کد خبر: ۲۹۸۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

شترمرغ به‌عنوان گوشت جایگزین قرن آینده که می‌تواند دارای ارزش غذایی بالاتر نسبت به گوشت گوسفند و گاو و همچنین پوست و پر باشد، یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است که باید در رایزنی با هیأت‌های تجاری مورد تأکید قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، استاد دانشگاه و محقق حوزه کشاورزی با اعلام این خبر گفت: توسعه حوزه کشاورزی در گرو تمرکز بر تولیدات با صرف اقتصادی و با هزینه‌های کمتر است و بخش کشاورزی اکنون یکی از بهترین محمل‌های افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و مشترک به‌شمار می‌رود که ورود هیأت‌های تجاری در ماه‌های اخیر به‌ویژه وزرای کشاورزی کشورها، مؤید همین مسئله است.

 «پیمان شیرازی‌پور» افزود: توجه به منابع تغذیه‌ای به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمان‌های جهانی به‌شمار می‌رود و تلاش می‌کند تا منابع تغذیه را با کمترین هزینه‌های ممکن را جایگزین کنند؛ چنانکه گوشت شترمرغ به‌عنوان یکی از منابع تغذیه‌ای تأمین پروتئین در قرن آینده به‌طور قطع جایگزین گوشت گاو و گوسفند خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یک کیلوگرم گوشت شترمرغ که اکنون به قیمت ۴۰ هزار تومان به‌صورت نرمه و بدون زواید به فروش می‌رسد، در حالی که هر کیلوگرم گوسفند به قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان با استخوان و زواید و دارای ارزش غذایی کمتر به فروش می‌رسد.

شیرازی‌پور ادامه داد: گوشت گوسفند که می‌تواند حاوی انگل و جنون گاوی باشد و بعد از پخت ۳۰ درصد از حجم خود را از دست می‌دهد، در حالی که گوشت شترمرغ پس از پخته شدن نیز وزن اولیه خود را از دست نداده و حجم خود را حفظ می‌کند؛ لذا به‌نظر می‌رسد از آنجا که یک کیلوگرم گوشت گوسفند تا زمانی که در سبد غذایی قرار می‌گیرد، نیازمند ۷۰ کیلوگرم ماده خشک است، گوشت گاو نیازمند ۴۶ کیلوگرم، اما گوشت شترمرغ به تنها ۱۴ کیلوگرم ماده خشک نیاز دارد، گوشت اقتصادی قرن آینده لقب بگیرد.

وی تصریح کرد: از یک شترمرغ سالم طی سال می‌توان با داشتن مدیریتی صحیح بیش از ۲۰ جوجه سالم گرفت، این در حالی است که گاو و گوسفند به سختی می‌توانند دچار یک نوزاد تا پایان یک سال شوند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: از سوی دیگر جوجه شترمرغ تنها جوجه‌ای است که هنگام تولد وزن آن حدود یک کیلوگرم است و در آستانه یک سالگی به ۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

شیرازی‌پور تأکید کرد: جوجه‌های شترمرغ را اکنون در سنین سه تا چهار ماهگی برای پرورش می‌فروشند، اما آنها را تا یک سالگی و کمی بیشتر به‌منظور صادرات محصولاتی چون گوشت و پوست نگهداری می‌کنند. در این سن، این پرنده ۱,۶۸ تا ۲.۲۰ مترمربع پوست قابل استفاده دارد که از نظر کیفیت و دوام، سه برابر پوست گاو است و البته پرهای شترمرغ نیز در صنعت و وسایل لوکس استفاده زیادی دارد.

وی اظهار داشت: شترمرغ یکی از پرندگان بزرگ جهان شناخته شده است که در یک چراگاه به وسعت نیم هکتاری قابل نگهداری است و هر تریو (دو ماده و یک نر را تریو می‌نامند) می‌تواند ۱۲۰ تا ۲۰۰ تخم در سال تولید کند که با یک مدیریت تا ۸۰ درصد آن قابلیت جوجه‌آوری دارد.

شیرازی‌پور همچنین گفت: بازار گوشت شترمرغ در جهان رو به گسترش است و انتظار می‌رود تا به‌زودی جانشین مصرف سایر گوشت‌ها در جهان شود؛ اکنون آفریقای جنوبی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت شترمرغ و رژیم اشغالگر قدس و همچنین آلمان و فرانسه نیز از پرورش‌دهندگان شترمرغ در دنیا به‌شمار می‌روند.

وی در پایان افزود: پرورش شترمرغ در کشورهای توسعه‌یافته نظیر آلمان، سوئد، ایتالیا، چین و کانادا آغاز شده، اما اقتصاد پر از کشش این پرنده، می‌تواند به‌عنوان یکی از محمل‌های تزریق سرمایه در ایران قلمداد شود.

گفتنی است، آلمان، زیمبابوه و فرانسه پرورش شترمرغ در ایران را به‌عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار دادند.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Paraguay
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
0
یه عده ای برای خودشان دکان باز کرده اند و حرفهای بدون مبنای علمی میزنند
مثال: در خبر امده «شیرازی‌پور ادامه داد: گوشت گوسفند که می‌تواند حاوی انگل و جنون گاوی باشد و بعد از پخت ۳۰ درصد از حجم خود را از دست می‌دهد، در حالی که گوشت شترمرغ پس از پخته شدن نیز وزن اولیه خود را از دست نداده و حجم خود را حفظ می‌کند»
سئوال:
1 - جنون گاوی در گوسفند!!!
2 - گوشت شترمرغ وزن اولیه را پس از پخت 30 درصد با گوسفند فرق دارد!!!!
دیگه چیزی نمیگم
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
0
اخه این حرفارو از کجا در میارن واسه بازاریابی چه حرفایی که ساخته نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
حرفاش کاملا درسته چون من هم باور نداشتم ولی گوشتش خیلی عالی و بدون یک گرم چربی و استخونه و مخصوص کبابی و چرخ کردنه .البته برای خورشتی هم خوبه فقط کمی باید با پیاز و یکریزه سیر بیشتر تفتش بدید.
نظر شما
ادامه