کد خبر: ۲۹۷۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، بیرجند، قزوین و مازندران

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
دام خراسان جنوبی با تهدیدات بهداشتی از افغانستان مواجه است


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کمبود نیروی فنی و متخصص در بخش دولتی و خصوصی، تهدیدات بهداشتی از طریق افغانستان و تداوم خشکسالی از عمده‌ترین مشکلات دامپزشکی استان است.

محمدرضایی با بیان اینکه دامپزشکی خراسان جنوبی جزو دستگاه‌های پیشرو در واگذاری وظایف غیر حاکمیتی است، اظهار داشت: در سال جاری و به منظور کاهش تصدی‌ها، واگذاری تعداد سه فعالیت شامل ضد عفونی خودروهای حمل و نقل دام و طیور زنده، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های غیر استراتژیک و سمپاشی اماکن دامی به بخش خصوصی مستند شده است.
وی در ارتباط با کاهش تصدی‌های دولت در سال جاری تصریح کرد: دامپزشکی در واگذاری وظایف غیر حاکمیتی به بخش خصوصی‌ جزو دستگاه‌های پیشرو بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به وظایف حاکمیتی دامپزشکی گفت: مبارزه با بیماری‌های واگیر دام و طیور و مقابله با بیماری‌های نوپدید و باز پدید و تامین بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی از اولویت‌های کاری دامپزشکی است.
رضایی از تشدید نظارت و بازرسی مراکز عرضه فرآورده‌های خامی دامی در تابستان خبر داد و افزود: این طرح با هدف جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کاهش مسمومیت‌های ناشی از عرضه فرآورده‌های غیربهداشتی در سطح شهرهای استان اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه این طرح در سال گذشته نیز اجرا شد، تصریح کرد: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش سرعت فساد فرآورده‌های خام دامی، اجرای این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در این طرح بالغ بر 847 واحد از مراکز تولید و توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان به دفعات مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند.

 

----------------------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی بیرجند هشدار داد:
افزایش کانون بیماری‌های تنفسی در واحدهای پرورش طیور بیرجند


سرپرست شبکه دامپزشکی بیرجند در زمینه افزایش کانون بیماری‌های تنفسی در واحدهای پرورش طیور شهرستان هشدار داد.

رضا مرتضوی با بیان اینکه در فصل تابستان به دلیل افزایش دما و کم شدن رطوبت طیور دچار استرس دمایی می‌شوند، افزود: افزایش دما و استرس دمایی سبب بروز بیماری‌های تنفسی همچون برونشیت و آنفلوآنزا در طیور می‌شود.
وی با اشاره به واکسیناسیون طیور بر اساس برنامه مدون در طول دوره پرورش اضافه کرد: واکسیناسیون طیور تنها یکی از راه‌های پیشگیری از بروز بیماری در واحدهای پرورش طیور است.
سرپرست شبکه دامپزشکی بیرجند تصریح کرد: رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی در مرغداری‌ها مانند رعایت فواصل جوجه‌ریزی و جلوگیری از رفت و آمدهای اضافی به واحدها در پیشگیری از بروز بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد.
مرتضوی با اشاره به انتشار سریع بیماری‌های طیور از طریق باد و پرندگان وحشی از یک واحد مرغداری به واحدهای دیگر تصریح کرد: عدم توجه به مسائل بهداشتی تهدیدی جدی برای صنعت پرورش طیور استان است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند از کشف و ضبط 80 کیلوگرم ماهی منجمد غیر بهداشتی در بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی خبر داد.
مرتضوی افزود: با توجه به اهمیت حفظ سلامت شهروندان، نظارت و کنترل بر مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی از ابتدای سال جاری آغاز شده است و کارشناسان این شبکه در دو شیف کاری صبح و عصر از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید به عمل می‌آورند.
وی از همه شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه عرضه غیر بهداشتی فرآورده‌های خام دامی با شماره تلفن‌های 2214361 و 2214362 تماس گیرند.

--------------------------------------------

 

تائید صلاحیت اداره کل دامپزشکی استان قزوین جهت دریافت گواهینامه ISO9001-2008

 

با انجام ممیزی توسط شرکت توف نورد ایران ، اداره کل دامپزشکی استان قزوین موفق به دریافت گواهینامه ISO9001-2008 گردید.

 در این ممیزی، مدارک و سوابق اجرایی سیستم مدیریت کیفیت در ستاد اداره کل و شبکه دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا  پس از تایید ارزیابان ، انطباق آن با الزامات استاندارد موردتأئید قرار گرفت.

دکتر بهمن نقیبی نماینده مدیریت در امور کیفیت با اعلام خبر فوق افزود: اداره کل دامپزشکی استان قزوین از سال 1385 دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ISO9001-2000 بود و طی دو دوره ممیزی مراقبتی نیز، موفق به کسب تأئیدیه لازم گردید.

 در این مرحله ممیزی صدور مجدد گواهینامه بر پایه ISO9001-2008 صورت پذیرفته و بنظر می رسد اداره کل دامپزشکی استان قزوین نخستین دستگاه دامپزشکی در سطح کشور و جزء معدود دستگاههای اجرایی استان قزوین می باشد که حائز شرایط دریافت استاندارد ISO9001-2008 گردیده است.

وی همچنین تصریح کرد:ارتقاء کیفیت در انجام وظایف ومسؤولیتها، بویژه در ارتباط با خدمات ارائه شده به ارباب رجوع از جمله دستاوردهای مهم استقرار سیستم مدیریت کیفیت در دستگاههای اجرایی می باشد.

 

------------------------------------------------

 

بازدید رییس سازمان دامپزشکی کشور از مرکز بررسی بیماریهای طیور مازندران

 
رییس سازمان دامپزشکی کشور در سفری یک روزه به مازندران از مرکز تشخیص و بررسی بیماریهای طیور این استان بازدید کرد.
دکتر سید محسن دستور در این سفر با شرکت در جلسه‌ای که با حضور معاونین و مدیر کل دامپزشکی استان برگزار شد، کمبود نیروی فنی و اداری و ناوگان خودروئی را از مشکلات مجموعه دامپزشکی استان‌های سراسر کشور عنوان کرد و گفت: وجود یک دامپزشکی قوی و فنی، ضمن ارتقاء سطح بهداشت دامی و انسانی، در شکوفائی اقتصادی کشور نیز نقش بسزایی دارد.

وی تجهیز لوازم آزمایشگاهی، مواد مصرفی و تخصیص اعتبارات لازم را امری ضروری بیان کرد و خواستار مساعدت و همکاری بیش از پیش مسئولین ارشد استان به منظور افزایش فعالیت‌های این مرکز شد.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه با مهم توصیف نمودن نقش دامپزشکی در کنترل بیماری های دامی افزود: امروزه امنیت غذائی در دنیا بسیار مورد توجه است و بخش اعظمی از این رسالت خطیر بر عهده دامپزشکی می باشد.

مهندس طاهائی استاندار مازندران نیز در نشستی که با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، گفت: دامپزشکی تعامل مطلوبی را با مجموعه مسئولین استان بوجود آورده است.

وی با اشاره به برخی از طرح های شاخص دامپزشکی استان تصریح کرد: طرح سامان دهی کشتارگاهها و میادین دام، جمع آوری مرغ زنده، کنترل بیماریهای دامی از جمله فعالیت هائی بود که در مجموعه مدیریتی استان با استقبال مواجه شد و همراهی مناسبی نیز جهت عملیاتی نمودن این طرح ها با دامپزشکی به عمل آمد.

مهندس طاهائی از مکاتبات انجام شده استانداری با نهاد ریاست جمهوری در خصوص حمل دام زنده از کشورهای حاشیه دریای خزر به مازندران خبر داد و خواستار پیگیری مجدانه سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص شد.

 

 

نظر شما
ادامه