کد خبر: ۲۹۸۹۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
خبرگزاری فارس: افتتاح آزمایشگاه سلولی مولکولی دامپزشکی کردستان
 

آزمایشگاه سلولی مولکولی بیماری‌های دامی با به‌کارگیری تکنیک PCR برای نخستین بار و با حضور معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در اداره کل دامپزشکی استان کردستان افتتاح شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مسعود هاشم‌زاده» ظهر امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه سلولی مولکولی که در محل دامپزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان به دلیل مرزی بودن و امکان ورود بیماری‌های مختلف باید از نظر آزمایشگاهی تقویت شود.
وی افزود: کشور عراق به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش دامپزشکی و هزینه‌کرد در زمینه بیماری‌های دام و طیور، بسیاری از بیماری‌های ویروسی آن به وسیله باد و عوامل مکانیکی از مرزها به داخل کشور ما نفوذ می‌کند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی افزود: با ایجاد حصارهای بیولوژیکی و اعمال سخت‌گیری‌های لازم در بحث کنترل عبور و مرور در مرزها، توانایی کنترل عوامل بیماری‌زا راحت‌تر می‌شود.

هاشم‌زاده با بیان اینکه افتتاح این آزمایشگاه بسیاری از بیماری‌های مولکولی را رصد و پایش می‌کند، افزود: قدرت، دقت و سرعت بالا از ویژگی‌های آزمایش‌های سلولی مولکولی است و ظرف چند ساعت قادر است با دقت بالا و بدون خطا، بیماری را برای تشخیص و اقدامات کنترلی شناسایی کند.

وی افزود: کردستان از لحاظ دام سبک و سنگین جزء استان‌های توسعه یافته بوده و پاسخگوی نیازهای خود و دیگر استان‌های کشور است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان در بحث صادرات به کشورهای همسایه، باید خود را به استانداردهای مدنظر این کشورها نزدیک کنیم تا بتوانیم در بازارهای آنها به صورت ثابت حضور داشته باشیم.

وی در پایان گفت: وجود این آزمایشگاه تضمین کننده سلامت محصولات است و ما می‌توانیم با استانداردهای بالاتری محصولات خود را برای عرضه در این کشورها ارائه دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در مراسم افتتاح این آزمایشگاه اظهار کرد: مزایای این طرح، افزایش توانمندی در نظارت‌‌های فنی و بهداشتی برای ارتقای امنیت غذایی و تأمین سلامت جامعه است.

«دکتر کامران زیباکردار» افزود: از سال 92 استارت این آزمایشگاه زده شد و تاکنون حدود 300 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی صرف تجهیز و ساخت این آزمایشگاه شده است.

وی گفت: افزایش بهره‌وری در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه دامپزشکی استان یکی از اهداف تجهیز این آزمایشگاه است.

زیباکردار افزود: با شروع به کار این آزمایشگاه تشخیص به موقع و قطعی بیماری‌های دامی شامل آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان، بیماری‌های ویروسی آبزیان از جمله VHS ، IPN ، IHN  و PPR در دام به راحتی امکان‌پذیر است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان خاطرنشان کرد: سعی داریم در آینده نزدیک تجهیزات آزمایشگاهی PCR را به متد روز ارتقا دهیم و بخشی از نیازهای روز استان را رفع کنیم.

زیباکردار تصریح کرد: تشخیص تعداد کمی از باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در محصولات خام و گوشتی برای صادرات به کشورهای همسایه و اعتمادسازی این کشورها به محصولات ما از دیگر مزایای این طرح است.

وی به سختگیری‌هایی که در مرز باشماق برای ورود محصولات دامی و طیور وجود دارد اشاره کرد و افزود: استاندارهای کشور عراق و بازرسی‌های مرز باشماق، بین‌المللی و مطابق استانداردهای اروپاست و وجود این آزمایشگاه بسیاری از مشکلات استان را حل خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان به کاهش هزینه‌های ناشی از ارسال نمونه به سایر استان‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم وجود آزمایشگاهی با این تجهیزات در کردستان مجبور بودیم نمونه‌های خود را به سایر مراکز ارسال کنیم که هم وقت‌گیر بود و هم هزینه‌های زیادی برای استان داشت.

وی در پایان به رتبه پنجم استان در کاهش تلفات مرغداری‌ها اشاره و تصریح کرد: بیش از 66 درصد مرغدار‌های استان به سیستم‌های تهویه و گرمایشی مجهز هستند و به دلیل دقت و مراقبت زیاد، کم‌ترین مقدار تلفات را در کشور داریم.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
احمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
0
ای کاش اقای دکتر زیباکردار در مورد دلایل معدوم سازی مرکز تکثیر و پرورش ماهی هم توضیح می دادند
کس نزانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
2
متاسفانه تب برفکی باعث تلفات گسترده دام در استان کردستان شده است.سیاست اجرایی غلط مسولان دامپزشکی ................... باعث گسترش این بیماری از کردستان به سایر استان های عقبه شده است.به نظر می آید تلفات دامها در کردستان به بیش از 20 هزار راس رسیده است.
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
0
معدوم سازی تمامی مراکز تکثیر و پرورش ماهی در استان کردستان با استناد به کدامین آزمایشات اتفاق می افتد؟
چرا پرورش ماهی به اولویت اصلی دامپزشکی کردستات تبدیل شده است.
حکیم مهر لطفا منتشر بفرمایید.مانند کامنت قبلی ویرایش نکنید.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
اقای احمد زاده دلیل معدوم سازی برخی ازمراکز تکثیر و پرورش ماهی در استان کردستان وقوع بیماری VHS بوده واقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در راستای اجرای دستور العمل مبارزه با این بیماری بوده است که باعث شده استان کردستان یکی از استانهای موفق کشور در مبارزه با این بیماری معرفی شود ،اداره کل دامپزشکی استان امادگی خود را جهت ارائه مدارک ومسندات موجود به جنابعالی و سایر افرادی که در این خصوص ابهامی دارند اعلام می نماید ضمنا تمام کارهای انجام شده دراین رابطه زیر نظر وبا تایید مسئولین محترم سازمان دامپزشکی کشورصورت گرفته است در پایان خاطر نشان می سازد که تمام دستورالعملهای موجود جهت اطلاع جنابعالی روی سایت سازمان دامپزشکی کشور به ادرس اینترنی WWW.ivo.ir درج شده اند .
پاسخ به روابط عمومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
2
چرا قبول ندارید که شما در کردستان در امور دامپزشکی کاملا سلیقه ای عمل می کنید؟از مقابله با بیماری vhs تا به کارگیری افراد.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
0
استان کردستان همزمان با بسیاری از استانهای کشور از اواخر آذر ماه سال 94 به سبب شیوع 2 سویه جدید غیر بومی عامل بیماری تب برفکی با اپیدمی این بیماری مواجه شد که علیرغم محدودیت های پرسنلی و اعتباری و امکانات مورد نیاز ، با زحمات شبانه روزی همکاران محترم دامپزشکی استان در دو بخش دولتی و غیر دولتی و همکاری دامداران محترم استان بیش از 1/1 میلیون راس انواع دام حساس ( بیش از 2 برابر تعهدات سالیانه استان ) در مناطق پر خطر واکسینه گردید و متاسفانه تا کنون در بیش از 140 واحد اپیدمیولوژیک استان بیش از 2000 راس انواع دام بیمار شناسایی شده است که قطعا با توجه به غیر بومی بودن سویه های جدید در گردش عامل بیماری ، در صورت عدم انجام مداخلات بهداشتی ، آموزشی و قرنطینه ای صورت گرفته توسط همکاران ارجمند دامپزشکی و همکاری دامداران محترم و حمایت های کشوری و استانی صورت گرفته ، گسترش بیماری و خسارات وارده می توانست بسیار بیشتر از وضعیت فعلی باشد . امید است که با عنایت پروردگار متعال در آینده نزدیک شاهد کنترل کامل بیماری در سطح استان و کشور باشیم .
پاسخ به روابط عمومی 2
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
1
بسیاری از کارشناسان شما در شهرستان ها آمار تلفات را اعلام نکرده اند.فکر میکنم در اعلام موارد بیماری یک صفر را راه انداخته اید.بیش از 20 هزار راس دام در کردستان تلف شده است.چرا واقعیت ها را با مردم در میان نمی گذارید.هر جا که در روستاهای کردستان واکسیناسیون انجام دادید بلافاصله تلفات چندین برابر شده است.با مردم رو راست باشید.آمار تلفات را واقعی اعلام بفرمایید. ......................................
پاسخ به روابط عمومی 3
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
آیا .........................................................؟ فرمودید بیماری را مهار کردیم.شما تماما بی خیال مهار بیماری شده اید ....................................................... از آمار واکسیناسیون فرموده اید.همین واکسیناسیون که سنگش را به سینه می زنید تلفات را چند برابر کرده است.سونامی تب برفکی کردستان
نظر شما
ادامه