کد خبر: ۲۹۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  عضو هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پرورش میگوی آبادان از شیوع دوباره بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی آبادان خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر برای چندمین بار شیوع بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی چوئبده آبادان موجب تلفات سنگین در استخرهای پرورش میگو شده است.

محمدرضا وزوایی با اعلام این خبر افزود: بیماری لکه سفید موجب تلف شدن بچه میگوهای موجود و در حال رشد شده و خسارت و زیان سنگینی را برای مزرعه‌داران به جا گذاشت به طوری که بسیاری از مزارع به طور کامل معدوم شده و بقیه مزارع و استخرها نیز در انتظار نابودی قرار دارند.

وزوایی تصریح کرد: طبق معمول شیلات خوزستان غافلگیر شده و فقط با هماهنگی مسوولان بهداشت، استخرهای آلوده را معدوم می‌کند و این در حالی است که بیماری لکه سفید حدود 10سال است در منطقه شایع بوده و به تناوب بسته به شدت بیماری موجب تلفات و خسارات مالی سنگین به مزرعه‌داران میگو در آبادان شده و ورشکستگی اکثر آنها را در پی داشته است.

وی افزود: متاسفانه مسوولان شیلات خوزستان و اداره بهداشت هیچ‌گونه تلاش و اقدام موثری در طی سالیان گذشته در جهت پیشگیری و مبارزه با این بیماری و تحقیقات در مورد نحوه مقاوم‌سازی گونه‌های میگوی پرورشی در مقابل این بیماری انجام نداده‌اند.

عضو هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پرورش میگوی آبادان‌ اظهار کرد: قابل توجه اینکه سایت پرورش میگوی چوئبده آبادان با 114 مزرعه و دو هزار و 300 هکتار سطح زیرکشت مفید دارای ظرفیت تولید هفت هزار تن میگوی پرورشی در سال و اشتغال‌زایی پنج هزار نفر و کسب 40 میلیون دلار ارز صادراتی است که متاسفانه به علت عدم برنامه‌ریزی اصولی و سهل‌انگاری شیلات خوزستان از این مجتمع در طی سالیان گذشته و در حال حاضر حداکثر بین 10 تا 15 درصد ظرفیت مجتمع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که این مقدار نیز معمولا با تلفات سنگین هر ساله مواجه است و گزارش و اعتراضات مکرر و پیوسته مزرعه‌داران و پروش‌دهندگان میگو برای اصلاح و ارتقاء مدیریت شیلات خوزستان و برنامه‌ریزی اساسی و منظم در جهت هدایت، حمایت و نظارت بر عملیات پرورش سایت عظیم پرورش‌ میگوی خوزستان (آبادان) بی‌نتیجه بوده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با بررسی سریع و ویژه‌ مسوولان در جهت نجات پرورش‌دهندگان میگو به عنوان رزمندگان سنگر تولید اقدام عاجل به عمل آید.

طی سال‌های 81،83،87 بروز بیماری لکه سفید در آبادان و سایر استان‌های پرورش دهنده میگو خسارات بسیاری را در این صنعت به بار آورد.

 

خبر مرتبط :

 

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۲
0
0
فقط برای مبگو nrp داریم ان هم از ما بگیرند راحت می شویم می ریم پی کارمون
بسوی فردا
|
-
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
این ................ یکی از معضلات میگوی پرورشی است و عامل اصلی بروز و شیوع بیماری است.
نظر شما
ادامه