کد خبر: ۲۹۹۰۱
 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «خسرو شهبازی» در جلسه ستاد مخاطرات بخش کشاورزی که با موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و با حضور مدیرکل دامپزشکی، مدیران استانداری و فرمانداران شهرستان‌های مرزی برگزار شد، با اشاره به اینکه بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار خطرناک است، افزود: پایش‌ها برای پیشگیری از وجود بیماری در استان به صورت جدی توسط اداره کل دامپزشکی و دستگاه‌های مرتبط در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ایران دارای مرزی گسترده با کشور عراق است و در حال حاضر پنج استان کشور عراق با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر شده است، تصریح کرد: هیچ محصول کشاورزی از مرزهای استان کرمانشاه وارد نمی‌شود و در صورتی که با محموله کشاورزی بدون مجوز در مرزها مواجه شویم به سرعت محموله توقیف و معدوم سازی انجام می‌شود.

شهبازی یکی از مشکلات را در پیشگیری از آنفلوآنزای طیور برخورد با عرضه مرغ زنده اعلام کرد و گفت: در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و خانواده‌ها نیز باید توجیه و اطلاع رسانی شوند.

شهبازی افزود: به صورت شبانه روزی از کشتارگاه‌ها بازدید شده و در هر کشتارگاه یک روحانی و دکتر دامپزشک حضور داشته و بر ذبح طیور نظارت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری پرداخت و تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسبی که داشته‌ایم محصولات مناسبی با عملکرد خوب شاهد خواهیم بود.

شهبازی با اشاره به اینکه در حال حاضر اقدامات اساسی برای کنترل آفات و بیماری‌ها در استان در حال انجام است، اضافه کرد: مبارزه با سن مضر غلات به صورت جدی انجام شده و تاکنون حدود 140 هزار هکتار مبارزه شیمیایی انجام شده است.

شهبازی شرایط آب و هوایی را نیز مطلوب گسترش زنگ زرد دانست و گفت: در مبارزه لکه‌ای با زنگ زرد نیز کانون‌های آلوده را از بین بردیم، بطوریکه حدود سه هزار هکتار مبارزه شده و ادامه دارد.

وی افزود: تمام تلاش ما در پایش‌ها و بررسی مزارع برای کنترل زنگ زرد به صورت جدی پیگیری شده تا از اپیدمی شدن آن در استان جلوگیری کنیم.

شهبازی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در طول سال با مخاطرات عدیده ای از جمله خشکسالی و تهدیدات زیست محیطی روبرو است، خاطرنشان کرد: کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند تا در صورت وارد شدن خسارت به تولیدات آنها توسط صندوق بیمه کشاورزی و بانک کشاورزی، قسمتی از خسارت کشاورزان جبران شود.

 «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز با اشاره به اهمیت کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سلامت جامعه گفت: خوشبختانه بر اساس پایش‌ها و بررسی‌های ما هیچگونه طیور تلفاتی بر اثر آلودگی به این بیماری نداشته‌ایم.

پرور با بیان اینکه گزارش‌هایی از استان‌های همجوار از آنفلوآنزای طیور اعلام شده افزود: اقدامات پیشگیرانه برای کار تشخیص و اقدام سریع را برنامه‌ریزی کردیم تا در صورت مشاهده تلفات به سرعت معدوم سازی انجام گیرد.

پرور خاطرنشان کرد: تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شش کانون و پنج استان عراق بسیار بالاست و تاکنون بیش از 600 هزار طیور معدوم سازی شده و ضروت دارد که آمادگی لازم را کلیه دستگاه‌های مرتبط استان و با هماهنگی دامپزشکی استان داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروسی بوده و دارای سه تیپ است، گفت: تیپ  A آن بین انسان و طیور مشترک بوده و بسیار خطرناک می‌باشد.

پرور تصریح کرد: راه انتقال بیماری ویروسی آنفلوآنزای طیور از طریق تماس مستقیم و به صورت واگیر سریع است و از لحاظ بالینی دارای علائمی از جمله خونریزی ساق پای طیور و خونریزی در ناحیه گردن می‌باشد.

پرور از جمله اقدامات سال گذشته برای پایش و بررسی پیشگیری از بیماری فوق الذکر را شامل بیش از یازده هزار بازدید از طیور سطح استان، نمونه بر داری از بیش از شش هزار طیور و انجام 25 هزار آزمایش برشمرد.

وی دیگر اقدامات را آموزش در زمینه آلودگی طیور به ویروس به روستائیان، مشاوره ترویجی، برگزاری 65 کلاس برای مرغداران صنعتی استان در روستاها و... انجام گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به ورود فرآورده‌های دامی به استان پرداخت و گفت: هیچ فرآورده دامی و طیوری از مرز با عراق وارد استان نمی‌شود و نظارت ما در این خصوص بسیار با جدیت انجام می‌گیرد.

پرور اطلاع رسانی به موقع را در خصوص تلفات طیور استان را بسیار حائز اهمیت دانست و از مردم درخواست کرد هرگونه تلفات طیور در روستاها، مرغداری ها و یا حیات وحش را سریعا به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند .
 
 
نظر شما
ادامه