخش کشاورزی در هلند را رقابتی برشمرد و گفت: کشور ما دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است و تولید محصولات بر اساس اصلاح مصرف آب، در هلند بسیار شناخته شده است.

 «هنگ کامپ» افزود: علاقه‌مند به همکاری دوجانبه در زمینه محصولات لبنی هستیم، زیرا تولید محصولات لبنی ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های شیلاتی برای هلند بسیار بااهمیت است، زیرا سرمایه‌گذاران زیادی در بخش آبزی‌پروری و کشتی‌های هلندی و دانمارکی داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند و همکاری مشترک برای فرآوری، برندسازی و صادرات را در کمیته مشترک مطرح خواهیم کرد.
 
 
نظر شما
ادامه