کد خبر: ۳۰۰۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
همیاران دامپزشکی هم آمدند
 

خبرگزاری ایرنا نوشت:

در یک سال اخیر حساسیت به کیفیت گوشت مصرفی و وضعیت کشتارگاه ها در کهگیلویه و بویراحمد در سطح رسانه ها و مسئولان استان بیشتر شده است و اکنون طرح بهبود وضعیت کشتارگاه های بحرانی در استان در حال اجرا است.

در حال حاضر برنامه ای برای بهبود وضعیت کشتارگاه ها که برخی از آنها به گفته مسئولان، بحرانی هستند در حال اجراست.

گوشت اگرچه برای انسان سودمند است اما مبتلا شدن به بیماری های مختلف، خطری است که قصاب های بی توجه به بهداشت برای مردم ایجاد کرده اند.

گوشت برزیلی مصرف می کنم چون به سلامت آن باور دارم

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، هفته جاری در نشست بررسی وضعیت کشتارگاه های استان گفت: من به جای گوشت داخلی، گوشت های برزیلی مصرف می کنم چون به سلامت آن باور دارم.

این گفته «دکتر عبدالله بهمنش» نشان داد که مسئول نظارت بر بهداشت دام های استان به روند تولید وتوزیع گوشت در استان نگران است و نگرانی اش را با این جمله ها بیان کرده است.

با وجود اینکه این اداره کل از لحاظ قانونی مسئول نظارت بر سلامت دام های گوشتی در استان است اما سخنان او و برخی دیگر از مسئولان حاضر در این نشست نشان داد در عمل، نمی توان این وضعیت را به طور کامل کنترل کرد.

قصابی های کنار جاده ها سلامتی مردم را تهدید می کند

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت : کشتار غیرمجاز دام در اطراف شهرهای استان، بدترین مشکلی است که سلامت مردم را تهدید می کند.

عبدالله بهمنش با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در استان های مجاور در هفته های گذشته گفت: در صورت سرایت این بیماری به درون استان، مصرف کنندگان و ذبح کنندگان، خطر مبتلا شدن به این بیماری را دارند.

کشتار غیرمجاز و به شیوه های سنتی در کناره های جاده های استان بویژه شهرستان بویراحمد مشاهده می شود و مردم به راحتی از این مکان ها گوشت می خرند.

کپر به جای سالن ذبح گوشت، تنه درخت به جای چنگک های بهداشتی، سینی های غذاخوری به جای میزهای استیل و باد طبیعی به جای سردخانه.

مردم به راحتی به این قصابی ها اعتماد می کنند و با اندیشه خرید گوشت تازه و ارزان، خود و خانواده را در معرض بیماری های واگیردار قرار می دهند.

کشتارگاه های سنتی وضعیت نامناسبی دارند

البته این قصابی های غیرمجاز، همه مشکل در زمینه توزیع و مصرف گوشت قرمز نیست بلکه کشتارگاه های سنتی استان نیز به گفته مسئولان، تفاوت زیادی با قصابی های کناره جاده ها ندارند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت که هفت کشتارگاه در این استان وجود دارد که شش واحد آن سنتی است و کمترین استانداردها را هم ندارند.

بهمنش افزود: ساخت اتاق پیش سرد، از جمله مهمترین استانداردها است که برخی از کشتارگاه های سنتی به آن توجه نمی کنند.

وی بیان کرد: پیش بینی سامانه دفع فاضلاب، دومین شرط یک کشتارگاه استاندارد است که کشتارگاه های سنتی استان چنین سامانه ای ندارند.

بهمنش عنوان کرد: خودروهای حمل گوشت قرمز نیز از جمله نیازهای کشتارگاه هاست که نداشتن آن باعث انتقال بیماری های خطرناک می شود.

وی اظهار کرد: در برخی موارد به جای خودروهای مجهز به سردخانه از تاکسی و وانت بارها برای حمل گوشت قرمز استفاده می شود.

به گفته مسئولان، تنها کشتارگاه استاندارد استان، کشتارگاه یاسوج است که از جمله بهترین کشتارگاه های کشور به شمار می رود اما همواره زیر ظرفیت تولید، کار می کند.

مدیرعامل این کشتارگاه می گوید که می تواند گوشت بهداشتی برای همه استان تامین کند اما شهرداری های سایر شهرهای استان از جمله دهدشت، لیکک، لنده و سایر آنها به این امر تمایلی ندارند و دلیل آن را اضافه شدن کرایه حمل گوشت عنوان می کنند.

پیش فرض های اشتباه در زمینه مصرف گوشت تازه

آشکار است که مسئولان استان، نمی خواهند سلامت مردم با این گونه سهل انگاری ها تهدید شود اما آیا جامعه نیز در این زمینه حساسیت لازم را دارد؟

به نظر می رسد پیش فرض های اشتباه مردم درباره گوشت تازه از مهمترین مشکلات در این زمینه باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از مشکلات بحث سلامت مردم در زمینه گوشت، فرهنگ و پیش فرض های اشتباه در زمینه مصرف گوشت گرم است.

وی افزود: براساس یافته های بهداشتی، گوشت قرمز پیش از مصرف می بایست در سردخانه ها نگهداری شود تا بیماری های احتمالی از بین برود اما مردم استان به دلیل نا آگاهی توجهی به این مساله ندارند.

البته پایین بودن قیمت گوشت عرضه شده در این قصابی ها و کشتارگاه های غیرمجاز نیز باعث تمایل مردم به خرید از این مکان ها شده است.

وضعیت کشتارگاه ها در شهرستان ها بحرانی است

مشکل کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مصرف گوشت به مرکز استان محدود نمی شود بلکه این استان در سایر شهرستا ن ها با چالش‌های متنوع تری روبروست.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشتارگاه شهر باشت از نظر رعایت مسائل بهداشتی در وضعیت بحرانی قرار دارد و در صورت مجهز نشدن باید تعطیل شود.

بهمنش بیان کرد: کشتارگاه لنده نیز وضعیت مناسبی ندارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی عنوان کرد: کشتارگاه های گچساران، دهدشت و بهمئی در صورت تکمیل و تجهیز شدن می توانند وضعیت بهتری پیدا کنند.

شهردار باشت نیز گفت: براساس بررسی های صورت گرفته روزانه حدود 100 راس دام در قصابی های شهرستان توزیع می شود که 90 راس آنها با مهر جعلی دامپزشکی تایید می شوند و مردم این را نمی دانند.

بهنام برازنده افزود: کشتارگاه باشت دیوار به دیوار دامپزشکی و مصلی و ادارات است و از این جهت در مکان نامناسبی قرار دارد.

وی اظهار کرد: باید کشتارگاه باشت تعطیل و در شهر گچساران گوشت مورد نیاز مردم تأمین شود.
برازنده عنوان کرد: لاشه‌های غیر مجاز وارد شهر می‌شود و مردم نمی توانند بین گوشت با مهر واقعی دامپزشکی و مهر جعلی تفاوتی قائل شوند.

تولید، توزیع و مصرف گوشت

درحالی‌که مردم کهگیلویه و بویراحمد مجبورند گوشت ذبح شده در کشتارگاه های غیر بهداشتی را مصرف کنند، همچنان قصاب های کناره جاده های دهدشت- یاسوج در شهرستان بویراحمد گوسفند را جلوی مردم ذبح می کنند، سگ ها در این میان، همه جا پرسه می زنند و مگس ها و حشرات، بیماری ها را همه جا منتقل می کنند.

مردم، گوشت را از دست قصاب، 10 دقیقه پس از ذبح شدن می خرند چون سه یا چهار هزار تومان کمتر از فروشگاه های عرضه گوشت قرمز در سطح شهر است.

کشتارگاه های سنتی استان استانداردهای لازم را ندارند و برخی از آنها برای ایجاد این استانداردها با مشکلات مالی و اعتباری روبرو هستند.

مسائل بهداشتی برای نگهداری قبل از مصرف گوشت در یخچال و فریزر ازسوی مردم به دلیل ناآگاهی یا سهل انگاری رعایت نمی شود.

این تابلوی کوچکی از وضعیت تولید، توزیع و مصرف گوشت قرمز در این استان است که همه در حال تماشای آن هستند.

مسئولان می توانند ابزار و شرایط لازم برای تعطیلی کشتارگاه های غیرمجاز و غیر استاندارد را فراهم کنند اما حفظ آن در طول زمان بسته به میزان تمایل مردم به خرید از این مکان ها و نحوه تعامل آنها با این گونه طرح ها دارد.

آگاه سازی مردم از خطرهای خرید از این مکان ها می تواند در این زمینه سودمند باشد و رسانه ها نقش موثری خواهند داشت.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
درود بر ايشان
فقط مشكلي كه در گوشت برزيلي وجود دارد اين است كه در هر كارتن يك قطعه قلوه گاه بجاي سردست(با ليبل سردست) ميندازند و يحتمل دارند واكنشها را بررسي مي كنند كه اگر كسي جلويش را نگيرد نصف كارتن را قلوه گاهي كنند.
mojtaba
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
من کلی با این خبر شوکه شدم با این حرفشون مدیریت خودشونو زیر سوال بردن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
صداقت بهترین سیاسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
البته که صداقت خوبه ولی باید کاری انجام داد صداقت تنها کافی نیست
نظر شما
ادامه