کد خبر: ۲۹۸۴۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
 99 درصد لبنیات‌فروشان سنتی از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند
 

حرف و حدیث‌ها در ارتباط با لبنیات سنتی و آلوده بودن آنها به انواع میکروب‌ها تمامی ندارد و هر روز زوایای بیشتری از کارگاه‌های زیرزمینی این فروشگاه‌های بدون مجوز از نهادهای بهداشتی، رو می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، یکی از کارشناسان بهداشت محیط منطقه زنجان گفت: برخی از لبنیاتی‌های سنتی، به دلیل نبود نظارت بر کار آنها، از موادی استفاده می‌کنند که خوراکی نبوده و چه بسا برای سلامتی انسان بسیار مضر نیز باشد.

«لیلا قربانی» با اشاره به اینکه در کارگاه‌های زیرزمینی سنتی‌ها معمولا بی‌کیفیت‌ترین شیرخام برای فراوری به کار می‌رود، مدعی شد: برخی از افراد سودجو، چربی شیرخام را تا جایی که می‌توانند استخراج کرده و بعد از آن با مخلوط کردن نشاسته و چربی گیاهی، لعاب خاصی به آن می‌دهند. ضمن اینکه از دستمال کاغذی برای بستن خامه روی ماست بهره می‌برند و مواد شوینده نیز جهت تکمیل فرایند مورد نظر، به آن می‌افزایند.

قربانی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم‌های آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو در بیشتر بخش‌ها قدیمی است و نمی‌تواند تقلب یا تخلف را به راحتی شناسایی کند. علاوه بر آن، نظارت‌ها بر لبنیات سنتی، بسیار محدود بوده و تقریبا بیشتر فروشگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.

به گفته وی، اما طعم محصولات سنتی نسبت به صنعتی‌ها بهتر بوده و به همین دلیل به مذاق مصرف‌کننده خوش می‌آید. بنابراین ناخودآگاه به سمت آن کشیده می‌شوند. این در حالی است که انتشار خبرها و شایعه‌های منفی در برهه‌های مختلف زمانی درباره کارخانه‌های لبنی، مزید بر علت شده و مردم را بیش از پیش نسبت به لبنیات صنعتی، مشکوک می‌کند.

این کارشناس معتقد است، البته کارخانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی دقیقی از نوع و محتویات محصولات خود ندارند و در برخی موارد کوتاهی می‌کنند. به عنوان مثال، چرا باید محصولی که تاریخ تولید آن مربوط به آینده است، در فروشگاه‌ها به فروش برسد؟ یا چرا لبنیات تاریخ مصرف گذشته، باید به کارخانه‌ها عودت داده شود؟ اینها مواردی است که مردم را نسبت به لبنیات صنعتی، بدبین و شکاک می‌کند.

قربانی گفت: حتی در برخی موارد پیش آمده که توزیع شیر در مدارس، منجر به مسمومیت کودکان شده است. در حالی که با توجه به تاریخ درج شده روی پاکت آن، هنوز انقضایش فرا نرسیده بود.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
1
فقط یک دلیل برای من بیارید که برم محصولات لبنی در ایران استفاده کنم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
1
شیری که تحویل مراکز جمع آوری میشود از لحظه تحویل آن از دامدار تا رسیدن به کارخانه شیر مراحل هدیدهای را طی میکن و افزودنیهای بسیار خطرناکتر از نشاسته و دستمال کاغذی به منظور حفظPH و توتال کانت محصول تحویلی به کارخانه به برای عبور از غربال آزمایشگاهی توسط حاملین و مراکز جمع آوری اضافه میشود که از ذکر نام انها لرزه بر اندام انسان می افتد . چندین بار به مسئولین گزارش گردید و بهترین پیشنهاد به نظر بنده که واقعا عمرم را در مبارزه با این تخلفات گذرانده ام در جلوگیری از تقلبات شیر این است که کارخانه بدون هر گونه آزمایشی شیر را در ورودی کارخانه تحویل بگیرد چون در واقع الان قیمت شیر در واقع از آب معدنی هم پایین تر است . کارخانه پساز تحویل گرفتن شیر در صورت دلسوزی به ملت مظلوم ایران لطف کرده و آزمایشات خودرا انجام دهد و شیر غیر استاندارد را معدوم کند غیر از این هیچ راهی برای جلوگیری از تقلبات شیر متصور نیست .
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
0
4
شرم اور حمله جیره خواران لبنیات صنعتی هستن مثل نگارنده این ............:
بنده لبنیات سنتی دارم شیر دماش زیر 33 درجه باشه تحویل گرفته نمیشه یعنی ph شیر بالاست
و اسیدی نیست و گاودار نمیتونه دغل کنه چون سرد باشه داغش کنه کاملا مشخصه
جرات ریسک وایتکس و پالم و دیگر چربی هاسی صنعتی رو ندارن چون ابزار ازمایشگاهی و دزد شیمی خوانده ندارن درصد و اندازه دزدی ها رو نشون بده دستگاه برش دستمال بصورت دقیق برای روی ماست رو ندارن فارغ از اینها میدونن بارار رو از دست میدن مثل لبنیات صنعتی و مثل شما دست به حمله علیه دیگران میزنن. راستی همیشه پیروز خواهد شد
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
2
من هم شنیده بودم دستمال کاغذی روی ماست بازاری میندازن
یه بار از لبنیاتی ماست گرفتم سر ماست رو برداشتم و توی بشقاب گذاشتم و آب داغ روش ریختم چربی ها جدا شد بافتی مثل دستمال کاغذی باقی موند
برای اطمینان خودم شیر تازه گرفتم وماست درست کردم بعداً سر ماست رو جدا کردم ورودی آون آب داغ ریختم دقیق به همون شکل بالا چربی جدا شد و بافتی مثل دستمال کاغذی باقی موند

شما هم میتونید آزمایش کنید
نظر شما
ادامه