کد خبر: ۳۰۰۶۳
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
در این نوشتار قصد داریم ضمن پاسخ به نامه فوق‌الذکر، الزامات قانونی اجرای این آیین‌نامه را مورد بحث قرار دهیم ...
 
 

حکیم مهر - تعدادی از تشکل های فعال در صنعت دام و طیور کشور، با ارسال نامه ای به «دکتر محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس نهاد ریاست جمهوری و «مهندس محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، خواستار توقف اجرای ماده 19 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی شدند (اینجا).

متاسفانه ضعف عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی طی سالیان گذشته، موجب شده است که اجرای نص صحیح مصوبه هیأت وزیران به مدت نزدیک به شش سال به تأخیر بیافتد و حق و حقوق قانونی دامپزشکان مسئول فنی، طی این چند سال نادیده گرفته شود. مدارای سازمان دامپزشکی با این تشکل های کارفرمایی و صاحبین سرمایه موجب شده است که این افراد بجای تبعیت از قانون، به منظور حفظ منافع شخصی و صنفی، صراحتاً با اجرای آن مخالفت نمایند و مصالح بهداشتی جامعه را قربانی زیاده خواهی خود نمایند.

آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی که یکی از مهمترین مفاد آن قطع رابطه مالی بین مسئولین فنی و کارفرمایان است، یکی از دستآوردهای مهم دامپزشکی است که پیش نویس آن از زمان مسئولیت دکتر خلج در دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی و به همت ایشان تدوین شده و پس از تصویب در هیات وزیران در دولت نهم، لازم الاجرا گردیده است.

در این نوشتار قصد داریم ضمن پاسخ به نامه فوق الذکر، الزامات قانونی اجرای این آیین نامه را مورد بحث قرار دهیم.

 

1- در بخشی از این نامه از الزام این واحدها به استخدام دامپزشک معرفی شده از سوی سازمان نظام دامپزشکی و نداشتن حق انتخاب، انتقاد شده است:

پاسخ حکیم مهر: این دلیل از آنجا ناشی می شود که این دوستان هنوز وظایف مسئولین فنی را به درستی درک نکرده اند. آیا ممکن است فردی تقاضا کند که من دلم می خواهد ممیز مالیاتی خودم را خودم انتخاب نمایم؟! و یا اینکه در یک پرونده قضایی دوست دارم که قاضی پرونده ام را خودم انتخاب کنم؟! وظیفه مسئول فنی وظیفه حاکمیتی و نظارتی می باشد.

 

2- در بخش دیگری از این نامه، حقوق تعیین شده برای مسئولین فنی، بسیار بیشتر از عرف و خارج از عدالت توصیف شده است!

پاسخ حکیم مهر: با توجه به اینکه دوستان طی سالیان گذشته عادت نموده بودند که حق و حقوق قانونی مسئولین فنی دامپزشک را پایمال نمایند، و بر اساس عرف و عدالت! (شما بخوانید کارگر ساده) به افراد دارای مدرک دکترا حق الزحمه پرداخت نمایند، ترک این عادت دشوار به نظر می رسد. ضمن آنکه حقوق پرداختی، نه بر اساس عرف آقایان، بلکه به استناد نامه 237409/ت 46657ه مورخ 90/12/02 هیئت محترم وزیران و بخشنامه شماره 249200 مورخ 94/12/22 وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز قانون کار جمهوری اسلامی ایران و همچنین ابلاغیه های شمارۀ 91/43/52954 مورخ 91/07/26 و 94/20/48881 مورخ 94/6/24 سازمان دامپزشکی کشور تعیین می شود.

بر اساس ماده 18 این آیین نامه مقرر شده است که سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی تعرفه پیشنهادی مسئولین فنی بهداشتی را جهت تصویب به هیات وزیران ارائه نمایند و درج این بند نشان می دهد که هیات وزیران علیرغم آگاهی به وجود قانون کار، قانون جدید را تصویب کرده است، در غیر این صورت در آیین نامه تصویب نمی کرد که تعرفه پیشنهادی جدید را ارائه نمایند.

لازم به ذکر است که پیش از این هم یکبار انجمنهای صنفی  کارفرمایی برای ابطال ماده 18 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی به دیوان عدالت اداری شکایت نموده بودند که بر اساس رای صادره، صراحتاً حقوق مسئولین فنی که وظیفه نظارتی را بر عهده دارند، مشمول ماده 41 قانون کار شناخته نشد و این مصوبه قابل ابطال تشخیص داده نشد (اینجا).

 

3- در بخش دیگری از این نامه، از تدوین این آیین نامه بدون «مشورت و همفکری» تشکل های صنفی مجری گلایه شده است.

پاسخ حکیم مهر: با توجه به وجود نص صریح قانون در مورد اجرای این آیین نامه، عدم اجرای آن به بهانه «مشورت و همفکری» امری توجیه ناپذیر می باشد. این آیین نامه که مصوبه هیات وزیران را پشت خود دارد، به پشتوانه قانون سازمان دامپزشکی لازم الاجرا بوده و بایستی بی چون و چرا اجرا گردد. در چنین موضوعاتی همدلی و مشورت معنایی نداشته و اجرایی نشدن آن نشاندهنده ضعف سازمان دامپزشکی در اجرای این آیین نامه است.

فرضا آیا رانندگان وسایل نقلیه در زمان اجرای آیین نامه راهنمایی و رانندگی، انتظار همفکری و مشورت دارند؟! و یا اینکه به محض تصویب این آیین نامه، لازم الاجراست؟

 

4- در بخش دیگری از این نامه، این آیین نامه را خروج سازمان دامپزشکی از حوزه نظارت بهداشتی و ورود در رابطه کارگری و کارفرمایی دانسته است.

پاسخ حکیم مهر: اتفاقاً اجرای این آیین نامه کاملاً در راستای اجرای حوزه نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی تلقی می گردد. کاملاً واضح است که قطع رابطه مالی بین مسئول فنی و کارفرما، قدرت نظارتی مسئول فنی را افزایش داده و ترس از از دست دادن شغل متعاقب اعمال نظارت بهداشتی و حذف محصول نامرغوب و غیربهداشتی، مانع عملکرد مناسب وی نخواهد شد (که اتفاقاً نگرانی اصلی کارفرماها نیز از همین مسئله می باشد!).

یقیناً می توان ادعا کرد که اجرای این آیین نامه، کیفیت محصول تولیدی را افزایش خواهد داد و مسئولین فنی با فراغ خاطر نسبت به اعمال وظیفه نظارتی خود اقدام خواهند نمود.

این که نحوه ارتباط و مسئولیت پذیری کارفرما و مسئول فنی بهداشتی مستقیم باشد، خود مسبب ایجاد همه مشکلات موجود و عرضه گاه و بی گاه محصولات با کیفیت پایین و غیربهداشتی است و فلسفه تدوین این آیین نامه نیز از بین بردن همین رابطه مستقیم بوده است.

مشکل اینجاست که آقایان (عمداً یا سهواً) همچنان به این رابطه به عنوان رابطه بین کارگر و کارفرما نگاه می کنند، در صورتی که این رابطه، رابطه بین ناظر بهداشتی و تولیدکننده است.

 

5- در بخش دیگری از این نامه از عدم وجود تدبیری برای احراز صلاحیت شغلی مسئولین فنی انتقاد شده است.

پاسخ حکیم مهر: صلاحیت شغلی مسئولین فنی بر اساس تدبیر! تعیین نمی گردد، بلکه بر اساس مدرک دکترای تایید شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و همچنین عضویت در سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. تعیین می شود. آیا احراز صلاحیت شغلی پزشکان برای استخدام در یک درمانگاه یا بیمارستان بر اساس تدبیر صورت می گیرد و یا بر اساس مدرک تحصیلی صادر شده توسط وزارت بهداشت؟!

 

6- در بخش دیگری از این نامه، این آیین نامه مغایر با قانون کار، قانون بهبود محیط کسب و کار و قانون افزایش بهره وری و قانون رفع موانع تولید خوانده شده است.

پاسخ حکیم مهر: درخصوص مغایرت این آیین نامه با قانون کار، باید عرض شود که از نظر حقوقی در موارد خاص که قوانین خاص وجود دارد، این قوانین در اجرا به قوانین عام ارجح می باشند. ضمن این که خود وزیر کار هم عضو هیات وزیران می باشد و چنانچه در زمان تصویب این آیین نامه مغایرتی با قانون کار وجود داشت، حتماً با تصویب آن مخالفت می کرد. ضمناً منظور قانون گذار از تصویب قانون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید، به هیچ عنوان ضربه زدن به پروسه نظارت بهداشتی نبوده است. این که نحوه ارتباط و مسئولیت پذیری کارفرما و مسئول فنی بهداشتی مستقیم باشد، خود مسبب ایجاد همه مشکلات بهداشتی موجود و عرضه گاه و بی گاه محصولات با کیفیت پایین و غیربهداشتی است و فلسفه تدوین این آیین نامه نیز از بین بردن همین رابطه مستقیم بوده است.

 

7- در بخش دیگری از این نامه، از پیش بینی نشدن مکانیسم جبران خسارات ناشی از نقص عملکرد مسئولین فنی انتقاد شده است.

پاسخ حکیم مهر: مهمترین دلیلی که موجب اصرار قانون گذار برای اجرای این آیین نامه شده است همین نکته است که حذف بخشی از محصول بی کیفیت و غیر بهداشتی توسط مسئولین فنی، نهایتاً منجر به تولید محصول با کیفیت و بهداشتی خواهد شد. اعمال نظارت بهداشتی مسئولین فنی، مستلزم حذف بخشی از محصولات غیربهداشتی و متعاقباً ایجاد ضرر و زیان به صاحبین سرمایه خواهد شد که مسلماً مطلوب نظر آنها نیست. مسئول فنی بهداشتی فقط در قبال سازمان دامپزشکی پاسخگو می باشد، نه در قبال کارفرما. چنانچه مسئول فنی بهداشتی اقدام به اعمال نظارت و انجام وظایف محوله از سوی سازمان دامپزشکی ننماید، قابل تعقیب و پیگیری در هیات های بدوی انتظامی سازمان نظام دامپزشکی و نیز محاکم حقوقی و کیفری خواهد بود.
 
8- در بخش دیگری از این نامه ادعا شده است که شرکت نظام سبز سلامت از قراردادهای منعقد شده، 14% کارگزاری دریافت می نماید.
پاسخ حکیم مهر: این ادعا کاملاً خلاف واقع بوده و این شرکت تنها بر اساس قانون وزارت کار، همانند سایر شرکت های تأمین کننده نیروی انسانی، 5 درصد از مبلغ قرارداد را به عنوان کارمزد دریافت می نماید (که 1.25 درصد آن نیز به عنوان مالیات به دولت پرداخت خواهد شد).
 
9- در بخش دیگری از این نامه، از ایجاد انحصار و رانت برای شرکت نظام سبز سلامت گلایه شده است.
پاسخ حکیم مهر: این ادعا از آنجایی ناشی می شود که آقایان هنوز درک درستی از «نظارت بهداشتی» پیدا نکرده اند. «رقابت» بین چند شرکت در موضوع نظارت بهداشتی، مسلماً به کاهش کیفیت نظارت و یا کاهش حقوق مسئولین فنی منجر خواهد شد. نظارت بهداشتی موضوعی نیست که به مناقصه و رقابت گذاشته شود و کمترین قیمت و کیفیت، برنده آن مناقصه گردد. هدف اصلی آقایان از مطرح کردن بحث انحصار، ایجاد چند شرکت خودی! و عقد قرار داد با آن شرکت ها می باشد.
 
سخن پایانی آنکه، از کلیه تشکل های صنفی دامپزشکی انتظار می رود که در مقابل این کارشکنی ها با تمام توان و صراحت موضع گرفته و اجازه ندهند حقی از مسئولین فنی بهداشتی پایمال گردد.
از ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور هم که خود از تدوین کنندگان این آیین نامه بودند نیز انتظار می رود، ضمن موضع گیری قاطعانه در مقابل این سنگ اندازی ها، اجرای نص صریح قانون و حمایت از مسئولین فنی بهداشتی را در دستور کار سازمان قرار دهند.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
3
ببخشيد اين شركت نظام سبز سلامت چه جور شركتيه و سهامدارانش كيا هستن؟
اخه سابقه نظام هم خرابه چون تا بحال براي پولي كه اجباري از ما دريافت ميكنه و درآمدهاي ديگرش هيچ خدماتي به ما نداده
پاسخ ها
مسئول بهداشتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
منطقا باید تمامی افرادی که 5 درصد از حقوقشان را به صورت مادام العمر به این شرکت می پردازند سهامدار آن باشند وگرنه رانت خوری که شاخ و دم ندارد!
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
چه سازمان چه نظام هیچ کدام برای خود دامپزشک ارزش قائل نیست. الان کار نظام شده هر ماه چندین کارگاه الکی با کمک اسپانسر های بخش دارو برگذار کنه و امتیاز بفروشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
1
لطفا نظرات رو سانسور نكنين تا به شما اعتماد كنيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
عالي بود و در خورد تقدير
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
1
اگه ................ بین ...... سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و این آقایان تمامیت خواه صاحب سرمایه وجود نداشته باشه، قاعدتا باید به شدت جلوشون وایستن و با قدرت ضمن اجرای صحیح قانون، از حقوق مسئولین فنی دفاع کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
با سلام و تشکر لازم است دامپزشکان و تشکل های آنان نیز نامه سرگشاده ای به ریس جمهور ،مجلس و غیره ارسال نمایند و از حق خود دفاع نمایند
ناشناس
|
Iraq
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
1
سلام. باتشکر و قدردانی بسیار عالی، منطقی بود انشاا.. مسولیین سازمان دامپزشکی هم یاد بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
1
این مبالغ حقوق برای دامپزشک کمه الان پزشک عمومی داره تو طرخ 5 میلیون میگیره یا پزشک خانواده که اونم کلی میگیره مگه با دامپزشک چه فرقی داره الان باید بشینیم به همبن حداقل دلخوش باشیم و واسه این بجنگیم
vida
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
2
با سپاس از شما....تو سیستان و بلوچستان پزشک تو طرح 13/5 میلیون میگیره هنوزم میگه کمه...وقتی ب نظام شکایت میکنیم بابت تعرفه میگ همینک کاری پیدا کردین برین خدارو شکر کنین!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
2
یکی از مشکلات این است که بجای عنوان ناظر بهداشتی از عنوان مسئول فنی بهداشتی استفاده میشود . آنچه از عنوان مسئول فنی بهداشتی برداشت میشود اینست که ایشان باید در مقابل تولید کننده مسئولیت مسایل فنی و بهداشتی را داشته باشد ولی در عمل به عنوان ناظر بهداشتی در نظر گرفته میشود .این موارد از جمله نقص های این دستور العمل هاست که بدون بررسی و کار کارشناسی تصویب میشود . ضمن این که شرح وظایف و نحوه تعامل این افراد ( مسئول فنی )با تولید کنندگان و سازمان دامپزشکی هم بطور شفاف و دقیق تعریف والا نشده است.
کارشناس
|
Iraq
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
1
0
از کوزه همان برون تراود که در اوست لیاقتمون شاید بیشتر از این نیست
کارشناس تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
با عرض سلام
در آذربایجان شرقی ماده 19 اصلا اجرا نمی شود به هیچ وجه و نهایت حقوق در واحدهای مناسب 1.5 میلیون است والسلام ......نامه تمام
دامپزرشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
با سلام خدمت دوستان و همکاران عزیز
این برنامه نظام سبز سلامت اساساً چیز بدی نیست اما خیلی مذخرفه !
اگه یه آمار گرفته بشه از سراسر کشور .............. منتخبین نظام های استانی از دوستان شکم سیر بخش دولتی هستن و یا دوستان بخش خصوصی دست تو کاسه بخش دولتی !
اینا دارن واسه ما بخش خصوصی های بدبخت قانون وضع میکنن و اصرار به اجراش دارن چون منفعت می برن
خودم ده ساله که عضو نظام هستم و تا این لحظه یه پاپاسی خدمات از این نظام ............. جز چاله و چوله ندیدم
نظام سبز سلامت رو ایجاد کردن تا با در دست گرفتن تقاضاهای کار یه ............. جدید و یه نوندونی جدید واسه خودشون درست کنن
اگه دریافتی های ما پایینه مقصر خودمونیم نه کارفرماها
ما قیمتمون رو خراب کردیم
میدونین چندین و چن تا خانوم دکتر سراغ دارم که با ........... تومن پول رفتن فقط مدرک گذاشتن یه جا بدون حضور تا فقط پول آرایششون در بیاد ؟
نظام دامپزشکی اول ایراد خودمون رو برطرف کنه ماها خودمون قیمتمون رو می بریم بالا.
اساساً با نظام سبز سلامت و مادرش نظام دامپزشکی هیچ حالی نمیکنم چون ................ نشستن و دارن از پول یامفتی که به بهانه تمدید کارت عضویت از ما بیچاره ها میگیرن ارتزاق میکنن دیدن کمشونه میخوان دست بندازن تو چندرغاز دریافتی ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
از حكيم مهر با توجه به اطلاعات خوبي كه داره و اينقدر قشنگ موارد رو بررسي كرده و جواب داده خواهشمندم اين شركت نظام سبز سلامت رو بيشتر به ما معرفي كنه ببينيم اين پولا قراره كجا بره !!!؟؟؟
نظام هم همين كارو كرد عضويت رو اجباري كرد براي اخذ پروانه و اين همه پول معلوم نيست كجا ميره !!!؟؟؟ حالا شركت نظام سبز سلامت !!!!!!
فقط دارن ما مسول فني ها رو بازي ميدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
بجای سانسورکردن کلمه خجالت آور یکم شجاعت داشته باشیدوبه رئیس همچین سازمانی پیام تسلیت بفرستیدکه سریع میدون خالی کرد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
0
سازمان هیچ ارزشی برای دامپزشک قائل نیست. این سازمان بیش از اینکه سازمان دامپزشکی باشه سازمان خدمت به سرمایه داران بخش خصوصی شده. در حالی که اگه قراره تولیدی باشه باید سالم و قابل مصرف باشه. نظام دامپزشکی هم شاید چندتا حرکت نمایشی کرده باشه ولی در عمل هیچ حرکت مثبتی نداره. نه تنها با سازمان و قانون شکنی هاش مقابله نمیکنه و توانایی حفظ حقوق حقه دامپزشک ها رو نداره در مواردی خودش هم دست کمی از سازمان نداره کارگاه ها ی کم بازده و دادن وقت تدریس در کارگاه و سخنرانی به نمایندگان شرکت های دارویی و چند امتیاز بازاموزی ( شما بخونید فروختن امتیاز) . جامعه دامپزشکی حتی این جرات رو در خودش نداره برای چند روز برای حقوق حقه خودش اعتراض کنه. کار به جایی میرسه که یه تولید کننده دکتری که چندسن سال صرف علم اموزی کرده رو از نظر شغلی با یه کارگر ساده برابر میدونه و نظام هم در نهایت مراتب اعتراض سر میده. این خانه از پای بست ویران است
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
0
به نظر بنده اصل مشکل دامپزشکی وجود سازمان ........... و ناکارآمدی به نام سازمان نظام دامپزشکیه که از شده ..................... از اعضا پول میگیره ولی دریغ از سر سوزنی خدمات و حمایت کارش شده سنگ اندازی جلوی پای اعضا.انتخابات که کلا تو این سازمان تعطیل شده. .......... در اجرای ماده 5 هم توسط اکثریت روعسای غیر قانونی شوراهای استانها بیداد میکنه.همین مونده پول ماده 19 هم بیاد زیر دسته سازمان اونوقته که مثل اختاپوس این سازمان میخاد خودشو تمام و کمال به وزارت و سازمان تحمیل کنه و افسار کل کار رو دست بگیره
تا وقتی سازمان اصلاح نشه در بر روی همین پاشنه میچرخه اوضاع یر همین منواله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
0
1
ضعيف ترين ........ سازمان كشور دامبزشكي هست.....اگر يك همه پرسي از دامپزشكان در مورد سازمان دامپزشكي و نظام صورت گيرد... كلا بايد اين سازمان ها درشون بسته شه.....!!مهم نيست اما... اميدوارم زودتر اين رشته كلا از گروه اموزشي دانشگاه حذف شه... تا با هزار اميد دانشجوها فارغ التحصيل نشن... بعد به جاي دامبزشكي كارگري كنن...
نظر شما
ادامه