کد خبر: ۲۹۸۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دام کشور به خصوص شیر در کشور، گفت: صنعت دامپروری کشور بیمار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مرتضی رضایی» روز چهارشنبه در پنجمین همایش ملی هلشتاین ایران که در موسسه علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: صنعت شیر کشور گرفتاری هائی دارد که دستاوردهای علمی پژوهشی که در کنگره های مختلف ارائه می شود می تواند راهکار مناسبی برای رفع معضلات در این حوزه شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون صنعت دام کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند به طوریکه تولید کننده از تولید احساس ضرر می کند، از کارخانجات لبنی هم تعداد معدودی باقی مانده و مصرف کننده هم احساس گرانی می کند و خرید نمی کند.

وی با اشاره به این مشکلات گفت: این علائم نشان دهنده یک بیماری در صنعت دامپروری کشور است که دست اندرکاران باید به فکر اصلاح امور باشند.

رضائی افزود: بحث اقتصادی اجتماعی باید به عنوان یک موضوع مرتبط در صنایع شیر لحاظ شود به طوریکه در پنج ماهه اخیر در بحث سرانه ای، نمودارها با شیب تندتری در حال کاهش است که نشان دهنده این امر است که صنعت شیر کشور ما نمی تواند تافته جدابافته از دنیا باشد و اگر به فکر چاره نباشیم این صنعت متلاشی می شود.

وی با تاکید بر اینکه بایستی از سالیان گذشته به فکر چاره ی این درد بودیم، بیان داشت: سرانه مصرف شیر در کشور ما تقریبا نصف میانگین جهانی است در حالیکه در بعضی از کشورها تا چهار برابر ایران شیر مصرف می کنند.

رئیس موسسه علوم دامی کشور اضافه کرد: در بهترین و خوشبینانه ترین نگاه، سرانه تولید شیر به لحاظ آحاد جمعیت کشورمان تا 110 کیلوگرم است که بایستی این عدد افزایش یابد.

وی گفت: متاسفانه افزایش تولید شیر نسبت به سرانه مصرف اتفاق افتاده که نشان دهنده بیماری در این صنعت است.

رضائی تاکید کرد: در شرایطی که کشورمان سرانه مصرف پائینی دارد باید شرایط جامع نگرتری داشته باشیم ولی منابع مالی کشور این اجازه را نمی دهد و باید قیمت های تمام شده کاهش یابد.

وی افزود: به منظور رفع این معضل در موسسه علوم دامی یک کارگروه در سه سطح تولید در فارم ها (شیرخام)، کارخانجات و مصرف کننده ایجاد شده تا با تحلیل های اقتصادی، چالش های جهانی را تا 15سال آینده بررسی و راهکار برای آن بیاندیشیم.

رئیس موسسه علوم دامی کشور گفت: تمام منابع می گویند اقلیم در حال تغییر است و متاسفانه این تغییر اقلیم در ایران ملموس تر است.

وی ادامه داد: دمای کشور ما تا حد زیادی بالا رفته و وضعیت منابع آب زیرزمینی بسیار وخیم است و گاو شیری صنعتی باید بتواند منابع علوفه ای ارزان در اختیار داشته باشد.

رضائی تصریح کرد: این در حالی است که قیمت ملکه علوفه ها (یونجه) 2 تا 2.5 برابر غلات و کنستانتره است و برای رفع این معضل بایستی موسسات تحقیقاتی و اصلاح و بذر حرف برای گفتن داشته باشند و دانشگاه ها نیز در این زمینه فعالیت کنند.

وی گفت: در حالیکه در اکثر کشورها چه کشورهای پیشروتر از ایران و چه عقب تر، قیمت علوفه ی پائینی دارند.
وی با اشاره به اینکه یارانه، کشتار اجباری، ترغیب به تولید راه حل نیست، افزود: رفع این مشکل برنامه استراتژی بر پایه منابع بومی می خواهد.

در این همایش دو روزه که با حضور محققان و اعضای هیات علمی موسسات و دانشگاه ها برگزار شد، پنل های مختلف علمی در خصوص تولید شیر و صنعت دامپروری برگزار شد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
هوای راستگو ها رو باید داشت.
نظر شما
ادامه