کد خبر: ۲۹۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

یکی از کارشناسان صنعت شیر و لبنیات درباره سرانه پایین مصرف این محصولات در کشور نسبت به کوتاهی قد جوان‌ها در آینده نزدیک هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، «دکتر ثریا نواب‌پور» که بیش از ۵۰ سال در صنعت شیر فعالیت دارد، با اعلام این خبر گفت: متأسفانه به‌دلیل سرانه پایین مصرف شیر و فرآورده‌های آن، باید منتظر کوتاهی قد در جوانان آینده باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون نیز عوارض کم‌مصرفی شیر در کشور خودنمایی می‌کند، افزود: خوردن مستمر و کافی لبنیات در جوامع بین‌المللی توصیه می‌شود و این در حالی است که در ایران چنین مسئله‌ای هنوز به‌عنوان یک اصل فرهنگی نهادینه نشده است.

نواب‌پور خاطرنشان کرد: در عین حال، مصرف نوشابه در کشور به قدری افزایش یافته که نگرانی کارشناسان تغذیه را برانگیخته است، زیرا این نوشیدنی مضر، نه‌تنها در افزایش قند خون مؤثر است، بلکه اسید فسفریک موجود در آن، باعث دفع کلسیم از بدن شده و تأثیری منفی بر ذخیره آن دارد.

به گفته این کارشناس، مصرف محصولات لبنی علاوه بر اینکه در جلوگیری از کوتاهی قد مردم تأثیر می‌گذارد، در افزایش هوش، سلامت لثه و دندان، دیرپیری، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش فشار خون، کلسترول، دیابت و حتی سکته‌های قلبی نقشی بسیار تعیین‌کننده دارد.

نواب‌پور با بیان اینکه در حال حاضر کودکان با چند دندان پوسیده وارد مدرسه می‌شوند، ادامه داد: وقتی تبلیغات موادی مانند چیپس و پفک به وفور در رسانه‌ها پخش شده و در معرض دید همگان باشد، اما درباره شیر و لبنیات این همت وجود ندارد، مطمئناً به مرور زمان سلامت جامعه را تنزل داده و آینده آن را به خطر خواهد انداخت، این در حالی است که تبلیغ شیر و لبنیات در کشوری مانند کانادا از سال ۲۰۰۰ به‌صورت اجباری و رایگان است تا مصرف این ماده غذایی را به حد ممکن افزایش دهند.

وی در پایان تصریح کرد: تبلیغ مصرف شیر و توصیف مزایای آن، به غیر از رسانه‌ها باید از مراحل پیش‌دبستانی برای کودکان آغاز شود تا این قشر با درکی عمیق از خواص محصولات متنوع لبنی، سلامت آینده خود را تضمین کنند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
البته این رو هم بفرمایند که شیر تولیدی اکثر دامداری ها مشکل هم دارند، به شخصه از شیر شرکتی که به هیچ عنوان خریداری نمیکنم و در اکثر بازدید ها از دامداری ها مشکلات بهداشتی و تغذیه ای دام ها باعث شد که در انتخاب شیر سالم هم دقت بیشتری داشته باشم.

*دانشجو دامپزشکی
نظر شما
ادامه