کد خبر: ۲۹۹۵۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
روایت رئیس سازمان دامپزشکی از عوامل شیوع تب برفکی در کشور:
سازمان دامپزشكي از 6 ماه قبل پيش‌بيني بحران انجام داده بود و مراتب نگراني خود را به هيئت دولت نيز ارسال كرده بود، اما بنابر آنچه مي نويسيم كمبود «بودجه» بخوانيد «كم لطفي»، دولت دستور مي‌دهد تا سازمان بحث ورود واكسن را از طريق شركت‌هاي خصوصي دنبال كند ...
 
 

حکیم مهر - بر اساس اطلاعات دريافت شده از سازمان دامپزشكي كشور در جريان شيوع بيماري تب برفكي در كشور تاكنون بالغ بر 28 هزار رأس گوسفند و بز و 3200 رأس گاو  تلف شدند. در اين بين سئوال قابل طرح آن است كه علل اصلي اين خسارت سنگين، آن هم به يكي از مظلوم ترين اقشار جامعه چيست؟ 

به گزارش حکیم مهر به نقل از «تابناك»، در ماه هاي اخير شيوع گسترده و خيره كننده بيماري تب برفكي ميان نشخوارکنندگان كوچك و بزرگ موج عظيمي از نگراني را در كشور به ويژه بين دامداران ايجاد كرد. بنابر اطلاعات به دست آمده اين بيماري تنها در سه ماهه دوم سال 94 و دو ماه گذشته از سال 95، بالغ بر 56 ميليارد تومان به صنعت دام كشور خسارت وارد كرده است و همچنين در برخي موارد تنها سرمايه روستائيان كشور را به نابودي كشيده است.

سئوال مهمي كه در اين بين ايجاد مي شود، آن است كه علت اصلي وقوع اين رويداد چيست؟ و چرا در سال هاي گذشته بيماري تب برفكي با اين گستردگي شيوع پيدا نمي كرد؟ و دامداران و صنعت دام كشور متحمل اين حجم از خسارت نمي شد؟

 «تابناك» در براي يافتن پاسخ اين ابهامات به ساختمان مركزي سازمان دامپزشكي كشور مراجعه كرد و ابعاد مختلف اين مشكل را با «دكتر مهدي خلج» رئيس سازمان و ساير كارشناسان مورد بررسي قرار داد .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در اين گفت و گو عوامل متعددي را در ايجاد اين مشكل موثر دانست. در ادامه به اختصار به مهم ترين آنها اشاره مي شود:

 1. ماهيت خطرناك و پيچيده ويروس تب برفكي به گونه اي كه اين ويروس سرعت انتشار و مقاومت بالايي دارد  و راه هاي متعدد انتقال آن كار درمان را سخت تر مي كند.

 2. امنيت ملي آسيب ديده در كشورهاي همسايه غربي به گونه اي است كه در حال حاضر آنها به دليل مشكلات موجود  نظارت ويژه اي بر وضعيت دام هاي خود ندارند و بهداشت پايين دام در ميان همسايگان غربي نهايتاً منجر به ورود ويروس جديد و خطرناك تب برفكي به ايران شد.

 3. فرهنگ نامناسب دامداري در كشور كه از جمله آن مي توان به اين موضوع اشاره كرد كه دام هاي ما در 46 درصد مساحت كشور جابه جا مي شوند و اين خود در انتقال بيماري و گسترش آن موثر است.

 4. مسئله توان تشخيص و دانش آزمايشگاهي و همچنين كميت و كيفيت واكسن بيماري   

با توجه به آنكه از ميان چهار عامل اصلي مطرح شده در بالا، سه عامل پايدار و خارجي هستند، «تابناك»  با اين استدلال كه آن عوامل را در برهه هاي زماني ديگر نيز كه بيماري وجود نداشت مي توان ديد، در ادامه ابعاد مختلف عامل چهارم را مورد بررسي قرار مي دهد.

در اين رابطه «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشكي كشور گفت: سازمان دامپزشكي وظايف زيادي دارد كه يكي از آن بهداشت دام است. اهميت اين موضوع از آن جهت است كه ارزش سرمايه دامي كشور به همراه توليدات آنها بالغ بر 145 هزار ميليارد تومان است.

دولت پول نداشت كه بيايد و جلوي رويدادهاي مخاطره آميز را بگيرد

دکتر خلج در صحبت هاي خود اشاره كرد: در طول تاريخ با مشكل و محدوديت در رابطه با توليد واكسن روبه رو بوده ايم و هميشه به جاي آنكه واكسن ابزار در اختيار ما باشد، برنامه هاي ما ابزاري در اختيار واكسن بوده است. در اين ميان در دوران گذشته چون وضع مالي كشور خوب بود به اندازه كافي واكسن وارد مي شد و چون رايگان توزيع مي شد، دامداران از آن استقبال مي كردند .

وی افزود: در سال 1393 سازمان منابع مالي كافي نداشت، لذا از بخش خصوصي خواست تا واكسن وارد كند. ولي دامداران به دليل پولي بودن از واكسن ها استقبال نكردند و در نتيجه شركت خصوصي وارد كننده واكسن 3 ميليارد تومان ضرر كرد .

رئیس سازمان دامپزشكي كشور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: كمبودي كه بود (كمبود مالي) معنايش اين نبود كه ما نخواستيم، بلكه ما نتوانستيم. اگر منابع مالي كافي  داشتيم حتماً واكسن وارد مي كرديم، ولي چون منابع مالي نداشتيم اين وظيفه را به شركت خصوصي محول كرديم. از آنجا كه آن شركت خصوصي 3 ميليارد ضرر كرد، اين موضوع باعث شد كه در مرحله بعد هم در تهيه دارو به ما كمك نكند .

دکتر مهدي خلج اضافه كرد: ما در يك برهه اي از سال گذشته تحت تأثير مشكلات دچار وقفه توليد دارو شديم. ما 6 ماه قبل از وقوع بيماري آن را پيش بيني كرديم و دقيقاً همه چيز را بيان كرديم. در اين رابطه نامه اي را از طريق وزير جهاد كشاورزي به دولت فرستاديم، ولي بايد بپذيريم كه تنگناهايي وجود دارد؛ دولت پول نداشت كه بيايد و جلوي رويدادهاي مخاطره آميز را بگيرد. اين فرار از مسئوليت نيست و بيان واقعيت ها است. دولت موقعي پول به ما داد كه خيلي تأخير داشت، با اين حال بلافاصله ما با آن پول كه حدوداً 6 ميليارد تومان بود، 2 ميليون دز واكسن وارد كرديم و اين واكسن خيلي ما را كمك كرد .

سه مشكل اساسي سازمان در تهيه واكسن تب برفكي چه بود؟

رئیس سازمان دامپزشكي كشور در رابطه با ديگر مشكلات موجود در رابطه با تهيه واكسن گفت: يكي ديگر از مشكلات ما در وارد كردن واكسن اين بود كه شركت هاي معتبر خارجي داروهاي خودشان را پيش فروش مي كنند. دومين مشكل ما اين بود كه ويروس شايع شده جديد بود و واكسن موجود اثر بخش نبود. سومين مشكل نيز اين بود كه شركت هايي كه قرار بود به ما كمك كنند، به دليل تجربه ضرر در گذشته تمايل زيادي به همكاري نداشتند. در حال حاضر 8.5 ميليون دز  واكسن ديگر درحال ورود به كشور است.

چگونه ورود واكسن پولي و عدم استقبال دامداران 86 ميليارد خسارت به بار آورد؟

بار ديگر با تأكيد بر اين موضوع كه سه عامل اول موثر بر گسترش بيماري تب برفكي در كشور به دليل پايداري و خارجي بودن، محور خبر حاضر نيست، از صحبت هاي رئیس سازمان دامپزشكي كشور اينگونه برداشت شد كه در سال هاي پيش از سال 93 به دليل توزيع رايگان واكسن تب برفكي، اين دارو توسط دامداران مورد استفاده قرار مي گرفت و در نتيجه مشكلي پيش نمي آمد. اما در سال 94 اگرچه سازمان دامپزشكي بنابر گفته هاي رئيس اين سازمان از 6 ماه قبل پيش بيني بحران انجام داده بود و مراتب نگراني خود را به هيئت دولت نيز ارسال كرده بود، اما بنابر آنچه مي نويسيم كمبود «بودجه» بخوانيد «كم لطفي»، دولت دستور مي دهد تا سازمان بحث ورود واكسن را از طريق شركت هاي خصوصي دنبال كند و در فاز اول كمك قابل توجهي جز صدور مجوز واردات واكسن انجام نمي دهد.

نتيجه اينكه ورود واكسن پولي به كشور توسط يك شركت خصوصي كه قرار شد نامش نزد «تابناك» محرمانه باقي بماند و عدم استقبال دامداران از واكسن پولي، از يك سو به شركت مذكور 3 ميليارد خسارت وارد مي كند و از سوي ديگر دامداران پهنه گسترده اي از جغرافياي كشور را تسليم بيماري تب برفكي مي كند.

در ادامه و از بد حادثه بارندگي هاي و سرماي شديد آب و هوايي نيز شرايط مناسبي را براي ماندگاري و رشد بيشتر نوع جديد بيماري تب برفكي فراهم مي كند و همه آنچه آمد در نهايت خسارتي بالغ بر 56 ميليارد تومان را به دامداران كشور تحميل مي كند.

اما اين همه خسارت نيست. مسئولين وقتي مي بينند كه بيماري تب برفكي به شدت در حال گسترش است و از سوي ديگر دامداران حاضر به پرداخت پول براي واكسن نيستند، ناچار مي شوند اين بار با كميت وكيفيت بالاتر خودشان بحث واردات دارو را  دنبال كنند تا به صورت رايگان در اختيار دامداران قرار دهند. بر  اساس اطلاعات دريافتي از سازمان دامپزشكي كشور، در يك نوبت واردات 2 ميليون دز واكسن به ارزش 6 ميليارد تومان و در نوبت ديگر 8.5 ميليون دز واكسن طبيتاً به ارزش (25.5ميليارد تومان) در دستور كار قرار مي گيرد.

به ديگر سخن، پرهيز از تقبل هزينه ورود و توليد واكسن بنابر روال گذشته از سوي دولت در حالي كه كارشناسان و مسئولين سازمان هشدارهاي جدي خود را داده بودند و ورود شركت خصوصي با هدف سود آوري به اين مشكل، نتيجه اش آن شد كه در ادامه از سويي دولت مجبور شد قريب به 30 ميليارد تومان براي ورود داروي با كيفيت و كميت بالا هزينه كند و از سوي ديگر مرگ بيش از  28 هزار رأس گوسفند و بز  و  3200 رأس گاو و همچنين كاهش راندمان باروري و توليد شير ساير دام هاي مبتلا بالغ بر 56 ميليارد تومان به دامداران كشور خسارت وارد كند.

سئوالي كه در پايان مطرح باقي مي ماند آن است كه آيا نمي شد با تقبل  ضرر 3 ميلياردي شركت مذكور و يا ورود سريع به اين ماجرا از اين خسارت 96 ميلياردي كه در برخي موارد تنها سرمايه دام داران  را از آنها گرفت جلوگيري كرد؟

گفتني است «تابناك» گزارش هاي دردناكي از نحوه برخورد سازمان هايي نظير حفاظت محيط زيست و دامپزشكي با دامداراني كه دام هايشان در جريان اين بيماري تلف شد، در اختيار دارد كه در صورت لزوم به آنها اشاره خواهد شد .
 
 
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
2
آیا واقعا مشکل همین است؟ بنظر میرسد دکتر خلج واقعیت قضیه را درک نکرده .....................................!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
واقعیت قضیه اینه که شرکت های واردکننده هم می دانستند که واکسن هایشان فاقد سویه جدید ویروس تب برفکی است و برای این که بد نام نشوند و واکسن هایشان بی اثر جلوه نکند، از ورد واکسن هایشان و مصرف آن ها جلوگیری کرده اند، وگرنه از این بازار آشفته به نحو احسنت می توانستند بهره مالی ببرند و مطمئن باشید در عرض 72 ساعت کشور را از واکسن تب برفکی اشباع می کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
فداي سرتان!٨٠ ميليارد شد ضرر!؟؟؟ ..............................................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
2
با سلام خدمت دوستان، در انتشار اخیر تب برفکی نقش سویه جدید تب برفکی بسیار پررنگ می باشد، به همین خاطر نظریه استفاده از واکسن های آن شرکت که واردکننده بوده است نیز هیچ کمکی به کاهش میزان این ضرر نمی کرد، وقتی کار از کار گذشته وبیماری شیوع پیدا کرده بود به نظر موثرترین عمل بحث جلوگیری از جابجایی دام ها بوده، چه ورود دام قاچاق از مرزهای غربی کشور و چه انتقال و جابجایی دام در داخل کشور. بنا براین پاسخ به عزیزان تابناکی این است که پس از انتشار بیماری تب برفکی با سویه جدید
(سویه o) با 3 میلیارد هم کاری انجام نمی شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
1
1
دکتر خلج جنبه های شیوع بیماری را به خوبی تشریح کرد البته نباید فراموش کرد در سال 89 نیز همه گیری این بیماری اقتصادی بیش از امسال تلفات و خسارت به بار آورد. اگر برای دولت مبارزه با این بیماری و جلوگیری از خسارات احتمالی در سنوات آینده مهم است باید بودجه و امکانات کافی به سازمان دامپزشکی تخصیص یابد. بدون حمایت مالی دولت از هیچ مدیری کاری برنمیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
پس خدا رو شاکر باشیم.چون از 89 کمتر خسارت کردیم.
عجب طرز فکر جالبی
........................ پس اگر سال بعد شیوع تب برفکی داشتیم و هشتاد و پنج میلیارد ونهصد میلیون و نهصد ونود و نه تومان خسارت دیدیم، از شما شاکر باشیم که چشم ما رو به حقایق وا کردید
:::::::::::--------I)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
2
جاي تاسف دارد كه صرفاً در مواقعي كه اينگونه مشكلات بوجود مي آيد صحبت از سازمان دامپزشكي مي شود ولي در زمان تخصيص بودجه سخني از سازمان دامپزشكي درميان نيست اين يك شعار جهاني است لطفاً توجه فرمايند مديران كشوري پيشگيري بهتر از درمان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
وقتی که در ابتدای بحران ما هی داد میزدیم سونامی تب برفکی در راه است ...................... همگی همصدا بودند و میگفتند کنترل کردیم تیت کنترل است و حتی یکی از مدیران کل در مصاحبه ای گفت ریشه کن کردیم چرا بحثی از این دست نبود وحالا که تشت افتاده دارید یواش یواش از لای درز واقعیتها را میگویید اگر از همان اول با دولت وملت همصدا بودید و .............. نمیگفتید بودجه هم داده میشد و هنوز هم واقعیت را نمیگویید چون تلفات خیلی بیشتر از این ارقام است وهنوز هم بشدت ادامه دارد وحتی واکسنهای وارداتی هم دیگر کارساز نخواهد بود . ...................... سازمان وضع روز بروز وخیمتر خواهد شد ......................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
اگر مدیران دامپزشکی در رسانه ها صحبت از کنترل بیماری کردن دلیل یر این نیست که به مسئولین بالا دست واقعیت را نگفته اند.مطمئنا" برای دریافت بودجه وضع موجود را خیلی حاد تر نشان داده اند.در شهرستان ما اکثر مسئولین بالا دست دام هم داشتن اما فقط به فکر شخص خودشون بودن و دنبال واکسن تب برفکی برای گله خود بودن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
1
............................. همین شرکتا ده برابر این پولها رو در آورده و در میارن ................................ یک کم هم واسه اون دامداران بد بخت دل بسوزند که به خاک سیاه نشوندینشون
دکتر کنعانی
|
United States of America
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
6
لطفا اشتباهات سازمان را هم بفرمائید.
اگر آن طوری که میفرمائید، سازمان پیش بینی بحران را کرده بود، پس چطوریست که از اول شروع بیماری تب برفکی تا الآن در تمام مصاحبه ها صحبت از تحت کنترل بودن بیماری میکرد؟ چرا رئیس سازمان اعلام کرد که بعلت تلاش های زیاد سازمان فقط 16 استان درگیر و بقیه پاک هستند ولی بعدا تمامی استان ها بغیر از دو استان درگیر شدند؟ این چطور تحت کنترل بودنی است؟ مگر نگفتید ما نگذاشتیم که بیماری بحد انفجار برسد حالا که تمام کشور درگیر شده آیا بحد انفجار نرسیده؟ لطفا یک دور مصاحبه های خود و همکارانتان را مرور کنید و ببینید ادعای الان مبنی بر کم لطفی دولت آیا منطقی است؟ شما پیش بینی بحران نکردید بلکه مثل همیشه داد بی پولی زدید. اگر براستی پیش بینی بحران کرده بودید گرفتن اعتبار 3 میلیاردی بسیار راحت تر نبود؟
شما و همفکران شما بر اثر یک تحلیل غلط باعث تعطیلی خطوط تولید در موسسه رازی شدید، زیرا فکر میکردید درب واردات باز خواهد شد و با تکیه بر دلارهای نفتی خواهید توانست هر آنچه را دوست دارید وارد کنید، اگر پیش بینی های شما و وزارت جهاد درست از آب در نیامده و در انتخاب استراتژی اشتباه کرده اید، به اشتباه خود اعتراف کنید. چه کسی واکسن موسسه را به آب هندوانه تشبیه کرد، در حالی که در سال های گذشته سازمان از واکسن داخل استفاده میکرده و بیماری را کنترل میکرده، این که چطور می شود با آب هندوانه بیماری تب برفکی را کنترل کرد را شما باید پاسخگو باشید یا مدیران قبلی؟
شما اعلام کردید که : در دوران گذشته چون وضع مالي كشور خوب بود به اندازه كافي واكسن وارد مي شد!!! لطفا یک بار دیگر جمله خود را بخوانید. آیا واقعا در سال های گذشته مثلا سال 90، 91 و 92 اوضاع اقتصادی خوب بوده است و مشکل مالی نبوده است؟ آیا اصلا در آن سال ها واکسن وارد می شده است؟
بینید در طی سال های 90 تا 92 واکسن تب برفکی وارد نشده و با تکیه بر واکسن داخلی کنترل بیماری انجام میشده و البته کشور بدون ایراد هم نبوده ولی دچار این وضعیت و سردرگمی هم نشده است و این را جنابعالی بعنوان کارشناس مبارزه از خیلی ها بهتر میدانید ولی چطور اینگونه عمل و قضاوت میکنید جای سوال است!!! و متاسفانه هنوز هم بحران ادامه دارد و آمار های ارائه شده فقط بخش کوچکی از ضایعات اقتصادی این بحران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
لطفا بررسی شود که هر دز واکسن به چه قیمتی خریداری شد؟؟؟
چه مقدار هزینه تمام شده بود؟
چه قیمتی برای فروش واکسن اعلام شد؟
و به عبارتی چند درصد سود دربر داشت؟؟؟؟؟؟؟؟
سه درصد؟
هفت درصد؟
بیست درصد؟
صد در صد
یا اصلا هیچ سود خالصی نداشت یا پانصد درصد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
در یک نشست خبری رییس سازمان با مدرک اعلام کنند که عمق فاجعه را در کمال صحت به دولت اعلام کردند. هرچه میکشیم از شفاف نبودن قضایاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
اين حرفها دردي را دوا نمي كند.بهتر است مديران ارشد و مديران كل استانها در يك حركت جهادي و انسان دوستانه ٦ ماه از حقوق خود را به اقشار ضعيف كه ضربه سنگيني را تحمل كرده اند پرداخت كنند و بصورت دسته جمعي استعفاي خود را تقديم دولت تدبير و اميد كنند.شايد آه مظلومان يقه بعضي ها را نگيرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
1
متاسفانه هیچ بازخواستی ............. بابت ناهماهنگیهای شدید و وضع قوانین بعضا بی فایده در حوزه خود نمیشود. در نهایت هم همه مشکلات را گردن دولت انداختند و رییس قرنطینه عوض شد. متاسفم برای .............. سازمان دامپزشکی ....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
1
..................................... یعنی واقعا فکر میکنید با 3 میلیارد تومان و البته در صورت پیش بینی درست و آگاهانه قادر به جلوگیری از تلفات این بیماری بوده اید و نتوانسته اید مسئولین رو قانع کنید؟ من که اولا فکر میکنم پیش بینی بحران به دهها دلیل انجام نشده و ثانیا اگر بوده تهیه 3 میلیارد خیلی دور از ذهن نیست چرا که علاوه بر اعتباراتی که از مرکز قابل پیگیری است، هر اداره کل شما در استانها میتواند از طریق ستاد حوادث و استانداری مربوطه این مبالغ را تامین کند. ......................... از طرف دیگر اگر خود جنابعالی با این چنین استدلالی از مدیران سابق همین سازمان روبرو می شدید، آیا توجیه می شدید؟ چرا در خصوص تلفات بیماری های سالهای پیشین اینقدر بزرگنمایی کردید شاید مسئولین وقت آن زمان مشکلات بزرگ تر از اینی که الان با آن دست بگریبانید داشته و نتوانسته اند بیش از آن اقدامی انجام دهند. البته اگر قبول کنیم که تلفات کنونی از آن دوره ها کمتر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
0
2
سلام
اظهارات غیر موجه ............
خانه ازپای بست ویران است
خواجه درفکر نقش ایوان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
1
با سلام چرا حالا آقاي خلج اين فرمايشات را مي فرمايند مي شود نوشدارو پس از مرگ سهراب
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
1
با توجه به رویکردی که سازمان دامپزشکی در قبال این بیماری و کنترل آن اتخاذ کرده و نوع مصاحبه ها و اطلاعاتی که داده و عدم شفاف سازی داده ها و تاخیر در اقدامات، بیشتر به کم لطفی سازمان دامپزشکی به دولت و ملت میتواند ارزیابی شود تا کم لطفی دولت
نظر شما
ادامه