کد خبر: ۲۹۷۷۴
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: بیماری آنتروتوکسمی عامل اصلی تلفات دام‌ها در فصل بهار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «گلنار حمزه» اظهار داشت: عامل بیماری آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی باکتری به نام کلستریدیوم پرفرینجنس است که با آزادسازی سم سبب بروز بیماری می‌شود و در فصل بهار اصلی‌ترین عامل تلفات گوسفند و بز است.

رئیس شبکه دامپزشکی نرماشیر بیان داشت: وقوع این بیماری تابعی از تغییر جیره است، یعنی در هر فصلی که مشکلات تغذیه و تغییر جیره وجود داشته باشد این بیماری بروز می‌کند اما در بهار و چرای آزاد که دسترسی دام به علوفه تازه زیاد می‌شود، وقوع آن بیشتر است.

حمزه افزود: علائم این بیماری متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: در شکلی که شدت بیماری کم‌ است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبدگشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.

حمزه تصریح کرد: درمان بیماری آنتروتوکسمی به‌طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راهکار مناسب و آسان‌تر آن پیشگیری است.

این مسئول ادامه داد: زمان مناسب واکسیناسیون پیشگیری برای دام‌های مرتعی اسفند ماه تا اوایل بهار است که گوسفندها اغلب آبستن هستند و با تزریق واکسن در زمان 15 روز مانده به زایمان بزغاله‌های متولد شده نیز ایمن می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی نرماشیر خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این بیماری و تلفات ناشی از آن واکسیناسیون دام‌ها طبق ضوابط سازمان دامپزشکی در زمان مناسب و تغییر تدریجی در نوع و میزان جیره غذایی دام‌ها ضروری است.
 
 
نظر شما
ادامه