کد خبر: ۳۰۰۳۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
کشتارگاه2
 

در نشست بررسی وضعیت کشتارگاه‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد از وضعیت بغرنج برخی کشتارگاه‌های دام این استان و مهر جعلی دامپزشکی بر روی لاشه‌های گوشت در شهرستان باشت پرده برداشته شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، نشست بررسی وضعیت کشتارگاه‌های استان کهگیلویه‌ و بویراحمد ظهر امروز در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به وجود 7 کشتارگاه دام در سطح این استان، اظهار داشت: تنها کشتارگاه صنعتی استان کشتارگاه یاسوج است و کشتارگاه‌های موجود در شهرستان‌های دنا، گچساران، کهگیلویه، باشت و لنده سنتی هستند.

وی ظرفیت کشتارگاه یاسوج را یک هزار و 600 رأس دام سبک و 100 رأس دام سنگین عنوان کرد و افزود: این کشتارگاه در حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند.

«دکتر رجب‌زاده» بیان کرد: کشتارگاه دام بهمئی متعلق به بخش خصوصی است که به سبب کمبود اعتبار در وضعیت 80 درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد اما برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز در این شهرستان به طور موقت با فعالیت این کشتارگاه موافقت شده است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب کشتارگاه باشت، عدم آسفالت جاده دسترسی به کشتارگاه و واقع شدن این کشتارگاه در بافت مسکونی را از مهم‌ترین مشکلات آن عنوان کرد.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کشتارگاه باشت در گذشته غسالخانه بود که از روی ناچاری به کار کشتار دام اختصاص داده شد.

ادامه فعالیت کشتارگاه باشت امکان‌پذیر نیست

رجب‌زاده با بیان اینکه ادامه فعالیت این کشتارگاه امکان‌پذیر نیست عنوان کرد: تأمین گوشت مورد نیاز شهرستان باشت می‌تواند در یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت در کشتارگاه گچساران انجام شود و یا در یک برنامه‌ریزی میان مدت کشتارگاه کوچکی در این شهرستان احداث شود.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی بلندمدت واگذاری این کشتارگاه به بخش خصوصی از طریق احداث کشتارگاه جدید در حدفاصل شهرستان‌های گچساران و باشت است.

ورود حیوانات وحشی به کشتارگاه لنده

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات کشتارگاه لنده اشاره داشت و ابراز کرد: عدم آسفالت جاده دسترسی به کشتارگاه، روشنایی نامطلوب، قلاب‌ها و پایه‌های زنگ‌زده، نزدیکی ساختمان کشتارگاه به روستا، عدم برخورداری از حفاظ و حصار را از مهم‌ترین مشکلات این کشتارگاه عنوان کرد.

رجب‌زاده گفت: در مورد این کشتارگاه پیشنهاد می‌شود که به منظور جلوگیری از ورود حیوانات وحشی حصارکشی شود، سیستم فاضلاب آن بهسازی و سرپوشیده شده، روشنایی آن ترمیم، قلاب‌ها تعویض و قلاب‌های استیل و ضدزنگ و خودروی یخچال‌دار برای آن خریداری شود.

وی کوره لاشه‌سوز و تعبیه اتاق پیش سرد را از دیگر ملزومات این کشتارگاه عنوان کرد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سردخانه نگهداری صفر تا 4 درجه کشتارگاه گچساران متناسب با ظرفیت این کشتارگاه نیست گفت: این کشتارگاه به حداقل 2 کامیون حمل گوشت سردخانه‌دار 5 تنی نیاز دارد.

رجب‌زاده نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی و عدم لیبل‌گذاری لاشه‌های گوشت، فقدان امکانات اتاق بازرسی و عدم نصب توری و شیشه بر روی پنجره‌ها را از دیگر مشکلات کشتارگاه گچساران دانست.

وی به مشکلات کشتارگاه کهگیلویه اشاره داشت و نداشتن کوره لاشه‌سوز، نبود سیستم آب فشار قوی سرد و گرم و متناسب نبودن سردخانه نگهداری صفر تا 4 درجه با ظرفیت اسمی را از مهم‌ترین مشکلات این کشتارگاه عنوان و اظهار کرد: ژنراتور برق اضطراری، دستگاه کمپرسور و جرثقیل دستی برای این کشتارگاه خریداری شده اما هنوز نصب نشده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورتی که وضعیت کشتارگاه کهگیلویه ساماندهی شود کشتارگاه لنده تعطیل و به کهگیلویه منتقل می‌شود.

سلامت مردم باشت در خطر است

شهردار باشت نیز در این نشست با بیان اینکه روزانه حدود 100 لاشه دام در این شهرستان ذبح می‌شود اظهار داشت: از این تعداد تنها 10 لاشه با تأیید مهر دامپزشکی روانه بازار شده و 90 لاشه دیگر در خارج از کشتارگاه کشتار شده و با مهر جعلی عرضه می‌شود.

«بهنام برازنده» با بیان اینکه این کشتارگاه دیوار به دیوار ساختمان دامپزشکی بوده و در مجاورت مجتمع ادارات و مصلای شهر باشت قرار دارد، افزود: در جلسات قبل مصوب شد که این کشتارگاه تعطیل و گوشت موردنیاز شهرستان باشت از طریق کشتارگاه گچساران تأمین شود اما این کار انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص مهر جعلی دامپزشکی از مهر اصلی امکان‌پذیر نیست تأکید کرد: سلامت مردم باشت در خطر است.
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
واقعا که!مگه برای تامین غذای حیوانات کشتارمی کنند که وضعیت این گونه است؟خدابه داد مردم این استان محروم برسه! عجب مسئولانی ...................... که سلامتی مروم براشون اپسیلن ارزش نداره!فقط بلدن پشت میزشون بشینند وبه بدبخت بیچاره هایی مثل مادستور بدهند.اونوقت خودشون سهل انگاری میکنند تاحد ماکزیمم! ..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
چرا نظرات را پاک می کنید؟مگه شما هم با کارهایشان موافقید؟واقعا که!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
سلام
بیشتر کشتارگاههای سنتی درتمام استانها به همین شکل هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
0
البته كشتارگاههاي صنعتي ما تعريفي بهتر از اينها ندارند فقط يك نفر سالن را تي مي كشد،همين!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
0
بهترین کشتارگاههای ایران حتی با بدترین کشتارگاههای کشوری مثل برزیل قابل مقایسه نیستند چه برسد به کشتارگاههای اروپا .چه از نظر بهداشتی و چه از نظر بازرسی گوشت واقع وضعیت کشتاگاههای ما اسفناک است و سرو سامان دادن به وضعیت موجود به این زودیها عملا غیر ممکن است چرا که زیر ساختهای اصلی از هم پاشیده .سلاخها اکثرا بصورت سنتی کار میکنند در حالیکه در کشتارگاههای مدرن کمترین تماس دست انسان با لاشه صورت میگیرد و همه چیز مکانیزه شده و کنترل لاشه بسیار تخصصی و سیستماتیک میباشد . در حالیکه در ایران دخالت دامدار و قصاب و سلاخ و مدیر کشتارگاه سرنوشت لاشه را تعیین میکند و حذف شدن تمام یا قسمتی از لاشه بدلیل بیماری تحت تاثیر مولفه های فراوان پول و پارتی قرار میگیرد .
نظر شما
ادامه