کد خبر: ۲۹۸۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
81111223-5606945
 

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان از تلف شدن هزار و ۲۰۰ راسی دام در این استان بر اثر بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری مهر، «دکتر ابراهیم توکلی» ظهر سه شنبه در حاشیه پدافند غیرعامل بر علیه این بیماری گفت: قاچاق دام، سنتی بودن دامداریها و کمبود دارو از عوامل شیوع بیماری تب برفکی در استان لرستان است.

وی با بیان اینکه در این راستا اداره کل دامپزشکی استان برای مبارزه با این بیماری با تمامی امکانات بسیج شده است گفت: افزود: بر اساس آمار رسمی تاکنون ۱۵ هزار رأس دام در سطح کشور توسط تب برفکی تلف شده اند.

مدیر کل دامپزشکی لرستان علائم این بیماری را تب بالا در دام و تاول زدن دهان، زبان و لثه ها برشمرد و گفت: عامل بیماری ویروسی است که حیوانات زوج سم به خصوص گاو و گوسفندان را هدف قرار می دهد و گرچه به انسان سرایت نمی کند اما خسارت مالی آن برای دامداران سنگین بوده چرا که دام کاهش وزن پیدا کرده و اگر شیروار باشد شیرش قطع و در دامهای کوچک به علت اینکه قلب درگیر می شود تلفات و مرگ و میر بالا می رود.

توکلی ورود دام قاچاق به کشور، سنتی بودن دامداریها، فراهم نبودن امکانات قرنطینه‌ای و کمبود دارو را از عوامل مهم شیوع گسترده این بیماری دانست و گفت: علاوه بر اینکه از طریق تماس مستقیم انتقال پیدا می کند، گاهی بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این ویروس بیماری زا از طریق هوا منتشر می شود.

وی ادامه داد: برای مقابله با این بیماری در سال ۹۴ همه دامهای سنگین و نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس از دامهای سبک استان بر علیه این بیماری واکسینه شده اند.

مدیر کل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت دامی سبک استان ۵/۴ میلیون رأس دام است و توسط این اداره کل فقط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام مایه کوبی شده بودند، کانونهای بیماری فعال شدند و علت تلفات، ناشی از این دو موضوع و کمبود واکسن در استان بوده است.

توکلی افزود: از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به ۷۰۰ هزار رأس دام سبک برضد بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شده اند و در صورت تعامل بیشتر دامداران با مأمورین این اداره کل در طول روز بین ۵ تا ۶ هزار رأس دام واکسینه خواهند شد.

وی در پایان با اعلام اینکه در نظر است یک میلیون رأس دام سبک و همه دامهای سنگین استان را بر علیه این بیماری واکسینه کنیم اظهار داشت: کمبود دارو و همراهی نکردن دامداران از جمله موانعی است که روند کنترل بیماری تب برفکی در سطح کشور و استان را با کندی مواجه کرده است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
آمار غیر رسمی در خصوص میزان تلفات بیماری تب برفکی در 5 ماه گذشته چه می گوید؟
ناشنا س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
باسلام - تاکی باید آمار وارقام .......... غیر واقعی به خورد مردم بدهیم کجا تلفات 1200 راس دام براثر تب برفکی داشته ایم اگر با حساب سر انگشتی مثلا" ما 10 شهرستان داریم اگر میانگین هر شهر 100 روستا داشته باشد بغیر از عشایر میشود 1000 روستا اگر هرروستا 5 راس دام تلف شده باشد می شود 5000 یا آن وقت که جلوی دوربین بگیم یکی از علتها عدم همکاری دامداران بوده درصورتی که دامدار در به درسراغ واکسن می گردد .و واکسن را در بازار آزاد شیشه ای 450 هزار تومان می خرد .
نظر شما
ادامه