کد خبر: ۳۰۰۲۲
 

تخصیص منابع مالی، مشارکت بهره برداران و پایش بیماری از جمله موارد لازم در پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز در دام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، همایش ملی «تقدیر از مربیان مردمی آموزش تب مالت» امروز یکشنبه 9 خرداد ماه در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور «دکتر قاسم رضائیان زاده» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، «دکتر سیاری» معاون بهداشتی وزارت بهداشت و جمعی از مسئولین برگزار شد.

دکتر رضائیان زاده به عنوان سخنران این همایش اظهار داشت: با توجه به تجربه های عملی بسیاری از کشورهای موفق در امور ریشه کنی بروسلوز نشان می دهد مهمترین راه تحقق برنامه کنترل و ریشه کنی بروسلوز، پرداخت غرامت مناسب به دامداران خسارت دیده بوده است.

وی افزود: موفقیت در اجرای هرگونه برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری بدون مشارکت صاحبان دام های آسیب دیده و همچنین حمایت همه جانبه و پوشش رسانه ملی در جهت آگاه سازی دامداران از برنامه های ترویجی مناسب، میسر نخواهد شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در شرایطی که بیماری از شیوع بالایی (حدود 10 درصد گله) برخوردار باشد، تنها استراتژی قابل قبول و عملی برای کنترل بیماری واکسیناسیون است، ولی در زمانی که شیوع بیماری به صورت یکنواخت است و در وضعیتی متوسط به سر می برد، اعمال ترکیبی از برنامه های ریشه کنی بر پایه کاربرد همزمان واکسیناسیون در دام های جوان جایگزین و تست و کشتار در بالغین در دراز مدت انجام خواهد شد.

دکتر رضائیان زاده واکسیناسیون فراگیر دام ها و آموزش و ترویج را دو راه کنترل بروسلوز در جمعیت گوسفند و بز دانست و گفت: کاهش مایه کوبی جمعیت گوسفند و بز طی سال های 88 تا 90 به علت مشکلات پیش آمده در تولید و تهیه واکسن با کیفیت را موجب افزایش گزارشات و موارد ابتلا به تب مالت در انسان دانست.

وی افزود: با افزایش مایه کوبی علیه جمعیت گوسفند و بز از حدود 9 هزار دوز در سال 90 به حدود 34 هزار دوز در سال 94، شاهد کاهش ابتلا تب مالت در انسان از 20 هزار مورد در سال 93 و همچنین حدود 17 هزار مورد در سال 94 بودیم که این روند رو به کاهش است.

دکتر رضائیان زاده ادامه داد: واکسیناسیون فراگیر، تست و کشتار، آموزش و ترویج بهره برداران و انجام ضوابط بهداشتی قرنطینه ای را از برنامه سازمان دامپزشکی در کنترل بروسلوز در جمعیت گاو و گوساله بیان کرد.

گفتنی است بروسلوز یا تب مالت، یک عفونت باکتریایی است که از گاوها، گوسفندان یا بزهای آلوده و عفونی شده به انسان انتقال می  یابد، این بیماری از انسان به انسان مسری نیست. این بیماری، در حیوان به نام سقط جنین واگیر موسوم است و به نامهای دیگری نظیر تب مواج، تب دیوانه، تب مدیترانه  ای نیز نامیده می  شود .


نظر شما
ادامه