کد خبر: ۲۹۹۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با خبرنگاران و سرپرستان استانی خبرگزاری های سراسری کشور با محوریت بیماری تب برفکی در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی، «دکتر امیرحسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در این نشست خبری ضمن اعلام اینکه در حال حاضر واکسن مورد نیاز برای کنترل بیماری دامی تب برفکی در استان تامین شده است، افزود: هم اکنون اکیپ های دامپزشکی در سراسر استان عملیات واکسیناسیون بر ضد این بیماری را انجام می دهند و برای موفقیت در برنامه کنترلی نیازمند همکاری دامداران با اکیپ های دامپزشکی هستم که ان شاء الله در هفته های آینده بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و واگیردار در دامهای زوج سم بوده که از چند دهه قبل دردامهای استان و کشور هرازگاهی بروز و ظهور پیدا می کند، گفت: با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری دارای ماهیت ژنیتکی پیچیده ایی می باشد و دارای تحت سویه های متعدد می باشد، لذا در هر واگیری بیماری با سویه و تحت تیپ تازه ای از بیماری مواجه می گردیم.

دکتر بهداد افزود: در این راستا هر ساله 3 فاز واکسیناسیون در ردامهای سنگین و یک فاز در دامهای سبک استان برعلیه این بیماری انجام می پذیرد، اما در سال 94 با توجه به ارتقاء کیفیت خط تولید موسسه سازنده واکسن و تعطیلی خط تولید، وقفه ای در عرضه واکسن به استانها ایجاد گردید و از طرف دیگر با بروز سویه جدیدی که دارای حدت و شدت بیشتری بود، منجر به تلفات در بره ها و گوساله های تازه متولد و جوان شد و هم زمانی آن با تاخیر در عرضه واکسن به استانها باعث شیوع بیماری در اکثر استانهای کشور و به تبع آن در دامهای استان گردید.

وی عمده عامل شیوع بیماری در استان را ناشی از تردد و نقل و انتقال بی ضابطه دام از نقاط مرزی و استان های مرزی به داخل کشور دانست و از مسئولین امر ساماندهی میادین دام خواست تا به وضعیت نابسامان مراکز عرضه دام زنده در اکثر شهرستانها رسیدگی شود.

دکتر بهداد در ادامه افزود: در سال 94 علیرغم اینکه در 6 ماهه اول سال با کاهش بسیار خوب کانونهای تب برفکی در استان مواجه بودیم ولی در 6 ماهه دوم، به ویژه در ماههای پایانی سال با شیوع سویه جدید O-2016  نزدیک 131 کانون در سامانه پایش و مراقبت از بیماریهای دامی استان ثبت شد که نزدیک به 450 راس تلفات گوسفند و بز و 76 راس تلفات گاو و گوساله اتفاق افتاده بود.از ابتدای سال 95 تا به امروز (26/2/95) نیز تعداد 192 کانون در سامانه ثبت گردیده که تلفات 1039 راس گوسفند و بز و 163 راس گاو و گوساله گزارش شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه از ابتدای شیوع بیماری در استان با بسیج کلیه امکانات دامپزشکی استان و شهرستانها و تشکیل کمیته بیماری تب برفکی در استان و شهرستانها در راستای کنترل و پیشگیری ازاین بیماری اقدام شده است افزود: کنترل حمل و نقل دام در جاده های استان با همکاری موثر نیروی انتظامی – کنترل و در بعضی مواقع تعطیلی موقت میادین دام استان، همکاری تنگاتنگ با مسئولین اجرایی شهرستانها بویژه فرمانداران شهرستان ها در راستای دفن لاشه های تلف شده بصورت بهداشتی در روستاها و واکسیناسیون دامهای صنعتی، سنتی، روستایی و عشایری بصورت دو شیفت کامل صبح و عصر با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی از جمله فعالیتهایی بوده است که دامپزشکی استان تا به امروز انجام داده است.

وی همچنین به محدودیت واکسن در سال 94 اشاره کرد و افزود: علیرغم محدودیت واکسن بالغ بر 296000 راس گاو و گوساله و 750000 راس گوسفند و بز برعلیه این بیماری واکسینه شدند که این عملیات از ابتدای سالجاری با شدت بیشتری ادامه داشته و از ابتدای سال 95 قریب به 93241 راس گاو و گوساله و 1074694 راس گوسفند و بز تاکنون واکسینه گردید اند.

دکتر بهداد در ادامه گفت: عملیات واکسیناسیون تا پایان این فاز که انتهای خردادماه می باشد ادامه خواهد یافت و تا به امروز با اقدامات انجام گرفته خوشبختانه بیماری به نسبت بسیار زیادی تحت کنترل درآمده و با ادامه روند فعلی نیزانشالله بیماری مهار خواهد شد.

دکتر بهداد از بهادار بودن واکسن تب برفکی گاوی بعلت وارداتی بودن آن خبرداد و افزود: پرداخت این بهای مختصر موجب حفظ سرمایه دامی دامداران و روستائیان می شود، لذا از این عزیزان درخواست می شود حتما نسبت به تهیه و واکسیناسیون دامهای خود اقدام نمایند.

وی تصریح کرد، واکسن گوسفند و بز رایگان بوده و عملیات واکسیناسیون آنها رایگان انجام می گیرد.

دکتر بهداد در ادامه به اهمیت و جایگاه رسانه ها در انعکاس صحیح، صریح و شفاف اخبار به مردم اشاره کرد و افزود: عدم شناخت این بیماری در بین مردم باعث شده که شایعات و برداشت های نادرستی درخصوص تلفات و خسارات، همچنین مصرف کنندگان گوشت و شیر دام های مبتلا به بیماری تب برفکی، شبهاتی ایجاد شده که می توان از طریق رسانه ها برای آگاه سازی شهروندان و با دادن اطلاعات صحیح به آحاد جامعه سبب آرامش خاطر برای مردم شد.

وی در خاتمه از استاندار محترم استان، معاونین و ستاد مدیریت بحران استان کلیه دستگاههای مسئول استان که در جریان شیوع بیماری تب برفکی اداره کل دامپزشکی استان را حمایت همه جانبه نموده تشکر و قدردانی نمود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
از این نشست ها زیاد دیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
نشست لازم نداریم باندازه کافی نشسته ایم باید بلند شد و کار انجام داد بقول دوستمون از این نشستها زیاد دیده ایم .
نظر شما
ادامه